D
Haha :) bra!!!

Funderade på det många gånger, då det bara är antennkabeln till tv'n.

Men jag lär mig att bli mer o mer noggrann, även fast jag brukar lägga mest noggrannhet på moment som riskerar skada huset om dom utförs fel.

Tack för tipset. Hade det inte varit för dig hade jag missat att måla bakom brytaren :) du skulle sagt det där med sladden tidigare ;)
 
D
En fundering som dykt upp:

Är det ok att sätta nytt innertak direkt på takpanelen, som var under takgipset? (förutsatt att det är rakt nog)

Eller måste man ta bort/läkta ner?
 
danpih skrev:
Ska se till så dom inte går i närheten av kläderna, sen slänga dom när jag rivit och städat färdigt.

Om asbestfibrer hamnar i luften utan ingrepp på materialet är det ju bedrövligt att vi hade det som vent-kanal. Bra att jag hittade det och tog bort det!
Hur mycket asbestfibrer som frigörs från skadat material beror mycket på vilken typ av material det är. T ex gammal trasig rörisolering släpper fibrer väldigt lätt, eftersom asbesten inte är bunden i något annat material.
I din trasiga ventkanal av eternit (asbestcement) så är asbesten bunden i cementen, så där har du ett färre antal fibrer som släpps från brottytorna. Största mängden som släppts kom ifrån tillfället när du bröt sönder dem.

Ja, asbest i kombination med ventilation är ju inte bra. Speciellt om det är tilluftskanaler.
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
danpih skrev:
En fundering som dykt upp:

Är det ok att sätta nytt innertak direkt på takpanelen, som var under takgipset? (förutsatt att det är rakt nog)

Eller måste man ta bort/läkta ner?
Det går att sätta direkt men risken att det står ut något som trycker igenom gipsen. Eller att det buktar och du får sprickbildning i gipset över tid. Att glesa och väga av är att föredra..
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
D
Tack för god info academia.

Har du någon info på hur mycket riskerna ökar? För jag antar att det flyger runt asbestfibrer i luften normalt sett också, men i mindre mängder. Har nämligen lite rörisolering som förmodligen är asbest i med Kan kapa av rören utan att röra isoleringen, men då innebär det ju en ökad risk att bära upp och köra till tippen om jag förstått det rätt. Är det stora risker vi talar om eller är de försumbara i sammanhanget?

Sammanhanget: d.v.s. att jag bor i ett hus med asbest och att minskar risken för framtida kontakt med asbest genom att ta bort rören (men utsätter mig eventuellt för kontakt med asbest under det att jag tar bort rören).
 
D
Då är ju frågan om jag vågar mig på att sätta gips direkt, det förra gipset som satt hade inte en enda spricka och har suttit sen 63, men det behöver ju inte betyda något. Funderar på ett sånt där huntonit innertak, har dock inte hunnit fundera mer på det.

Annars kan man ju alltid måla paneltaket vitt med, men hur funkar det i badrum/tvättstuga, med trätak? :/
 
Jag rekomenderar huntonits innertak. Mest för jag är allergisk mot gipstak (lite ironi) men framförallt får du aldrig sprickbildning. Sen slipper du spackla och slipa i taket vilket måste vara det tråkigaste som finns :)
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
Jag beundrar dig verkligen som ser så lättvindigt på alla ev problem som vissa framhäver och att du verkar ta det men en klackapark. Själv var jag paranoid då någon anmärkte något som så lite som en skruv som satt fel i mitt nya hus. :) Asbest är vad jag förstår inget att leka med...
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
Y
jag har gipsinnertak och det är inte kul med sprickorna som uppstått, men så har jag ett hus som rör sig mycket.
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
D
danlin skrev:
Jag beundrar dig verkligen som ser så lättvindigt på alla ev problem som vissa framhäver och att du verkar ta det men en klackapark. Själv var jag paranoid då någon anmärkte något som så lite som en skruv som satt fel i mitt nya hus. :) Asbest är vad jag förstår inget att leka med...
Ja alltså, min inställning är att eftersom vi inte kunde något från början, så har vi inte så höga förväntningar från oss själva, men vi strävar efter att göra allt så fint och noggrannt som vi kan. Men vissa saker är svåra att ta reda på innan och allt finns inte på nätet, så det blir att man kör på det som känns bra, och så gör man lite fel och så vet man till nästa gång.

