Status
Tråden går ej att kommentera.
Snigla skrev:
Jag är väldigt symmetrisk av mig så trots att jag också är snål måste jag säga ja.. Haha.. jag var förgrymmad över att vi bara hade ett ..så när planen var att byta (köpa ny) dörr/sidoljus så var det ett stort problem.. (Finns inte hur smala som helst..) .. men jag gick över till att titta på dubbeldörrarna ist!

Fast, vi målade om befintliga dörren till sist..
Snålheten segrade? ;)
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Ramnemark skrev:
Då är det dags för vinterns projekt: Badrummet

Det har sett sina bästa dagar och ska rivas ner till bjälklaget.
Planen är att toalettstolen ska flyttas dit garderoben är, bidén ska bort och ett tvättnedkast till tvättstugan (likt lorents)
Det kommer även bli vattenburen golvvärme i badrummet och hallen.
Jag har inte bestämt helt än men det lutar åt att det bli matta istället för kakel.

Det blir 4 st LED-spottar i taket ihop med en kristallplafond, två spottar i fönstersmygen och en lampa ovanför spegeln.
Beroende på hur tvättnedkastet blir så blir det antingen en inbyggnadstolett eller en Gutavsberg Artic 4300. Frun är helt emot inbyggnadstoaletter medans jag tycker det känns mer praktiskt/lättstädat.
Vi få se...

Lite bilder:

[bild]

[bild]

[bild]
JA det badrummet har sett sina bästa dar. Ser ju ut som om nån med diare har varit på fodren bla. Även röven måste vara svårt att tvätta med tanke på duschen!!!!
 
Ramnemark skrev:
Snålheten segrade? ;)
haha.. helt klart (!) då dörren eg var i bra skick och vi hade påbörjat lite andra projekt i hushållet som kostade.. man får inte riktigt samma bastanta dörrar när man köper nytt.. iaf inte i den prisklassen jag tittade i..

En pardörr kostar ju runt 20' (minst) om man vill ha lite special (nån annan färg, nått spröjs osv..)
Men vi fick en helt annan look när vi målade om (grannen klagade direkt ..för inte kunde man måla en dörr svart.. som hon dessutom såg varje gång hon tittade ut.. men hon kom fram till mig några månader senare - när hon vant sig? - och sa att det faktiskt var väldigt snyggt haha..) :)
 
Ramnemark skrev:
Nej det är nog inte så vanligt, har inte sett någon annan som har det. Just därför tror jag inte det märks om man tar bort ett. Pardörr vill jag inte ha, det passar på ett gammalt hus/herrgård, inte på mitt :)
Det är väldigt vanligt på 70-talshus., men jag antar att det är från område till område (där de gjort på "ett vis" så har alla oftast likadant så att säga..).. alla på våra gator (både bakom, bredvid och hela våran.. både enplanarna, sutteräng och 1 1/2 planerna..) där vi bodde sist.. hade ett sidoljus bara.. (samma byggare)

..samma sak där vi bodde innan (sundsvall och en småstad i uppland)... sen finns det vissa områden där alla har två också såklart :)

Pardörr ger en helt annan look, men det var lite därför jag kikade.. ogillar när alla hus är likadana (vårt hus låg i en klick där alla var identiska.. samma färg på fasad, fönster, dörrar osv.. då vill man sticka ut!.. ok ok.. kanske bara är jag.. vill inte vara som andra) :p
 
Kromo skrev:
JA det badrummet har sett sina bästa dar. Ser ju ut som om nån med diare har varit på fodren bla. Även röven måste vara svårt att tvätta med tanke på duschen!!!!
Ja duschblandaren sitter väldigt lågt, man fick nästan huka sig för att skruva igång den.
Nu blir det bättre höjder och standard :)
 
När det gäller ytterdörren så blir det nog ett sidoljus men att det får bli 10 cm bredare.
Då blir det 20cm mindre ljusinsläpp men lite extra av dörren.

Då kan jag lägga pengarna som blir över på en ny torktumlare som frugan vill ha :)
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Idag fick jag tummen ur att fortsätta på badrummet.
Vilken tid det tar att bila upp kakel och våtrumsmatta.
Detta är iallafall resultatet av 3 timmars skakande.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Åh, Thailändska skyddstofflor, respekt (y)
 
  • Gilla
Xtruder och 5 till
  • Laddar…
M
Det går knte att beställa dörren grundmålad bara? Så kan du själv dra över två lager färg.
Avsluta med moddlare om du vill ha en riktigt slät yta.
 
Det blir nog den gråa ändå. Ska se om K-Rauta har några i sin butik så man kan se färgerna bättre :)
 
Idag skulle jag fortsätta på badrummet men frugan ville till Väla och shoppa. Så då passade jag på att köra inom Bauhaus och köpte klinker till hallen.
Hade tur och fick rabatt på 100kr/kvm.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Idag har jag suttit i 6 timmar och bilat bort kakel och våtrumsmatta.
Det går långsamt och är tråkigt, men är äntligen klart :)
Jag kanske inte hade rätt maskin för jobbet men min blåa Bosch borrhammare fick jobba.
Mejseln var nog runt 60 grader när jag var klar :).

Imorgon kommer svärfar och pluggar elementet sen kan allt rivas.
Ska försöka köra en sväng till ÅVC innan nyår då de inför begränsade antal besök per år :thumbdown:

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ekgransdon
  • Laddar…
Hur vet de vilka som kommer och går..?
 
Korvgubbe
Antagligen genom att varje hushåll får ett passerkort som man måste dra för att bommen ska öppna sig.
 
Korvgubbe skrev:
Antagligen genom att varje hushåll får ett passerkort som man måste dra för att bommen ska öppna sig.
Aha ok, problematiskt om det kommer till mig som åker till grannkommunen då.. jag lär ju inte få nått sånt!

Oavsett tycker jag inte att man ska försvåra för dem som försöker göra rätt för sig (genom t ex att sortera).. Gynnar ingen när folk dumpar i skogen direkt :/
 
  • Gilla
RoTe och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.