6% salt tror jag ska vara bra, då behöver man inte lakan ur nåt
Tänk på att det är av totala vikten

Kör en julskinka på snurran och en laxbit på gallret, hoppas dom kan samexistera i grillen utan att smakerna blir tokiga :)
Varmrökning då så klart
 
Nu har jag provstekt en ny skiva efter det att baconet fått ligga två timmar i kallt vatten. Nu är det på gränsen till för lite salt och en del av röksmaken har försvunnit. Men jag behöver i alla fall inte kasta det. Det är gott men hade varit godare om jag sluppit salta ur.

Jag trodde att jag hade ca 6% salt men eftersom det blev så salt så börjar undra om jag räknade rätt.

Lärdom till nästa gång: Jag kommer att provsteka en skiva efter insaltningen, innan torkningen i kylskåp och definitivt innan kallrökningen. Jag tror att 1 eller kanske 1,5 timmar i kallvatten hade varit lagom.

nino, hur går det med julskinkan o laxen?
 
20151222_171422.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Laxen är klar
Skinkan får snurra ett tag till
 
  • Gilla
Gudahov och 3 till
  • Laddar…
Nu försöker jag kallröka bacon igen. Eftersom det är så varmt så blir det nattarbete :)

Jag har saltat i 3 dygn enligt http://www.webergrill.se/grillrecept/kott/kallrokt-bacon.aspx (1,5 kg sidfläsk i bit, 2 dl salt, 1 dl socker, 2 tsk pepparkorn, 2 tsk kryddpeppar, 2 tsk timjan). Sen saltat ur köttet i några timmar och sen torkat i 2 dygn.

Denna gång kör jag i gillen i stället för i röken. Undre ventilen helt öppen, övre ventilen först helöppen, sen minskade jag till halvöppen. Men nu tyckte jag det rök så friskt att jag ströp den lite till.

Får se hur det blir denna gång. Än så länge har det i alla fall inte slocknat vilket var ett stort problem förra gången.
 
Rökte i 9 timmar och då var jag ute och tände om spånet efter ungefär halva tiden. Det hade inte helt slutat pyra men det var ingen vidare fart på det.

Det blev lite spån kvar i spiralen så antagligen hade jag kunnat röka nån eller några timmar till men temperaturen larmade 25 grader och varmare ville jag inte ha. Jag hade kunnat lyft på locket och på så sätt fått ner temperaturen men jag tror att 9 timmar räcker.

Nu har jag stoppat in baconen i en plastpåse i kylen och nu ska det få ligga och gotta till sig i nåt dygn innan jag provar hur det blev.
 
Det här försöket blev mycket bättre än förra. Lagom röksmak (mesquitespån) om man inte vill ha jättekraftig röksmak.

Men det är fortfarande för salt trots att det fick ligga i vatten i ca 3 timmar. Ungefär lika salt som köpebacon.

Man kanske ska prova saltlake istället?
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Nu har jag gjort ytterligare ett försök att kallröka bacon. Denna gång provade jag saltlake istället för torrsaltning.

Jag hade 1200 gr sidfläsk, 30 gr nitritsalt, 144 gram jodfri salt och 2 liter vatten.

Köttet fick ligga i saltlaken i 10 dagar. Sen provstekte jag en skiva och tyckte som vanligt att det var för salt. Jag saltade ur köttet i 4 timmar och sen låg det och torkade i kylen i ytterligare 3 dygn. 3 dygn är absolut längre än vad som är nödvändigt men jag hoppades på mildare väder så jag väntade lite extra. Inte för att det hjälpte ett dugg :)

Sen röktes köttet i 10 timmar med alspån.

När jag började insaltningen var det ju rätt varmt ute men lagom till att det var dags för mig att röka så var det smällkallt. Det var verkligen inte enligt plan. För att köttet inte skulle frysa så petade jag in ett par tre glödande bricketter med jämna mellanrum.

Skillnaden mellan torrsaltning och saltlake var att saltlakeköttet blev mycket sladdrigare och dessutom släppte det mer vatten vid stekning = skivorna krympte rätt mycket. Frågan är om det beror på köttet eller på insaltningsmetoden.

Denna gång tycker jag smaken och sältan på baconet blev väldigt bra. Som måttstock så upplever jag nästan all bacon som för salt.
 
Hemmakatten
Imponerande hur idog du är. :) jag har inte försökt mig på att röka sidfläsk ännu. Väntar tills du hittar det perfekta receptet. ;)

Däremot har jag testat att röka en färsk fläsklägg. Den fick ligga i saltlakrits nåt dygn innan rökning. Den var inne i röken i ca 8 timmar innan den kom upp i rätt temperatur, ca 72 gr. Tyvärr blev den seg. Har läst att den nog borde varit inne till 85 grader.
 