Varken jag eller Josefin är speciellt petiga (allt måste inte bli perfekt första gången, även fast vi strävar efter att göra det perfekt), jag kommer från en familj som inte hade så mycket pengar och Josefin är helt fantastisk på att se det positiva i saker, så om det kanske inte blir så bra första gången, brukar vi tänka att det är iaf finare än det var innan och vi har lärt oss hur man ska göra, så att det blir bättre nästa gång. Och man kan ju alltid göra om!

Asbesten har gett mig en riktig tankeställare. Jag tänker såhär: jag har flera gånger stött emot dom där rören, händer att man dunkar i huvudet i dom o sådär, OM det nu är asbest i rörisoleringen, så har jag nog fått i mig mer asbest bara genom att bo i detta hus än jag skulle få om jag bar ut det försiktigt.

Men som det ser ut nu, så ska jag nog låta rörmokaren ta ställning till det, vi har ändå ett element som droppar lite från muttern, så vi behöver rörmokaren, då just radiatorsystemet känns som det enda jag inte har någon kunskap om alls just nu vad gäller hus.
 
  • Gilla
Jumos och 1 till
  • Laddar…
D
Yrrol: är ditt tak läktat eller är det ditspikat på panel?

Jag tror jag ska dra ur alla spikar och sen kolla hur rakt det är med vattenpasset.

Eftersom gipstaket hittills suttit bra direkt på panelen så tror jag det kan funka med ett sånt där huntonittak.
 
Gott Nytt år på Er och god fortsättning :)
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
Y
danpih skrev:
Yrrol: är ditt tak läktat eller är det ditspikat på panel?

Jag tror jag ska dra ur alla spikar och sen kolla hur rakt det är med vattenpasset.
Eftersom gipstaket hittills suttit bra direkt på panelen så tror jag det kan funka med ett sånt där huntonittak.
Jag har trä-takstolar (ni kanske har cementhus?). Sen grov läkt som vi satte gips på.
Ifall du inte har ont av att det blir lägre takhöjd så hade jag satt gipsen direkt på den panel ni har i taket. - Men jag har ont av att förlora millimeter och hade rivit bort allt som gick. :p
Mitt hus är som en transformer som byter form under vår och höst vilket syns på väggar och tak.

I badrummet har jag "riktiga" innertakskivor, det är ju mer förlåtande, fast snyggare med ett slätt skarvfritt tak. Är du säker på att dina släta tak är gips och inte en spänd duk som folk satte förr i tiden.

(det är skruv, inte spik. så köp en billig skruvautomat, dom fungerar och man spar mycket tid, och hyr en gipslyft - klart värt pengarna. jula kanske säljer en billigt rentav.)
 
Redigerat:
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
Yrrol skrev:
Jag har trä-takstolar (ni kanske har cementhus?). Sen grov läkt som vi satte gips på.
Ifall du inte har ont av att det blir lägre takhöjd så hade jag satt gipsen direkt på den panel ni har i taket. - Men jag har ont av att förlora millimeter och hade rivit bort allt som gick. :p
Mitt hus är som en transformer som byter form under vår och höst vilket syns på väggar och tak.

I badrummet har jag "riktiga" innertakskivor, det är ju mer förlåtande, fast snyggare med ett slätt skarvfritt tak. Är du säker på att dina släta tak är gips och inte en spänd duk som folk satte förr i tiden.

(det är skruv, inte spik. så köp en billig skruvautomat, dom fungerar och man spar mycket tid, och hyr en gipslyft - klart värt pengarna. jula kanske säljer en billigt rentav.)
Jag måste säga att det är en smakfråga för jag tycker att det inte finns något fulare än ett helt slätt tak. Då har jag hellre panel eller Huntonit-skivor. Men smaken är som baken ;)
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
Y
Tycker panel är mysigt - i en stuga. ;)
 
  • Gilla
danpih och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.