Ett annat tips är att öka avståndet lite mellan bänkskiva och överskåp. Standard är ju 50. Vi körde 55 och har ingen dekorlist. Detta i kombination med lite förhöjd bänkskiva och djupare bänk ger ett väldigt luftigt intryck.
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
Utdragbar duschpip på kökskranen (det är den funktion som min mamma uppskattar allra mest i sitt nya kök):

image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Sockellådor för stora brickor mm.

Om du har högt i tak så kan en stege (löstagbar) i sockeln också vara en bra idé.

Kontrollera om plåtarna och ugnspannorna går att stapla i varandra, om inte (så är det t ex med nya mieleugnarna) så behövs mycket lådutrymme för att förvara plåtar som inte används.
 
Redigerat:
Fundera redan från börja var du skall placera brandsläckare och brandfilt. Dessa bör ju vara lätt åtkomliga (allra helst väl synliga då stt även besökare hittar dem) och ffa filten måste ju också monteras så att man enkelt kan dra loss den genom ett ryck nedåt.
 
Redigerat:
Om du har gått om plats kan du ha en av lådorna som laddlåda (för att få bort telefoner mm från diskbänken) - i så fall behövs något/några eluttag i denna.
 
falkn skrev:
Inbyggnadsmikro är ju såklart er måste. Har man budget så gärna i kombination med ånga eller som mindre ugn. Hade jag haft obegränsad budget skulle jag vilja ha värmelåda för tallrikar också.
+1!

Jag har en mikro med varmluft och grill, och den används flitigt som bla "gratängugn". Så skönt att kunna ha en tex potatisrätt på hög värme i kombiugnen medan köttet steks på låg värme i den stora ugnen! Att ha två ugnar var faktiskt det som stod överst på min önskelista inför köksrenoveringen. Jag valde mellan ång+varmluft/grill och mikro+varmluft/grill, var väldigt sugen på en ångugn men kände att jag inte ville vara utan mikro (och en "lös" mikro ville jag inte ha).

Jag skulle också gärna ha en värmelåda, men nu använder jag ofta just kombimikrougnen för att värma tallrikar, den har ett 40°-varmluftsläge som passar bra för det.
 
trojlee skrev:
Tack för tips. Jo jag är nog sugen på en ledstrip under skåpen, fräser man bara i dom befintliga skåpen eller måste man sätta en änkom skiva under för att fräsas ner ledstrippen? Vart gömmer man trafon?
Stor diskho har jag täknt på faktiskt. Det lutar mot ett Ikea kök för våran del men dom har väl inga stora diskhoar?!

/
M
Har satt en hel del dylika i en flertalet kök och jag väljer alltid att fräsa in dem i en baldakin som skruvas under befintliga skåp. Tycker definitivt att det blir snyggare än att se undersidan av stommarna + Att arbetet blir enklare.
Väljer man dessutom färg på luckorna får man således samma färg under skåpen.
I mitt kök är trafon gömd bakom en 60mm passbit i hörnet i köket där jag inte fick plats med så mycket annat - Tanken var ett dolt utdragbart kryddskåp men det fick bli en trafogömma istället.

Edit: Hittade lite bilder här på BH från mitt kök och just LED listen.
https://www.byggahus.se/forum/ovrig...-era-hus-idag-242.html?perpage=30#post2081256
 
Redigerat:
Vad är en baldakin? :)
Skulle gärna ha 70's djup på bänkskivan. Har ikea det?Eller måste man specialbeställa på annat håll.
Funderar på att förbereda för infällda högtalare med men har inte bestämt mig där. Vad finns det för snygga hörnboxar för eluttag som man kan sätta vid överskåpen? Jag kommer inte ha så många överskåp då jag föredrar den öppna utan, hur gör jag där med eluttag?
 
Dusch-pip på kökskranen verkar ju himla smidigt, men...jag funderar på om inte en sådan blandare har kortare livslängd/går sönder fortare, eftersom där är flera rörliga delar??
 
Upphöjd diskmaskin, pyrolysugn.
 
Avfallskvarn och om ekonomin tillåter: hetvattenkran (typ quooker) och kran med kolsyrat och kylt vatten (ersätter Sodastreamern)
 
Krilleman
ccf skrev:
Avfallskvarn och om ekonomin tillåter: hetvattenkran (typ quooker) och kran med kolsyrat och kylt vatten (ersätter Sodastreamern)
Det börjar osa I-landsproblem!
 
Nja, det är väl ingen som hävdat att det skulle vara lösningar på "problem", men TS efterfrågade förslag på finesser :)
 
Tack för alla tips och trix, der värmer att hjälpsamheten finns på detta forum.
En fråga till. Vad ska man sätta som stänkskydd bakom diskbänk och häll?? Känns som om kakel är förlegat, eller? Köket blir vitt med svart bänkskiva.
Har tittat på nätet men inte hittat exakt vad jag vill ha...
/
M
 
Förutom det som redan nämnts. Induktionshäll! Köksradio med högtalare som är gömda i inredningen och gärna airplay/blåtand + 3,5mm ingång. Aldrig mer en lös radio i köket :)

Sockellådor, kostar en del men är bra för att förvara sällananvändsprylar (pepparkaksformar, burkar osv) och är utrymme som annars inte utnyttjas.

Om man har överskåp som inte är platsbyggda, dvs där det finns plats ovanför för vinställ etc. sätt ingen täckplatta utan gör som någon föreslagit sätt vinställ etc. Är det öppet med vinställ burkar osv är det trevligt att sätta ledbelysning i bakkant på skåpen, bra belysning när man sitter och äter etc. (Eller för den delen har en buffé uppställd och inte vill ha arbetsbelysningen i taket tänd)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.