Huset vi bygger har byggts i ett antal innan och tidsåtgången för att få det stomrest(tätt) har beräknats till ca 360 timmar.
Dvs från syllen till takpappen, ej pannor.
Bara rent snickararbete.

Snickarna vi har är 3 man(en vecka var de bara 2) och de har gjort 4 v på kåken och inte ens råsponten på taket är på!!! >:(

Vi har betalat de 2 första veckorna, en faktura på nätta 72.000:-


110.000:- plus moms är de uppgifter vi fått att det ska kosta(utifrån tidigare hus)

Snickarna har vi inget fast pris med, utan de kör löpande.
Kanske det som är problemet???

 
Ja det låter inte kul man ska försöka vara där själv då jobbar dom
 
Hur stort bygger ni?
 
Vi bygger 214 kvm och någon utav oss är där varje dag.
T om grannen kom idag och undrade om de hade problem eftersom "inget" händer...

Det är ett jäkla rastande och fikande och promenader med hundar >:(

Bygger några reglar, och "oups" så får de riva dem för de läst fel i ritningarna...
Hej å hå...
 
Bygger ni på löpande räkning så ta dit några andra och berätta för dem att du inte är nöjd med farten. För de pengarna du betalar så kan man förvänta sig lite proffsigare beteende.
 
Men du måste väl våga ifrågasätta dom vad FAN dom håller på med
----- vad arg jag skulle vara >:(
Min el kille gjorde så där efter en dags jobba så sa jag åt honom att han inte skulle komma tillbaka ;D han bara pratade i telefon eller snackade om sin exkärring
Men det svider ju att göra så man får ju vänta på en ny men det var det värt för mig
 
T om vår Kvalitetsansvarige tycker det går för trögt fram.

På måndag ska snickarbossen dit, så får vi snacka lite...

Idag kom de inte alls, för de skulle till ett mer "akut" jobb...
Jaha?
Och snart börjar det väl regna och vi har inget tak....
 
Vad är det för snickare du fått tag på? Som jämförelse kan jag säga att jag och min fru - som är totala amatörer på husbygge - reste ytterväggarna på 10 dagar. Sedan tog det ungefär fyra dar att resa takstolarna, spika råspånt och få på underpappen. Fast då hade jag ett par kompisar som hjälpte till under en dag. Så 14 dar från noll till vädertätt för två nybörjare. Då är visserligen mitt hus mindre - 140 m[sup]2[/sup] - men ändå!
 
Aj.Aj,Aj inte bra att ha snickare som går på löpande, kan bli väldigt dyrt.
Försök att omförhandla till ett fast pris på resterande med slutbetalning då allt är besiktat och klart. Ni kommer att sova mycket bättre då.

Lycka till!
 
5 veckor har nu gått och fortfarande inget tak >:(
Golvspån ligger i vattenpölar och reglarna i brädhögen var inte under presenning.

Kvalitetsansvarig har varit ut och dokumenterat.
Han tipsade om att kontakta någon som gör en ackordmätning, så man ser vad arbetet egentligen är värt, och endast betala för det.

Fick en ny faktura av snickarbossen på 64.000- inkl moms.
Det är för v3 och 4

Sanslöst och så följer de inte ens anvisningarna som konstruktören lämnat!
En dag har de rivit övervåning, och en dag skrev de i sin byggdagbok att hela den dagen var "bortkastad"
Men inget avdrag på fakturan inte*morrar högt*

Dessutom så har någon utan snickarna ritat en stor k*k i tusch på en utan innerväggsreglarna...
Moget....

Idag har de lyckats montera upp en byggställning så de kan börja med taktassarna(som skulle vara på plats INNAN takstolarna restes upp)
 
F*n va trist :'( Du får säga att du byter ut dom om dom inte börjar göra sitt jobb.. Jag som tycker att mitt bygge gått långsamt men för er verkar det vara rekord :surprised: Klart dom sölar, jobbet räcker längre och dessutom mer pengar i deras plånböcker.. Vilka sk** stövlar >:(
 
Det låter inget vidare det där :(

Du får väl fundera på om det är värt att sparka dem och försöka hitta några andra. Ibland är det tyvärr bäst att ta de förluster man redan gjort och gå vidare, istället för att dra på sig större. Men problemen kanske inte är så illa att du behöver göra det.

Lycka till i varje fall och håll oss uppdaterade om hur det går, hoppas verkligen att det löser sig!
 
Det är lätt o va efterklok men denna story säger att det jätteviktigt med referenser, dvs höra med folk som anlitat dem innan, vilken yrkesgrupp det än gäller

DD
 
Verkar vara en del fel på snickarnas arbestledning.
Stor liten firma?

Mvh Putte
 
Klipper in... "Golvspån ligger i vattenpölar och reglarna i brädhögen var inte under presenning. "

Tyvärr inte helt ovanligt idag :( Jag har t o m hört en förklaring ifrån en arbetsledare att golvspån klarar några veckor i vatten *suck*
De borde väl i alla fall ha tid att täcka virke mm över natten tycker man men men.

Har företaget rest något sådant här hus tidigare?

/Kent

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.