Har bestämt mig för att skaffa ett hemlarm men med en uppsjö av tillverkare och modeller känns valet svårt. Har ägnat ganska mycket tid åt att läsa på bland annat byggahus.se och Googla olika produkter men tycker att det är svårt att hitta tillräckligt med information för att jämföra för- och nackdelar med olika leverantörer och modeller. Hoppas därför att kunna få lite vägledning i djungeln. Jag har följande tankar om vad jag vill att larmet skall kunna uppfylla;

  • Ej ett hyrlarm (Verisure, Sector Alarm med flera) då vi själva vill kunna välja larmcentral och inte sitta fast i höga månadskostnader.
  • Larmet skall vara godkänt av SBSC (Svensk Brand och Säkerhets Certifiering).
  • Med undantag för centralenheten så måste larmet vara helt trådlöst (även manöverpanelen/knappsatsen) då jag inte har möjlighet att dra kabel i bostaden. Får gärna vara ett hybridlarmsystem för att i eventuella framtida bostäder bygga ut med trådbundna moduler (är dock inget krav).
  • Möjlighet att koppla larmet till en larmcentral.
  • Redundans (IP + GSM/GPRS).
  • Gärna möjlighet att integrera med någon form av hemautomationslösning i framtiden, ex Vera, Fibaro eller annat z-wavelösning. Har en tanke om att jag i framtiden exempelvis vill kunna styra olika belysningsscenarion beroende på om larmet är aktiverat eller inte eller använda larmets sensorer för att exempelvis tända och släcka lampor.
  • 868Mhz-kommunikation (eller 912-918MHz så som Visonic Powermaster), enbart 433Mhz är inte intressant.
  • Då jag har ett stort intresse för teknik vill jag gärna ha ett larm som jag kan montera och konfigurera själv. Är dock ingen programmerare så färdiga gränssnitt av något slag är ett måste, gärna något enkelt som exempelvis ett webbaserat men jag är inte främmande för att knappa koder på en centralenhet så länge en tydlig manual finns.
  • Smartphoneapp med möjlighet till att styra larmet, finns pushnotiser vid larmhändelser så är det ett plus.
  • Möjlighet till skalskydd, fördröjning på vissa sensorer, personliga koder, batteribackup, överfallsalarm via fjärrkontroll med mera har jag förstått ingår i dom flesta larmsystemen.


Dom detektorer jag hade tänkt mig är;
  • Trådlös kameradetektor (alt. trådlösa rörelsedetektor om larmet inte har trådlösa kameradetektorer som ex. Paradox)
  • Trådlös magnetkontakt
  • Trådlös glaskrossensor
  • Trådlös vattensensor
  • Trådlös brandvarnare
  • Trådlös siren (kan ev. fungera med en trådbunden siren)

Jag har tittat på lite olika leverantörer och modeller såsom Visonic (Powermax & Powermaster), Risco (Agility), Paradox Security, Honeywell (Galaxy) samt DSC/Teletec (Alexor & NEO). Vet att även Siemens (SPC) och Bosch (modell?) har produkter på marknaden som bör kunna matcha min kravbild men jag blir inte riktigt klok på hur dessa är uppbyggda. Vissa av dom som jag tittar på bygger säkert på gammal teknik och är inte aktuella längre så jag tar tacksamt emot tankar om vilken leverantör och modell som skulle kunna passa min kravspecifikation :D
 
D
Jag skulle börja i andra ändan. Om du ska ha larmcentral måste du ringa varje företag och fråga först om du kan ansluta dig utan att en certifierad larminstallatör monterat larmet. Du måste även kolla att centralen kan ta emot larmsignal från vald larmsändare.
Det här med fullständig trådlås anläggning är inte riktigt min grej så överlåter det till någon annan.
Kan du inte spika kabelklammer och kabel längs med väggarna? Med Bus-anslutning kan du köra i princip det mesta på en slinga.
Paradox har inte trådlösa kameradetektorer (de är trådbundna) och de fungerar bara med EVOHD (som är ett trådbundet system med hybridmöjligheter med RTX3).
Paradox har annars Magellan-serien som är designad för helt trådlös anläggning.
 
Tack för svar DMOL. Jag vet inte om det är fel men jag får uppfattningen av att Visonic (Powermaster-serien) & Paradox (Magellan-serien) är dom larmen som ligger i framkant vad gäller trådlösa anläggningar Varför jag kollat lite närmare på just dom och koppling till larmcentral. Falck ansluter gärna ett Powermaster om jag köper det via Protexus.se och Rapid ansluter gärna om jag köper larmet via en lokal återförsäljare i Stockholm. I båda fallen behöver återförsäljaren hjälpa till med att koppla upp larmen till larmcentralen men sen är det fritt fram att ändra konfigurering i båda systemen.

Jag hade gärna satsat på ett trådbundet larm men sambon skulle aldrig tillåta att jag spikar kabelklammer längs med lister eller väggar :p
 
RilleRock
RilleRock
SPC är extremt stabil med ett riktigt bra gränsnitt på svenska både i mjukvara, map och app.

