Traume skrev:
Sen exemplen med kyl/ölglas var ju mest för att få dig förstå när/hur det blir kondens.
Men i ditt fall där källarytterväggen verkar vara uppvärmd blir det ju ingen kondens, normalt sett är ju en bastu aldrig uppvärmd när den inte används sen har man ju ytterligare en avskiljande konstruktion mot ytterväggen(bastuväggen), vilket normalt gör att ytterväggen är kall. och då är det kondensrisk.
Nja, även finns det lite att fundera kring.
Källarväggen blir uppvärmd av innetempen i bastun som är 18,5 mätt på panelen mot yttervägg, nu blev det rätt, men tempen hamnar inte på 18 grader utan runt 15 grader (du kan inte utgå från att väggen håller marktempen ute utan också värms inifrån trots lite panel/masonit däremellan. Det innebär även här att du inte får någon daggpunkt på källarväggens insida och risken för det min/luft då det är konstant 18,5 grader dygnet runt.
De flesta bastu i källare brukar inta källarens temperatur.
Håller man däremot lägre temperaturer i källaren så kan det bli problem men det gäller då hela källaren att du flyttar in daggpunkten och med det blir källaren kallar och den kallare luften kan heller inte bära fukten så bra.

Så kolla lite på detta med daggpunkt i väggar. men skulle jag räknat fel på daggpunkten så ber jag om ursäkt.
 
Traume skrev:
Alla bastu som jag varit i placerade i källare har varit kalla när dom inte används.
Jag ger avslutar nu tråden för min del med denna förklarande etxt. En bastu blir kallare JA om den är tillstängd, Men är utrymmet utanför uppvärmt får den lägre temperatur vilken beror på storleken mellan ytterväggar och innerväggar, fönster, glasdörr i proportion, samt isolering bjälklag. Du har väl självklart också öppnat ventilerna. Så det skiljer i normalfallet endast några grader men känslan är att den är "kall". Det subjektiva vi känner med kyla är att temperatur/fukthalt gör detta. däremot uppmätta värden kan visa något helt annat.

Men kolla vidare lite på detta med daggpunkt hur det fungerar och då om om du successivt värmer ett utrymme var daggpunkten tar vägen.
 
Ska kolla, har termometer/fuktmätare som även talar om daggpunkten vid aktuell RF
Man kan nog räkna med att en källare minst har 60% iom att 40-60% är normalt i resten av huset.
 
Redigerat:
Kan bara informera alla trevliga som hjälpt mig under byggandet, att det går framåt.
Golvet i både dusch, bastu och förmak är nu flytspacklat. Jobbet med kakel och klinker påbörjas av en kakelsättare i kväll.
Elektriker inblandad för både 220V och 400V.
Beställde i dag bastuaggregat, sten och glasdörr från Saunainter. Ska bli spännande....
Kakel, klinker och marmor från en lokal handlare hämtas i kväll...
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Kan bara raportera (til de som menar bastu är huset torraste rum....) Var och badade i kompisens nybyggda bastu (vedeldat) i en källare. Källaren är varm och isolerad. Han har dock inte fått igång frånluftsfläkten på badet. Efter 1,5 timmes badande så droppat det vatten av stora delar av källartaket och alla kaklade ytor var fulla av kondens så det bara rann vatten ned. Dusch blev använt, men mycket korta dusch det mesta av fukt var utanför bastudörren. i taket och väggarna.
MVH
Sakke
 
Mitt projekt löper vidare även om det tar sin lilla tid.
Golvet klart i såväl bastu, dusch och förmak, klinker. Duschen är förberedd med tätskikt och kommer att kaklas med såväl vitt kakel som med glasmosaik på en pelare. Elen dragen, dock en inkopplad. Har dock en fråga till som jag hoppas någon duktig kan hjälpa mig med;

Bakom aggregatet tänkte jag ha en stenvägg med dekorsten, ca 50 cm brett och från golv till tak. Finns ju lite olika sorter och kvalitéer. Byggmax har tagit fram något som de kallar för syntetisk gips??

- Funkar det med tanke på värme och fukt?
- Vad sätter jag bakom stenen - minerit?

Tacksam för hjälp.

//Anyone i Värmland
 
Var denna med dekorsten lite svårare tro?
 
Syntetisk gips høres ikke helt bra ut, nei. Det viktigaste med en sådan vägg är nog limet som används. Altså att limet tål temperaturändringen så att inte stenarna faller av . Vet att Mapei har något lim som är bra för ändamålet. annars skulle jag använt natursten av god kvalitet eller kakel. Minerat/masterboard är säkert ypperligt til det, oorganisk och dött material.
MVH
Sakke
 
Tack för det Sakke.
Var in till Byggmax i dag och frågade men de kunde inte svara om jag kan använda deras dekorsten bakom ett bastuaggregat.
Får bli en tur in till Stuvbutiken i Karlstad och köpa bättre kvalite.

Tack igen Sakke.,
 
Fick tag i härlig sten på Stuvbutiken i Karlstad, riktig sten så jag slipper ev problem med mögel på gipssten.

Men så till en kanske korkad fråga, men måste ändå ställa den;
Har ju granpanel i tak och vägg, men vad använder jag för lister?
Kan jag köpa vanlig furulist eller finns det speciell list för bastu i gran?
 
Om du har luftspalt, minns inte början av tråden, så är det bättre att skippa listen vid taket och även vid golvet. Se bara till att glipa blir jämnstor hela vägen, t.ex. 10-15 mm tak och vägg, så blir det bra.
Runt dörren tog jag väggpanel och gjorde lister då jag har al-panel. Men du kan köra med furu då det inte syns någon skillnad mellan gran eller fur. Bara som notering, lägger man gran och fur bredvid varandra är det inte många som kan se skillnad, gäller även erfarna snickare.
 
Redigerat:
Tack Anders.
Ja, jag har luftspalt men kan inte säga att det är rakt i överkant......såg till att det blev rakt i underkant:)
Behöver ju även hörnlister i form av kvartsstav eller liknande.
Men bra, då vet jag att jag kan köra vanliga furulister, vilket jag väl i o f s misstänkte:)

Tack Anders.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.