M
Jag har batteribackup på min fiberuppkoppling, kan du ju ha på en z-wave controllern också... Vet bara inte hur z-wave funkar med att rapportera bortfall av enheter, kanske kan detektera om en störsändare är aktiverad? Inte mitt område direkt :confused:
 
Finns det möjlighet att dra trådade övervakningskameror eller rörelsevakter direkt till home center 2? Renoverar lite nu och har möjlighet att fixa fram rörutlopp/dosor till vissa ställen där jag kan tänka mig att ha just det.
 
RilleRock
Hemma hos mig har jag gjort det enkelt.
Jag har velat ha ett stabilt system, priseffektivt och lätthanterligt.

Hos mig har ja en SPC central i grunden sen 2009 och på den tiden hade jag inga som helst tankar på några smarta styrningar utöver larmbiten
För ca 2 år sen visade en bekant Tellstick för mig och det födde ett intresse om att automatisera lite belysning/vägguttag.
Med tanke på priset på produkten och enheterna så var jag lite skeptisk mot stabiliteten.
Jämfört med mer avancerade system så har Tellstick säkert många begränsningar men änsålänge inget som stoppat mina behov och jag är hyffsat kräsen.

Jag har uteslutande Julas billiga Anslutkontakter samt 2 Nexa ingångsmoduler och 2 Nexa strömbrytare.
Under dessa åren har SPC aldrig missat att skicka en enda styrsignal till Tellstick och på 2 år så vid 2-3 tillfällen har det vart 1-2 lampor som inte blivit tända mao försumbart.

I mitt fall styr jag automatiskt bestämd belysning/väggutag vid på/avlarmning av larmsystemet.
Utöver det kan man tex skapa fler larmområden som sedan styr händelser/scenarion i Tellstick via utgång/ingång.
(Vill man kunna styra många larmområden skall man gå upp till en 5320 som har 16 st då 4320 bara har 4st)
Dessa kan jag sedan styra via map elller app.
Man kan ju sätta en platta innanför dörren och ha kontroll på allt där om man vill.
Och självklart finns det en maaassa färdiga utgångstyper i SPC typ fel 230V, ethternetfel, lågt batteri, tillkopplingsfel, utebliven tillkoppling osv osv osv osv osv

Utöver detta kan du direkt via SPC appen styra fysiska utgångar direkt i centralen för på/avslag.
Samma styrning kan man även ha via en vanlig brytare om man vill det vill bara visa lite möjligheter.
IMG_2936.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om detta inte är nog så kan man göra egna händelser i SPC som triggar en utgång.
Tex mellan det och det klockslaget och den larmsektionen blir aktiverad i säg minst 10 sek skall detta hända.

Om man sen vill styra Tellstick eller ett Z-wave system typ HC2 kvittar ju.
Antingen integrerar man det med en SPC Gateway som Göran (GOL) här på forumet tagit fram
http://www.lundix.se/smarta-losningar/
eller kör man utgångar som drar ingångar som jag själv har i dagsläget.

Utöver detta har du som sagt inbyggd batteribackup, flera kommunikationsvägar ut.
IP, GSM, GPRS för larmcentral.
Mail, sms, notifiering i app till dig själv.

Ett alternativ om man inte är riktigt hardcore hemautomationare men ändå vill ha ett ok system som man kan växa i.
Ja du slipper såklart även abonnemang och har själv full kontroll på allt.
 
RilleRock skrev:
Hemma hos mig har jag gjort det enkelt.
Jag har velat ha ett stabilt system, priseffektivt och lätthanterligt.

Hos mig har ja en SPC central i grunden sen 2009 och på den tiden hade jag inga som helst tankar på några smarta styrningar utöver larmbiten
För ca 2 år sen visade en bekant Tellstick för mig och det födde ett intresse om att automatisera lite belysning/vägguttag.
Med tanke på priset på produkten och enheterna så var jag lite skeptisk mot stabiliteten.
Jämfört med mer avancerade system så har Tellstick säkert många begränsningar men änsålänge inget som stoppat mina behov och jag är hyffsat kräsen.

