Hornbach har bra utbud men du kanske inte har något sådant i närheten...?
 
Wiberger är bra men frakten dyr om man bara ska ha 1 vred så passa på att köpa en massa andra bra att ha saker om du beställer därifrån.

Hornbach har annars gott om vred och spakar om du har nåt sånt i närheten.

Jag tror jag borrade upp ett invändigt gängat m8 vred, m6 borde också funka, bara det finns gods kvar att sätta skruven genom nör du borrat upp det. Kolla också så ytterdiametern inte blir för stor, vredet får ju inte sticka upp ovanför inmatningsbordet.

Edit. Har du sökt på reservdelar på clas olsson? Där finns en del vred och rattar, infon är dock bristfällig. Denna ser som klippt o skuren ut, ganska lik orginalratten också:)http://www.clasohlson.com/se/RATT-/50-5323
 
Redigerat:
Till min ny köpta begagnade svarv så fattades en ratt. Jag hittade på wiberger för 200 + frakt. Lite dyrt. Kollade sen på eBay o hittade med frakt för ca 60kr från Kina. Nackdelen är att du inte vet kvalitén o tiden det tar att få den.
 
Ola C skrev:
Wiberger är bra men frakten dyr om man bara ska ha 1 vred så passa på att köpa en massa andra bra att ha saker om du beställer därifrån.

Hornbach har annars gott om vred och spakar om du har nåt sånt i närheten.

Jag tror jag borrade upp ett invändigt gängat m8 vred, m6 borde också funka, bara det finns gods kvar att sätta skruven genom nör du borrat upp det. Kolla också så ytterdiametern inte blir för stor, vredet får ju inte sticka upp ovanför inmatningsbordet.

Edit. Har du sökt på reservdelar på clas olsson? Där finns en del vred och rattar, infon är dock bristfällig. Denna ser som klippt o skuren ut, ganska lik orginalratten också:)[länk]
Jag var in på ClasO och kikade även på webben men missade denna, ser klockren ut. :)
Edit: en sån beställd!
 
Redigerat:
Frustrator skrev:
[länk]
För den i norrland som letar hyvel.
Han har försökt sälja den länge, antingen bor han väldigt avsides till, eller så svara han inte på mail eller telefonsamtal..?
Eller så är hyveln inte bra.
 
Hur många av er har satt hjul på bordet hyveln står på?
Tänker mig bygga en ram och montera 4st låsbara hjul på. Inget man bubbar runt på själv i garaget eller snickeriet.
Eller tänker jag fel? :)
 
Har satt hjul på min
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Jag har hjul på nästan alla mina maskiner även hyveln. Det är nästan ett måste när man är trångbodd som jag :)
 
  • Gilla
badtastex och 1 till
  • Laddar…
Samma här, alla maskiner på hjul. Perfekt om man vill möblera om och förnya sig. ;)

Dock känns det som att vissa maskiner kräver lite tyngd för att fungera med hjullåsning eftersom det blir ganska lite friktion mot golvet annars.
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Ola C skrev:
Denna ser som klippt o skuren ut, ganska lik orginalratten också:)[länk]
Idag låg den i postlådan. :)
Påsen den kom i var avslöjar att den är avsedd för samma ändamål som jag behöver den till, fast annan maskin.

DSC_0326.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ceson
  • Laddar…
DSC_0327.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter en del borrfummel är nya ratten på plats.
Blev en genomgående M3? bult som var kvar sedan modellflygtiden. :)

Note to self: Köp borrar avsedda för metall..
 
  • Gilla
Ola C
  • Laddar…
DSC_0331.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är jag optimist, eller kommer det hålla tror ni? :)
Testade och ställde mig på, 70kg, och gungade lite utan några haverier.
Ska dit nå tvärslå eller klossar för att hålla bordsbenen på plats på plyfaplattan.
 
FredrikR skrev:
[bild]
Är jag optimist, eller kommer det hålla tror ni? :)
Testade och ställde mig på, 70kg, och gungade lite utan några haverier.
Ska dit nå tvärslå eller klossar för att hålla bordsbenen på plats på plyfaplattan.
Det borde väl funka kan jag tycka men vet inte om jag fattar riktigt, skall benen stå nere på plywoodskivan? Är inte hjulen långt utanför då? Kommer du inte snubbla över dem?
 
vectrex skrev:
Det borde väl funka kan jag tycka men vet inte om jag fattar riktigt, skall benen stå nere på plywoodskivan? Är inte hjulen långt utanför då? Kommer du inte snubbla över dem?
Jo, benen kommer stå i i hörnen på plywooden. Tog till så att hjulen skulle kunna rotera åt alla håll.
150mm ut från varje ben på bordet hamnar ytterkant hjul-regel.

Blir det så att jag kommer snubbla runt (mer än vanligt - jag måste städa!!) så får jag göra ett underrede och kapa bordsbenen. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.