  • Gilla
vickan11
  • Laddar…

Bästa svaret

Jag varmröker mest, även om det imellanåt blir kallrökning.

Jag är dock av en heeeeeeeeeeelt annan åsikt gällande tider.

Varmrökning brukar få gå en 12 - 15 timmar, kallrökning en 25 - 40,
Såhär varmröker jag:

Denna gång skulle jag röka 29 kilo kött – För mycket för en liten saltlagsbytta – lagom för två!
Hällde upp 20 L vatten i varje bytta, blandade ut så att den färdiga lösningen skulle tillsättas 2.9% salthalt och 0,29% sockerhalt.
Så blandade i 34,5x0,029 = 1 kg salt. (varav 725g nitritsalt, 275g jodfritt salt) (34,5 = 20L vatten + 29/2 kilo kött)
och 34,5x0,0029 = 100g socker
i 20 L vatten
Upprepade för nästa bytta med: (saltet och sockret löses upp i kallt vatten.)
Två stora byttor med vatten för saltlag till varmrökning av kött på ett slitet verkstadsgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sedan dumpade jag i köttet i byttorna
Här får det nu ligga i 1 vecka vid 2 – 8 °C, vilket i princip tillåter det gå igenom 14 cm kött, men är man osäker eller har ont om tid får man injicera salt!
Rör runt varje dag!
Två stora byttor fyllda med vatten och stora köttstycken i saltlösning redo för rökning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sedan in i röken: Där jag kör upp översta gallrena så att köttet kommer upp i rätt temp (rådjur = 62, lamm = 66)
Sedan flyttar jag gallrena neråt, så att översta gallret kommer längst ner… Sedan brukar det ta 45 minuter innan översta gallret kommit i rätt temp och det är dags att flytta igen
Såhär ser det ut efter 3 timmar:
Köttstycken som varmröks på gallergaller i en rökugn, efter 3 timmars rökning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

13 timmar in så är vi klara:
Köttbitar som varmröks i rökugn med synliga grillgaller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Eller så röker man fisk:
Rökt kött och fisk i en vedeldad rökugn med flera hyllplan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stor metallbytta fylld med varmrökt fisk och kött på ett träbord utomhus, med kryddburk och verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
vickan11 och 1 till
  • Laddar…
MrReijer, det ser väldigt läckert ut! Man kanske ska prova längre röktider.

Jag som har haft klara problem med saltmängderna blev förtjust över att se hur du räknade ut mängden salt du skulle ha. Jag ska prova dina saltmängder nästa gång.
 
Jo, Mr Reijer, en fråga - har du samma saltproportioner till både kött och fisk?
 
vickan11 skrev:
Jo, Mr Reijer, en fråga - har du samma saltproportioner till både kött och fisk?
Ja, fast då använder jag inte nitritsalt, utan jodfritt grovt salt.

Det där med salthalt har jag fått jobba med, väldigt många recept anger 12 - 15% salthalt... Men då får det ligga en kort stund, och blir inte genomsaltat...
 
MrReijer skrev:
Ja, fast då använder jag inte nitritsalt, utan jodfritt grovt salt.

Det där med salthalt har jag fått jobba med, väldigt många recept anger 12 - 15% salthalt... Men då får det ligga en kort stund, och blir inte genomsaltat...
Ja, det där med saltmängden är lurigt Jag har nästan bara sett recept med hög salthalt.

Om du inte har nitritsalt till fisken, innebär det att du saltar ur det kortare tid än köttet?
 
vickan11 skrev:
Ja, det där med saltmängden är lurigt Jag har nästan bara sett recept med hög salthalt.

Om du inte har nitritsalt till fisken, innebär det att du saltar ur det kortare tid än köttet?

Nej, Saltsorten spelar ingen roll.
Att jag använder nitritsalt är enbart för att få en röd fin färg på det rökta.

Dock så kryper saltlagen snabbare genom fisk, i princip 2 cm/ dygn (öppet fiskkött)
 
MrReijer skrev:
Nej, Saltsorten spelar ingen roll.
Att jag använder nitritsalt är enbart för att få en röd fin färg på det rökta.

Dock så kryper saltlagen snabbare genom fisk, i princip 2 cm/ dygn (öppet fiskkött)
Vilken informationsskatt du är! Jag har några såna där små portionsbitar av frusen lax hemma. Jag funderar på att teströka nån sån bara för att få prova 2,9%-ig saltlösning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.