Jag har uteslutande Julas billiga Anslutkontakter samt 2 Nexa ingångsmoduler och 2 Nexa strömbrytare.
Under dessa åren har SPC aldrig missat att skicka en enda styrsignal till Tellstick och på 2 år så vid 2-3 tillfällen har det vart 1-2 lampor som inte blivit tända mao försumbart.

I mitt fall styr jag automatiskt bestämd belysning/väggutag vid på/avlarmning av larmsystemet.
Utöver det kan man tex skapa fler larmområden som sedan styr händelser/scenarion i Tellstick via utgång/ingång.
(Vill man kunna styra många larmområden skall man gå upp till en 5320 som har 16 st då 4320 bara har 4st)
Dessa kan jag sedan styra via map elller app.
Man kan ju sätta en platta innanför dörren och ha kontroll på allt där om man vill.
Och självklart finns det en maaassa färdiga utgångstyper i SPC typ fel 230V, ethternetfel, lågt batteri, tillkopplingsfel, utebliven tillkoppling osv osv osv osv osv

Utöver detta kan du direkt via SPC appen styra fysiska utgångar direkt i centralen för på/avslag.
Samma styrning kan man även ha via en vanlig brytare om man vill det vill bara visa lite möjligheter.
[bild]

Om detta inte är nog så kan man göra egna händelser i SPC som triggar en utgång.
Tex mellan det och det klockslaget och den larmsektionen blir aktiverad i säg minst 10 sek skall detta hända.

Om man sen vill styra Tellstick eller ett Z-wave system typ HC2 kvittar ju.
Antingen integrerar man det med en SPC Gateway som Göran (GOL) här på forumet tagit fram
[länk]
eller kör man utgångar som drar ingångar som jag själv har i dagsläget.

Utöver detta har du som sagt inbyggd batteribackup, flera kommunikationsvägar ut.
IP, GSM, GPRS för larmcentral.
Mail, sms, notifiering i app till dig själv.

Ett alternativ om man inte är riktigt hardcore hemautomationare men ändå vill ha ett ok system som man kan växa i.
Ja du slipper såklart även abonnemang och har själv full kontroll på allt.
Men åh, meningen är inte att jag ska få fler alternativ 😉
När du bara hade Siemens SPC, vad hade du för grundutbud då? Vilka enheter hade du som larm?
Jag vill ju ha Z-wave strips för magnetkontakt t.ex. för dom är osynliga.

OM man nu endast kör Z-wave, hur larmar man av/på? Om jag kommer hem och mobilen är död, ska man ha en tagläsare innanför dörren och en fördröjning på 10 sek på larmet?
 
D
Rille: Vad är det för enhet du kopplar till SPC för att sända signalen (utgångar som drar ingångar? Försöker själv sätta mig in hemautomatisering men det mesta verkar ju bara vara anpassat för 230V så jag vet inte hur jag ska koppla antingen vidare Paradoxens trådlösa PGMsändare eller en utgång till Nexa så jag kan använda deras strömbrytare.
 
RilleRock
Husägaren87 skrev:
Men åh, meningen är inte att jag ska få fler alternativ 😉
När du bara hade Siemens SPC, vad hade du för grundutbud då? Vilka enheter hade du som larm?
Jag vill ju ha Z-wave strips för magnetkontakt t.ex. för dom är osynliga.

OM man nu endast kör Z-wave, hur larmar man av/på? Om jag kommer hem och mobilen är död, ska man ha en tagläsare innanför dörren och en fördröjning på 10 sek på larmet?
Larmsystemet är detsamma som från början som ja bara parat ihop med tellstick.
Jag har ju ett helt trådbundet larm men SPC har sin trådlösa serie Sintony 60 som har lite detektorer.
Tellstick har ju en ny enhet som kombinerar både Z-wave och billiga 433 enheter.

Man har alltid en manöverpanel i anslutning för entren och larmsektionen för detta utrymme har en passande fördröjning så man kan larma av.
 