Trådbunden map kan man i värsta fall montera vid CA och en platta innanför dörren för larmstyrning,
 
Efter 2år med att installera ett antal paradox anläggningar stora som små så kan jag tyvärr inte säga att jag är jätte imponerad, mycket konstiga mjukvaru baserade problem som är svåra att påpeka för kund varför jobbet som skulle ta två timmar blev till 4-5.

I ditt fall som hemmalarm brukar det dock fungera rätt hyffsat men som RilleRock säger så håller jag med han om att SPC är vägen att gå. Dock är supporten på Paradox värdsklass.
 
D
Mackboss skrev:
Efter 2år med att installera ett antal paradox anläggningar stora som små så kan jag tyvärr inte säga att jag är jätte imponerad, mycket konstiga mjukvaru baserade problem som är svåra att påpeka för kund varför jobbet som skulle ta två timmar blev till 4-5.

I ditt fall som hemmalarm brukar det dock fungera rätt hyffsat men som RilleRock säger så håller jag med han om att SPC är vägen att gå. Dock är supporten på Paradox värdsklass.
Vad är det för mjukvaruproblem du stött på? Tar ju max 30min med Babyware om man börjar från scratch med ett större system.
 
DMOL skrev:
Vad är det för mjukvaruproblem du stött på? Tar ju max 30min med Babyware om man börjar från scratch med ett större system.
Den senaste månaden har det varit,ipmoduler som tappar Ipnummer,Branddeckare som inte går att återställa och dylikt.

Sen tycker jag att den är allmänt osmidig att jobba med,tex när jag skulle komplletera med en röstmodul på en evo192 där bla belysnings styrning till en större butik ligger,portar etc så måste man lägga till modulen när centralen är helt avstängd,dvs släcka ner en hel butik är inte poppis.
 
D
Blaxtar skrev:
Jag hade gärna satsat på ett trådbundet larm men sambon skulle aldrig tillåta att jag spikar kabelklammer längs med lister eller väggar :p
Är du duktig med limpistolen går det att limma fast en tunn FQQXB-kabel taket.
Annars kanske ni kan skaffa lite dekorativa taklister som man gömmer kabeln innanför så har sambon någe heminredningsprojekt också =)
 
D
Mackboss skrev:
Den senaste månaden har det varit,ipmoduler som tappar Ipnummer,Branddeckare som inte går att återställa och dylikt.

Sen tycker jag att den är allmänt osmidig att jobba med,tex när jag skulle komplletera med en röstmodul på en evo192 där bla belysnings styrning till en större butik ligger,portar etc så måste man lägga till modulen när centralen är helt avstängd,dvs släcka ner en hel butik är inte poppis.
Ok inte varit med om de felen.
IP-modulen låter som ett typiskt DHCP-problem. Kanske inställningen inte sparades korrekt eller routern som fått fnatt?
Det finns en del andra småsaker som dock är lite märkliga i kommunikationen mellan central-manöverpanel och babyware att de inte alltid synkar i rätt ordning. T.ex. löser ofta en manuell sektionsskanning på TM50 innan man börjar i Babyware en del av problemen. Annars är det mest HD77 som verkar ha barnsjukdomar, t.ex. att de inte startar upp korrekt vid totalt strömbortfall.
 
Jag bor i villa i mindre stad med en powermaster-30. Det är ok som det är men jag önskar det satt en Neo där -eller ännu hellere en Paradox Evo. Hade jag haft högre behov /krav /budget hade nog enda valet varit någon av dem eller SPC. Galaxyn har jag ingen åsikt om. DSC PC känns lite yesterday, Bosch likaså.

Jag anser att man inte ska lägga för mycket pengar på ett system som är helt trådlöst. Trådbundet är stabilast och bäst men hybrid är nog framtiden. Åtminstone bör man använda trådbundna sektioner för att skydda centralapparaten och något övrigt centralt utrymme.

Trådlösa detektorer är lätta att flytta, tex ifall möblering eller rummets användning ändras.

Att kunna köpa ett färdigkonfigurerat larm ger en flygande start och man behöver inte kunna programmera om och justera hela tiden. Att larmet ger på/av/hemma-signal till hemautomation är ju smart för då kan man pyssla med hemautomationen utan att pilla i larmets programmering.

Det ska vara lätt byta användares blippar och koder och telefonnummer för notifieringar och man ska ha intuitiva och välfungerande manöverpaneler. Alla användere är inte teknikintresserade. I bästa fall kan man ringa larmcentralen och de byter. Tex Falck-Agility. Precis som på ett hyrlarm.

Man kommer definitivt vilja koppla till ytterligare trådbunden utrustning till larmets utgångar och även någon ytterligare sektion in. Behov som växer fram med tiden.

Att glida runt i hemlarmsegmentet med brandvarning, kameradetektorer och diverse temp o vattenlarm är troligen ganska prisvärt. Mitt val idag vore Neo eller Evo. Lägg tid på att hitta en installatör som kan förklara saker och som du kan snacka vettigt med, larmet blir ju inte bättre än installationen.
 
