Håller på med bygglovsansökan... Detaljplanen säger max 120kvm BY + 30kvm uthus. Har ritat ett hus som har BY på totalt ca 175kvm med förråd och är medveten om att det inte ens är nära. Förutom BY har jag hållit mig inom planens bestämmelser vad gäller höjder osv. Senaste huset som är byggt inom samma detaljplan har jag fått ut ritningarna på och det har en BY på ca 170kvm.

Någon som har tips på hur jag skall föra resonemanget i min ansökan för att ha någon chans att få igenom den?
 
Så stor avvikelse skall inte vara möjlig. Svårt att ge råd då.

Du kan ju möjligen prova att hänvisa till andra byggen som fått igenom en så stor avvikelse, och hävda likabehandlingsprincipen. Men det är stor risk att de svarar att ett tidigare fel i hanteringen inte motiverar ett till fel.

Hur länge sedan var det de andra byggena fick igenom större area?

En dyr och strulig väg kan också vara att begära en ny detaljplan för din tomt. Om kommunen gillar dina byggplaner kan de går med på det. Men ett sådant planearbete brukar kosta 100 000 och uppåt, och tar i bästa fall ett år.
 
Misstänker också att det kan bli kämpigt och ta tid. Bygglovet på 170kvm är från 2/6 2015 så jag har tagit fram det som prejudikat. De som är äldre än så tror jag inte är lönt att lägga fram då i princip inga är byggda enligt nya PBL.

Knepiga är att det tydligen var lättare att få igenom stora avvikelser med den gamla PBL.
 
Det var en av anledningarna till den nya PBL. Det förekom för många stora avsteg tidigare, ofta mygelartade (kan säkert fortfarande förekomma).

Du kanske bör kolla hur detaljplanen ser ut för den fastighet som fick sitt lov nyligen. Det är rätt vanligt med variationer mellan olika kvarter.
 
Har förstått att det var mycket konstigheter tidigare som du skriver.

Jag har lusläst detaljplanen och det är samma för det som byggts och det jag skall söka på. Det finns inte heller några "frimärksplaner" i området enligt kommunen.

Tänkte ta en sväng runt till grannarna och be om grannyttrande medan jag inväntar nybyggnadskartan så får man en känsla för om det kan bli ett problem.
 
hur ser det ut förövrigt i området? är grannens den enda större avvikelsen? vi fick igenom ba på 120 kvm när detaljplanen tillåter 75. alla grannar ligger runt 150-200 och flera har byggt ut med förra pbl, vi var de första att få igenom med nya pbl. Enligt Boverket ska det inte vara någon skillnad mellan nya och gamla i fråga om avvikelse och äldre rättsfall är fortfarande vägledande. Eftersom de i rättsfall ofta tar hänsyn till tidigare givna dispenser hävdade vi med stöd av Boverkets mailsvar att vi med stöd av kommunallagen (likabehandling) borde få igenom vårt bygglov. De sa nej och omöjligt och bröt mot förvaltningslagen (som jag hade fördelen att kunna) säkert 10 gånger men eftersom vi inte drog tillbaka ansökan som var deras mål hade de tillslut inga giltiga skäl, rättsfall eller argument och det gick igenom. Mitt råd är att läsa på, läsa på och läsa på! Säger de något så kolla upp.

har i efterhand av en slump träffat på en man som arbetade med förarbetet att ta fram nya pbl, hans syn var att det var för nya avvikelser från detaljplaner man vill vara hårda att de ska hållas, för ofta såg man att en ny detaljplan togs fram för flera miljoner sen fick första bygget igenom 20 % avvikelse och sen resten av husen och detaljplanen var i princip inaktuell. Men det är hans ord.
 
Mycket intressant svar!

I övriga området (inom samma plan) så är det både många som byggt större hus och stora garage. Både garage som sitter ihop med husen och ger stora BY och de som byggt fristående dubbelgarage.

Du verkar mycket bra insatt i detta så jag kommer säkert att fråga dig massor vart det lider om det är ok?
 
gör det så ska jag försöka svara utifrån våra erfarenheter. Om grannen har fått igenom avvikelse nyligen på samma dp skulle jag även prata med dem om de är vettiga hur de argumenterade och fick för respons. Ni har ju fördelen att någon redan fått igenom med nya pbl så de kan inte hänvisa till att lagen ändrats i ert fall som de gjorde med oss. Kanske var det inga stora problem att få igenom alls.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Så fort helgerna är över skall jag se om de flyttat in.

Tack för inputs!
 
O
Som sagt normalt är det en alldeles för stor avikelse för att kunna betraktas som liten. Frågan är då hur de resonerar med tanke på att grannens hus var så mycket för stort. Men risken är att det blir en långdragen process... Jag tror dock att LS inte skulle godkänna bygglovet även om det har gått igenom tidigare. Ett fel blir inte automatiskt flera rätt...
Om alla skulle få göra avsteg så spricker DP...
Jag skulle börja rita på ett hus som håller sig inom DP.
 
Har en version med fristående garage. Det fyller alla krav så det vet jag går att få igenom. Men hur kul skulle det vara med 30m2 garage, max 2,5m till nock? :(
 
O
Robert-san01 skrev:
Har en version med fristående garage. Det fyller alla krav så det vet jag går att få igenom. Men hur kul skulle det vara med 30m2 garage, max 2,5m till nock? :(
Det är inte det roligaste kanske :)
Men förbered dig på att det måste bli den lösning som följer DP... Även om det inte är roligt...
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
jag tror dock att kommunen kan släppa igenom det då de kanske inte vill ha din dp valsandes runt i rätten. Inte säkert vi fått igenom på högre nivå men då vi benhårt sa vi skulle ta det vidare så tror jag de la sig. Även om de hävdade att det var generösare innan med avvikelse har 150 % som de släppte som mindre avvikelse i vårt område aldrig varit ens nära praxis, rättsfall från den tiden visar att gränsen låg nånstsns runt 25 %. Kommunen kanske inte vill ha rättsfall på er dp, så tror jag det var här. Hade inte sett bra ut för kommunen.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Ser nästan fram emot dagen när jag skall diskutera mitt bygglov med kommunen. :)
 
Hemmakatten
Vi fick under gamla PBL bygglov och strandskyddsdispens. Våra grannar har i år fått bygglov för uthus och garage trots att BYA redan var "överfylld". Detta i kommun i Sthlms län. Så visst finns det möjlighet att ni får bygga. I vårt (och våra grannars) fall beror det på att detaljplanen är 60 år gammal och kommunen tycker den inte fyller dagens krav.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.