RilleRock
DMOL skrev:
Rille: Vad är det för enhet du kopplar till SPC för att sända signalen (utgångar som drar ingångar? Försöker själv sätta mig in hemautomatisering men det mesta verkar ju bara vara anpassat för 230V så jag vet inte hur jag ska koppla antingen vidare Paradoxens trådlösa PGMsändare eller en utgång till Nexa så jag kan använda deras strömbrytare.
Använder denna som styrs av en potfr utgång i inbrottslarmet som är parad ihop med tellstick.
Köpt på jula:
http://www.nexa.se/vara-produkter/system-nexa/sandare/wbt-912

Har du bara 12v strömutgångar så sätter du denna imellan:
http://www.kjell.com/se/sortiment/h...sensorer-brytare/universalrela-12-24-v-p50602
 
Så, det blev ett home center lite paket, hittade det 400kr billigare så.. Känner jag behovet så får jag uppgradera mig till hc2 i framtiden 😊
Där finns fortfarande möjlighet att sätta in riktigt larm, men jag får tänka på det.
Återkommer i slutet på veckan när jag fått sakerna.
 
RilleRock
Husägaren87 skrev:
Så, det blev ett home center lite paket, hittade det 400kr billigare så.. Känner jag behovet så får jag uppgradera mig till hc2 i framtiden 😊
Där finns fortfarande möjlighet att sätta in riktigt larm, men jag får tänka på det.
Återkommer i slutet på veckan när jag fått sakerna.
Va kul, nu är du igång iaf och det viktigaste är ju att du blir nöjd.

Ser framemot lite projektetuppdateringar :)
 
Husägaren87 skrev:
Finns även möjlighet att beställa verisure, få det monterat, sen säga upp det med 3 månaders uppsägningstid, sen är det mitt. Då är doorman styrt tillsammans med larmet.
Visst, men programvaran äger Verisure så de lämnar dig med ett tomt system. Dessutom sköts kommunikationen via en app kopplad via deras server, så det skiter sig även om du inte släpper in teknikern. Så i praktiken har de sålt systemet till dig bara för att sedan kunna sälja servicen.
 
Angående RilleRocks inlägg om Tellstick och SPC (glömde citera) :)

Ha ha, lustigt! Exakt den vägen var det jag gick! Började med ett SPC4320 och sedan kopplade jag en Nexa-sändare till utgångarna för att kunna tända/släcka belysningen.
Tyvärr så bor jag i ett relativt stort betonghus vilket gjorde att vissa lampor aldrig tändes öht, signalen nådde antagligen aldrig fram.
Just nu kör jag faktiskt två olika varianter. Dels har jag en Z-wave RGBW-modul kopplad till de fyra utgångarna på larmet som skickar signaler för olika händelser i larmet min HC2. Sedan har jag även numera en SPC Gateway (som Göran (GOL) tagit fram) som får info via nätverket från larmet och kan sedan "pusha" meddelanden till mig. Den kan även trigga scener och händelser i HC2an, men än har jag inte konfigurerat det så. När jag gör det kan jag skrota min RGBW-modul eftersom jag då får direktkoppling från larmet via mitt nätverk.
 
  • Gilla
RilleRock
  • Laddar…
D
Ah, kollade lite snabbt på Z-wave RGBW. Ser att den tar 12V. Kan man styra fibaro wall plug med den pucken?
 
DMOL skrev:
Ah, kollade lite snabbt på Z-wave RGBW. Ser att den tar 12V. Kan man styra fibaro wall plug med den pucken?
Nja, det beror på hur du menar, det krävs ju självklart en Z-wave controller typ Fibaro HC2 eller liknande, den fungerar inte stand alone ...
 
Någon som har provat Sensative Magnet Strip till HCL? Ska fungera med senaste mjukvaran. Men vill bara kolla innan jag beställer hem en hel drös 😊
 
D
KristoferL skrev:
Nja, det beror på hur du menar, det krävs ju självklart en Z-wave controller typ Fibaro HC2 eller liknande, den fungerar inte stand alone ...
Ok men du kopplar alltså pucken till utgången på larmet och pucken i sin tur kommunicerar med HC2? Och HC2 kan bryta strömmen för wall plugen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.