Hej!

Vilka är dem vanligaste felen folk gör när dem försöker rita sina hus själva?
finns det några exempel på när det gått riktigt fel?
 
Att inte ta hänsyn till vädersträcken.
Att inte se detaljerna vid den övergripande planlösningen
Att slösa med utrymmena, delvis pga ovan
Att missa att få med förvaringsutrymmen
Att inte tänka på hur VA-stammar dras på ett effektivt sätt

Sedan finns ju ungefär hur många detaljer som helst att tänka på, men det finns nog en del listor i böcker och så vidare med tips från arkitekter.

Såg ett foto på facebook nyligen från en vän som renoverat köket, och lyckats med konststycket att ha spisen precis intill ett högskåp. *Tar-mig-för-pannan*.
 
1. Att rita på rutat papper. Styr mycket mer än man tror.
2. Glömma bort väggtjocklekar.
3. Tro att alla möbler man kan klämma in på en ritning också fungerar i verkligheten.

Väderstreck är viktigt. Orientering över huvud taget. Gå runt tomten och tänka på hur fönster sitter för att undvika insyn där man inte vill ha någon. Helhöga fönster i sovrummet mot gatan t ex :p.
VA och el tycker jag att noviser skall skita i och lämna över till proffs. Börjar man som ovan tänka på sådant slutar det med att man ritar sitt hus runt avloppsstammar istället för att ge sina visioner fritt utlopp. Det finns sådana som jag som har som yrke att realisera fria fantasier åt visionärer (jag är finsnickare). Tack och lov för attdet finns okunniga arkitekter som inte bryr sig om vad som är tekniskt möjligt. Om jag hade den funktionen skulle allt vara anpassat till div modulmått och supertrist ;)
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Det vanligaste och mest grundläggande felet är att underskatta hur mycket man måste ta hänsyn till. Det finns hur många detaljer som helst att ta hänsyn till. I vissa fall handlar det om funktion och i vissa fall om ekonomi i bygget. Som amatör har man nog inte stor chans att få till en bra planlösning helt på egen hand.

Det enskilt svåraste är nog att man fokuserar bara på planlösningen och glömmer hur planlösningen kommer att påverka husets utvändiga utseende. Tyvärr något som man ser i rätt många nybyggda områden.

Då är det bättre att utgå från ett kataloghus från en stor leverantör och göra mindre justeringar. Då kan man ofta besöka ett visningshus för att få en uppfattning om vilka justeringar som är lämpliga. Det finns ofta en anledning till att planlösningar ser ut på ett visst sätt i de flesta hus. Vill man göra större justeringar bör man nog hellre anlita arkitekt än att försöka rita själv.

Vi ritade länge själv olika versioner av ett hus men det slutade ändå med Smålandsvillan. Enkel och genomtänkt planlösning där vi kompletterar med bättre material och finish. Sedan kommer vi själva att göra justeringar som t ex en utbyggnad, eget kök, öppning av bjälklaget, flytta ett par fönster och en vidbyggd carport. Det innebär en hel del jobb men blir ändå enklare och bättre än om vi ritat helt själva. I alla fall så länge man inte har en obegränsad budget :)

/Krille
 
Tja, som sagt, vi kan utvidga det hela till att säga - Att inte tänka på hur de tekniska lösningarna som måste till, påverkar huset och miljön i övrigt.

Ett mycket bra exempel att skita i tekniken, och konsekvenserna det sedan får, ser vi i Turning Torso i Malmö, eller, ja, de som bor innanför de mest utsatta fönstren, ser tvärtom, inte mycket alls.

Observera att denna bild är tagen för att visa utsikten, och försöker undvika pelaren. Kolla in de bilden under så ser ni en del fönster som är i princip helt dolda.
20110815-100334-150x150.jpg

Photo-2012-02-17-14-28-36.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ja, så blir det när man inte tänker efter före.
 
Redigerat:
Övertro på sin egen förmåga....
 
Att inte tänka rumsligt och att huset blir en samling lösningar/produkter istället för en helhet.

Många samlar ihop produkter, idéer och lösningar de gillar och sätter ihop dessa. Få skulle gilla en bil där man svetsat ihop, i sig bra, delar från olika tidsåldrar och modeller utan att tänka på helheten. Samma gäller kläder.

