JOW skrev:
Nej, för med den analogin så blir det dumt att hänga stålbalkar i taket du försöker stötta
Jag förstår, men då vill jag passa på och vända på det lite... Skulle man då inte kunna göra avväxlingar (så som jag har gjort i mittenpartiet) hela vägen ut med t.ex. 120cc och säg 195x45 reglar? Då bygger man i mitten av befintliga 120 reglar så då bygger man väldigt lite uppåt eller neråt tänker jag. Frågan är om detta fortfarande har samma bärande förmåga som att ha en hel balk ovanför eller undertill de befintliga reglarna.

Hoppas du förstår hur jag menar...
 
Nej, du måste ha hela balkar.
 
JOW skrev:
Nej, du måste ha hela balkar.
Alright! Nu har jag många lösningar som jag får jämföra och gå igenom. Tack för all hjälp och alla råd gott folk :)
 
En tanke, som jag inte har lekt färdigt med i huvudet än..

Om man tar inspiration från en masonitbalk...
De har ett liv i masonit, och trä i över och underkant.
Masoniten/boardens uppgift är ju då att hålla reglarna på samma avstånd från varandra hela tiden.
Balkens bärande förmåga uppnås genom avståndet mellan över och undre "träregel"

Alltså, om man kortlar i bjälklaget så som du har gjort, skruvlimmar en 2"2 mot kortlingarna på både över och undersida så får man en balk, där drag och tryckkraften tas upp av 2"2'n och kortlingarna håller inbördes avståndet mellan de reglarna konstant.



Den lösningen har inte jag sett eller hört någon annan stans.. så...
Kanske nån teoretiskt bevandrad person kan svara..
 
Och jag måste ju tillägga att det fortfarande krävs stöd i väggarna där man placerar/konstruerar "balken".
 
Närmaste dimension som jag hittar som du kan ersätta en IPE 100 med är limträ 90x225.
 
JOW skrev:
Nej, du måste ha hela balkar.
Ett till förslag som kombinera lite av varje :) Vad tror du/ni om att använda IPE100 balkar (så som det var sagt från början) men att montera de på ovansidan av de befintliga 120x45 reglarna? Man kan sedan spänna fast IPE balkarna i reglarna med hållband (http://www.byggmax.se/spik-och-skruv/byggbeslag/balkskor-och-platband/halband-p237310) runt själva IPE balken och skruva fast det i reglarna med ankarskruv.

Det borde ge samma effekt som att ha de på undersidan men med fördelen att man bygger uppåt istället (dock mycket mindre än 220 reglar)

Vad tror ni? Är detta ok att göra?
 
Redigerat:
GetAttachment.jpg

Köpt IPE-balkar två stycken. 160 mm. Och hoppas att det kommer hålla för denna konstruktionen istället för Pelarna man ser på bilden. Tänkte ha en balk längs med huset ovanför fönster samt den balk som ska ligga istället för pelarna ska belasta den balken som går längsmed fasaden.

Så min fråga nu är, Kommer IPE 160 att hålla för detta? Bliviit fruktansvärt osäker nu.

Mvh
 
Pelarna.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
När det gäller taket på ett hus hade jag tveklöst kontaktat en konstruktör.
Leta bara reda på någon som säljer takstolar så kan de kolla din dimensionering, visar det sig att det räcker med dina IPE-balkar du köpt så betalar du enbart för konsultationen
.
Det du behöver göra är att måtta upp dina takstolar (dimension på virket och placering på alla reglar i takstolen) samt alla mått du kan tänka/tro dig behöva.
Mått på överhänget och bärande väggar likaså.
Ta kort på hur det ser ut på vinden ovanför fönsterpartiet.
Det är ganska tjockt mellan fönstren, så det är med stor sannolikhet bärande stolpar där med.
 
d0nnie skrev:
Ett till förslag som kombinera lite av varje :) Vad tror du/ni om att använda IPE100 balkar (så som det var sagt från början) men att montera de på ovansidan av de befintliga 120x45 reglarna? Man kan sedan spänna fast IPE balkarna i reglarna med hållband ([länk]) runt själva IPE balken och skruva fast det i reglarna med ankarskruv.

Det borde ge samma effekt som att ha de på undersidan men med fördelen att man bygger uppåt istället (dock mycket mindre än 220 reglar)

Vad tror ni? Är detta ok att göra?
Hur gick det med garaget? Vilken lösning blev det?

Och för att svara på frågan i citatet, ja det går bra, om IPE100 är den dimension av balk som klarar den belastning som blir. Ett alternativ är att svetsa på öron på balken som går ner till takstolens underram och skruva ihop det där.
 
En konstruktör för denna typ av konsultation vilka företag kan jag möjligen kontakta då JOW? Bor i Kristianstad-trakten i Skåne. Har du någon koll på hur jag kan hitta någon?

Vad menar du med "tjockt mellan fönstrena" och att det skulle vara bärande stolpar?

Om du får gissa, tror du balken är tillräcklig? och tror du att teglet kommer tåla den punktbelastningen som blir av balken?

Tack för svaret.

/mvh
 
Vet ej någon i din region.

Jämför avståndet mellan fönstren på väggen till höger i bild mot avståndet mellan fönstren under "överhänget".

Jag vill inte gissa om det räcker med balkar du köpt.
 
JOW skrev:
Hur gick det med garaget? Vilken lösning blev det?

Och för att svara på frågan i citatet, ja det går bra, om IPE100 är den dimension av balk som klarar den belastning som blir. Ett alternativ är att svetsa på öron på balken som går ner till takstolens underram och skruva ihop det där.
Har helt missat din fråga, men bättre sent än aldrig som de säger. Det korta svaret är att projektet blev lagt på is då jag spenderade sommaren med att bygga en altan istället :)

IMG_20150730_134850.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Började dock fundera på garaget idag igen och tog upp denna tråden för inspiration. Jag är fortfarande fundersam på hur jag ska lösa det. Är inne på att byta/bygga på alla längsgående 120x45 reglar till 195x45 samt lägga 220x45 reglar ovanpå och tvärs dessa (sammanbinda det med gaffelankare, så som du visade på en bild tidigare)

Tror den lösningen är enklast och framför allt billigast. Bara osäker på om det blir tillräckligt ur stabilitet och hållfasthet synpunkt.
 
  • Gilla
wiberg.staffanstorp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.