  • Gilla
RilleRock
  • Laddar…
RilleRock
Mackboss skrev:
konstiga mjukvaru baserade problem som är svåra att påpeka för kund varför jobbet som skulle ta två timmar blev till 4-5.
.
De är en klassiker :D
Oavsett märke/fabrikat så är de så sa*ans tråkigt när det tyvärr alltför ofta händer.
Är man "hemmapulare" så har man tiden att lägga sen om det tar 5h eller 9h kvittar.

Men skall man debitera kund vill man ha ett system man kan lita på utan massa buggar och dyl.
Därför kan jag med gott samvete göra de rekommendationer jag gör då jag jobbat med centralen sen den kom ut 2009 och de minimala barnsjukdomar som fanns är nu helt borta sen minst 4 år.
 
Tack för alla svar. Min sambo är väldigt envis och några kablar får tyvärr inte dras i bostaden, inte ens tunna kablar som delvis kan gömmas. Förstår att det vore en fördel med ett hybridsystem och en kombination av trådbundna och trådlösa detektorer men det är tyvärr inte ett alternativ. Trådbunden manöverpanel och siren kanske skulle funka, skall båda dessa vägg i vägg med centralenheten som skall placeras i klädkammaren. Skall undersöka det närmare.

Har för övrigt bestämt mig för att ta hjälp med att konfigurera larmet av en firma men vill gärna sköta monteringen själv, vilket inte verkar vara något problem för dom jag varit i kontakt med. Det verkar inte heller vara något problem att få åtkomst till något form av gränssnitt för att göra vissa inställningar själv i efterhand.

Har tittat lite mer på SPC Sinthony i forumet och på Google men tycker att det är svårt att bilda mig en överskådlig uppfattning om vilka detektorer som finns, olika modeller samt priser. Någon som har tips på vart jag kan läsa lite mer eller förklara för mig hur det hänger ihop? Tips på återförsäljare med prislistor skulle också uppskattas :) Sen en nyfiken fråga - på många ställen står det Siemens SPC men vad jag förstår så är det ett företag som heter Vanderbilt som tillhandahåller SPC?

Undersöker även vidare spåret att köpa ett helt trådlöst system såsom Powermaster eller Paradox. Förutom att slippa batteribyten - vad anser ni är den stora nackdelen med trådlösa system? Vad jag har kunnat läsa mig till så verkar som flesta fungera relativt bra med säker och störningsfri överföring?

@barfotalasse - vad gör att du hellre skulle välja ett NEO eller Paradox framför ditt Powermaster?
 
@barfotalasse - vad gör att du hellre skulle välja ett NEO eller Paradox framför ditt Powermaster?
NEO: Fler trådbundna in- och utgångar.
Paradox: Fler trådbundna..., Hd-kameradetektor, såg en grym manöverpanel någonstans.


...den stora nackdelen med trådlösa system?
Störsändare. Små och enkla att handha. Behövs inte många pigga hjärnceller för att trycka på en knapp några gånger och krossa detektorer /centralenhet.
Ett larm med trådbundna detektorer och siren kan ju i sämsta fall ändå fungera som lokallarm vilket bör få grannar att komma och kolla. Den trådbundna sabotageskyddade utomhussirenen är viktig.
 
RilleRock
Blaxtar skrev:
Tack för alla svar. Min sambo är väldigt envis och några kablar får tyvärr inte dras i bostaden, inte ens tunna kablar som delvis kan gömmas. Förstår att det vore en fördel med ett hybridsystem och en kombination av trådbundna och trådlösa detektorer men det är tyvärr inte ett alternativ. Trådbunden manöverpanel och siren kanske skulle funka, skall båda dessa vägg i vägg med centralenheten som skall placeras i klädkammaren. Skall undersöka det närmare.

Har för övrigt bestämt mig för att ta hjälp med att konfigurera larmet av en firma men vill gärna sköta monteringen själv, vilket inte verkar vara något problem för dom jag varit i kontakt med. Det verkar inte heller vara något problem att få åtkomst till något form av gränssnitt för att göra vissa inställningar själv i efterhand.

Har tittat lite mer på SPC Sinthony i forumet och på Google men tycker att det är svårt att bilda mig en överskådlig uppfattning om vilka detektorer som finns, olika modeller samt priser. Någon som har tips på vart jag kan läsa lite mer eller förklara för mig hur det hänger ihop? Tips på återförsäljare med prislistor skulle också uppskattas :) Sen en nyfiken fråga - på många ställen står det Siemens SPC men vad jag förstår så är det ett företag som heter Vanderbilt som tillhandahåller SPC?
https://se.spiap.com/products/intrusion/radio/detecteurs_mouvements_radio_irp.html
https://se.spiap.com/products/intrusion/radio/accessoires.html
https://se.spiap.com/products/intru...teurs_incendie/smoke_detectors/hdv3007os.html
Fuktgivare löser man med den externa ingången på magnetkontakten
Priser kan du tex kolla på låsshop.

Vanderbilt har nyligen köpt upp Siemens Security.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.