Med hus är det snarare regel än undantag. Mutanter finns det gott om ;)
 
Att folk inte är självkritiska, det anser jag.
 
thomasx skrev:
...
Observera att denna bild är tagen för att visa utsikten, och försöker undvika pelaren. Kolla in de bilden under så ser ni en del fönster som är i princip helt dolda.
....

Vad vill du har sagt (mer än att du hatar skåningar)?

Det som vår arkitekt tillförde till vår husdesign och planlösning, var bland annat att han såg till att vi fick en rejält bred "korridor" till våra sovrum och badrum.Hade vi byggt som jag skissade så hade det blivit som i en kolgruva.
Nu blev det kanonbra. Tack Ulf (y)
 
thomasx skrev:
Tja, som sagt, vi kan utvidga det hela till att säga - Att inte tänka på hur de tekniska lösningarna som måste till, påverkar huset och miljön i övrigt.

Ett mycket bra exempel att skita i tekniken, och konsekvenserna det sedan får, ser vi i Turning Torso i Malmö, eller, ja, de som bor innanför de mest utsatta fönstren, ser tvärtom, inte mycket alls.

Observera att denna bild är tagen för att visa utsikten, och försöker undvika pelaren. Kolla in de bilden under så ser ni en del fönster som är i princip helt dolda.
[bild]

[bild]

Ja, så blir det när man inte tänker efter före.
Stålskelettet är väldigt genomtänkt både funktionsmässigt och arkitektoniskt. Från början ritades det in för att styva upp byggnaden när hissschaktet inte skulle vara platsgjutet. När man sedan platsgjöt detta behövdes inte skelettet funktionsmässigt, men Trava ville ha kvar det då det förstärkte bilden av en vridande kropp.

Det hade ju sett betydligt konstigare ut att ta bort fönsterna bakom strävorna.
 
KnockOnWood skrev:
Vad vill du har sagt (mer än att du hatar skåningar)?
QUE? Vad är detta för totalt oprovocerat påhopp?
 
falkn skrev:
Stålskelettet är väldigt genomtänkt både funktionsmässigt och arkitektoniskt. Från början ritades det in för att styva upp byggnaden när hissschaktet inte skulle vara platsgjutet. När man sedan platsgjöt detta behövdes inte skelettet funktionsmässigt, men Trava ville ha kvar det då det förstärkte bilden av en vridande kropp.

Det hade ju sett betydligt konstigare ut att ta bort fönsterna bakom strävorna.
Det hade ju blivit betydligt bättre om man redan från början gjort en konstruktion som inte behövde ett utanpåverk som förstör funktionen på detta vis. Ett mycket tydligt exempel på vad som händer om man inte från början tänker på hur de tekniska lösningarna som måste till, påverkar huset och miljön i övrigt.
 
Du får detta hus att låta som en villa. Där är ingenting med projekteringen av Turning Torso som var enkel. Skulle denn varit integrerad innanför fasaden hade inte byggnaden kunnat ha det formspråk den har. Man får inte glömma att HSB drog i bromsen ekonomiskt för många detaljer då de själva uppskattat kostnaden dåligt.

Personligen tycker jag att stålkonstruktionen bidrar till utseendet och många håller nog med då huset fått flertalet internationella utmärkelser. Tveklöst den vackraste byggnaden i vårt land.
 
  • Gilla
-RB- och 2 till
  • Laddar…
Hallå,

oavsett vad jag tycker om skåningar, arkitekter och designers, fönster här väl per definition den funktionen att de ger utsikt???
Om det sedan är så att strävorna bara täcker fönster i förråd/trapphus/andra liknande lokaler så är det ju en annan sak.
 
lat skrev:
Hallå,

oavsett vad jag tycker om skåningar, arkitekter och designers, fönster här väl per definition den funktionen att de ger utsikt???
Om det sedan är så att strävorna bara täcker fönster i förråd/trapphus/andra liknande lokaler så är det ju en annan sak.
Designen av Turning Torso har väl inte sådär mycket med skåningar att göra heller då Santiago Calatrava är spanjor. I vanliga fall håller jag med dig, men på en byggnad som denna har fönsterna en funktion också för den exteriöra arkitekturen. Det ser bättre ut utifrån att ha kvar fönstret än att ta bort det. Det ger troligtvis ändå större ljusinsläpp att ha kvar fönstret inne än att ta bort det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.