Den sidan är ju fylld med massa tumregler för vad som är "lagom" stort spänningfall! :D För en LED så kan man tappa flera volt utan att funktionen blir mycket sämre.

Strunt i det, min undran var varför max ström inte är proportonellt mot kabelarean, vilket det ju blir om spänningsfallet får styra?
 
Effekt utvecklingen i kabeln ökar med kvadraten på strömmen.
 
Aha, så det är värmen som är problemet? Är detta ett värde från kabeltillverkaren, eller siffrorna något man brukar använda inom bilel?
 
Inom bilel dimensionerar man för ett önskat spänningsfall givet strömförbrukning, kabelarea och kabellängd. Du har formeln på sidan jag länkade till om du inte vill härleda det själv - handlar bara om ohms lag.
 
Jaha, två bud. Effektutvecklnig eller spänningsfall. Det blev man ju inte klokare av. ;)
 
Båda är dimensionerande faktorer. Dimensionera för ett lämpligt spänningsfall mot dina förbrukare på traktorn så kommer du få kablar i sådan dimension att dom inte brinner upp av effektutvecklingen.

Dessutom är ju effekten prop mot spänningen i kvadrat så för en given kabelarea och längd följer dessa storheter varandra.
 
MathiasS skrev:
Båda är dimensionerande faktorer. Dimensionera för ett lämpligt spänningsfall mot dina förbrukare på traktorn så kommer du få kablar i sådan dimension att dom inte brinner upp av effektutvecklingen.
Tumregeln är alltså att effektuvecklingen är ett mindre problem än spänningsfallet, och kan bortses ifrån?

W/m är oberoende av kabellängd, så korta kablar med okänsliga förbrukare kommer få hög A.
 
Precis, så den ena utesluter inte den andra, du måste titta på både spänningsfall för vald belastning och värmeutvecklingen (belastningsförmågan på vårt el-språk).

De tumregler som ges på de länkade sidorna, även din egen, tycker jag är tillräckligt bra. Det man kan behöva ge akt på är om de ligger varmt till, t.ex nära motorn. PVC-isoleringen tål bara 70 grader och om motorn värmer kabeln till 50 grader finns inte mycket utrymme kvar till ström i kabeln. Så det är bra att ta till lite.

Till sist finns en tredje faktor, om säkringarna kommer att lösa vid en kortslutning. Det kan vara lätt hänt att dra en klen kabel till LED-belysning utifrån en grövre matning, men vad händer om kabeln skavs mot chassit? Löser en säkring eller smälter kabeln? Här kommer både area och längd in i bilden.
 
  • Gilla
-MH-
  • Laddar…
Mikael_L
För korta kablar blir strömförmågan map uppvärmning dimensionerande, för långa kablar blir spänningsfallet dimensionerande.
 
Kommer att dras som släpvagnskabel för de klena förbrukarna, och som RKUB i skyddsslang för de lite större. 3 meter till förbrukaren längts bort (och ev. återledning).

När saken ändå är uppe, skall man ha återledare till central jordpunkt, eller jorda i chassiet? Skruvarna kommer sitta ute i regnet, är rädd att det rostar och blir jordfel titt som tätt. Hur gör man bäst? Med återledare blir det en grov kabel som uppsamling av många små sista biten. Känns sådär?
 
-MH- skrev:
Tumregeln är alltså att effektuvecklingen är ett mindre problem än spänningsfallet, och kan bortses ifrån?

.
Nej, det blir fel.

Om du tycker det är ok med ett spänningsfall på 10V för en viss förbrukare så kommer du får problem värme i kabeln. Om du däremot dimensionerar mot de spänningsfall man brukar ha mot olika typer av förbrukare så kommer din tumregel att funka. Se länk jag postade tidigare.

Det verkar jobbigare att hitta tumregler som funkar än att bara göra en lista över kabellängder och förbrukare och räkna vilken area som behövs? Jag skulle räkna på max en halv volt till normala förbrukare och mindre mellan batteri/generator och riktigt stora förbrukare.
 
Om jag följer de tumregler du länkade till, så kommer min tumregel att funka? Det stämmer ju inte. Beroende på hur lång kabeln är, så kommer belastningen i form av ström att överskrida de värden som Biltema anger samt min tumregel.

Din tumregel är nog bra för båtar där man har långt mellan förbrukare och källa, och där man använder återledare.

Nog menar jag på att högsta strömmen ej får överskridas, även om spänningsfallet är acceptabelt. För LED kan man tåla 1V utan problem. För 10A/mm2 inträffar det vid ca 6 meter. Så lång är inte min traktor. :)
 
Det finns inga tumregler på den sida jag länkat till, förstår inte varför du fortsätter att tjata om tumregler.

På skyllermarks sidan hittar du följande:

1. Längst ner på sidan finns formler du kan använda för att beräkna kabelarea eller spänningsfall. Det är vad du behöver göra för att välja rätt kabel till just din applikation.

2. Längre upp på sidan finns en lång tabell där man med dessa formler som bas ger dimensioneringsexempel givet ett önskat största spänningsfall, maximal ström och kabellängd.

Har du förbrukare som liknar det i tabellen kan du använda dom dimensionerna, annars räknar du själv och bestämmer vilket spänningsfall du vill ha.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.