Hej jag behöver lite tips och råd om hur man bäst tillreder en hel kalkon i ugn. Jag har aldrig gjort det förr och är inte den som är alltför mycket i köket. Däremot så tycker jag om att äta.

Har tänkt att använda en stekpåse men allt kan ännu ändra sig om det skulle vara bättre utan. Har även förstått att man ska smörja in den med något smör både mellan skinet och köttet och även utanpå skinet.

Många rekommenderar att man fyller den med något antar att det ska ge smak åt köttet. Är det nödvändigt? Smakar den inget annars?

Alla tips och råd mottages tacksamt.
 
Stekpåse är utmärkt, köttet blir saftigt och du får gott om sky i botten att göra sås av sen. Fyllning kan man ju göra som man vill och den smakar ju en del ändå. Har du inget annat recept på fyllningen tycker jag du ska köpa en påse torkade katrinplommon och några äpplen. Skala, klyfta och ta bort kärnorna i äpplena och tryck in äpplen och katrinplommon i fågeln. Inte avancerat men tillför mycket smak som passar bra till.
Se till att tina kalkonen i god tid, det tar lätt något/några dygn i kylen. Kalkonen tar några timmar att steka i ugnen.
Brysselkål är gott till. Lycka till!
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Samt 2 röda flaskor pinot noir , gärna från Nya Zeeland
 
  • Gilla
Niq
  • Laddar…
Jag tycker det är så mycket kött på en kalkon att man inte behöver fyllning. Om man inte är jättemånga såklart.

Ta tillvara på skyn, det blir god sås av den. Jag tycker det är gott att smaksätta med svart vinbärsgelé och vispgrädde.

Jag brukar tänka på kalkon som en jättestor kyckling vilket innebär att den lätt blir torr på vissa ställen eftersom den måste vara genomlagad. Jag brukar använda ungsfolie för att slippa brända delar. Men stekpåse är säkert en bra idé.

Det svåra är att veta hur lång tid det tar. För samma princip gäller för kalkon som för kyckling - ju lägre värme ju saftigare pippi. Men det tar längre tid.
 
  • Gilla
Niq
  • Laddar…
Tack för alla råd. Det låter ju bra att man inte behöver fylla den. Är första gången som jag lagar det här så vill gärna göra den så naturell som möjligt men jag vill ju inte ha en smaklös fågel heller.

Vad jag lärt mig så ju större köttbit desto lägre temperatur. Läste någonstans att 150 grader skulle vara bra. Men jag tycker att alla recept jag hittar har olika temperatur på ugnen. Det gör inget om den är länge i ugnen om den blir saftig och god.

Brukar du täcka över hela med folie? Fast det kanske inte fungerar ihop med stekpåse?

För min egen del så blir det nog öl till men det kan hända att frun uppskattar en vinflaska.
 
Istället för att fylla kalkonen med en massa "göjs" så kan man hälla i ett par deciliter i en liten ugnsäker form som man placerar inne i hålrummet på kalkonen, gärna en smakrik öl och alkoholstark som ger smak åt köttet, samt att det hjälper till att få köttet bättre tillagat av ångan, har själv provat med en Rochefort 10 som smaksättare, nu är ju förvisso smaken olika, jag gillar Trappistöl!
Lycka till med "pippin"
 
Att tänka på...Om man fyller kalkonen blir kokningstiden ganska mycket längre. Lår/vingar riskerar att "torka ut" innan bröstet och stuffingen är klart. I mitt halvamerikanska hem gör vi alltid stuffingen i sin egen långpanna och i mitt tycke det bästa med hela julmiddagen :)
 
Jag brukar alltid dela fågeln i två ben/Lår delar och en bröst del och vingarna.
Jag kör benen och vingarna i 120c ca 2-3 timmar och sedan stoppar jag in brösten ca 2 timmar(för en 5 kg fågel) sedan få allting vila under folie i 30 min innan servering.

På detta sätt får jag möra ben / Lår och saftigt bröstkött.
Oftast har jag en fyllning baserad på bröd som suger upp smaker och håller fukthalten hög. Fyllningen har jag under skinnet ovanför brösten och i bukhålan.
 
Jag har aldrig använt stekpåse. Men allt jag tillagar i ugnen brukar jag hålla koll på. Eftersom fågel har ben som sticker ut och som dessutom hamnar närmare värmeslingorna riskerar att bli brända och eller torra brukar jag täcka med folie allt eftersom de börjar få färg.

Kalkon lagar jag så sällan så jag skulle använda termometer. Om hela fågeln börjar få färg trots att den inte är klar så skulle jag täcka allt. Annars brukar det nog för det mesta sluta med att jag har flera foliebitar som åker på allt eftersom jag tycker att det behövs. De åker nog av ibland också om jag är rädd att den får för lite färg.

Budski verkar laga kalkon oftare än jag så dessa tips är säkert bättre.
 
Har du en stor lergryta så skulle jag rekommendera lergryta i första hand. Alt till lergryta är naturligtvis stekpåse. Har själv gjort hel kalkon många gånger med lysande resultat.

Lycka till och God Jul!
 
Hur mycket väger en kalkon? När jag tillagat Kycklingar på >3Kg så har jag bundit in ben och vingar och vridit på den 4 ggr under tillagning, så att alla sidor kommer uppåt en stund. Allt enligt vår kokbok...
 
Glömde en sak, ta bort nyckelbenet innan steking så blir det mycket lättare att skära ut brösten i en snygg bit.
 
  • Gilla
Linderödsåsen
  • Laddar…
Bocken Bruse skrev:
Har du en stor lergryta så skulle jag rekommendera lergryta i första hand.
Håller med om att lergryta är bra. Vi tillagar ofta kyckling och rostbiff i lergryta då den håller köttet fuktigt. Kalkoner kan bli ganska stora och det är inte självklart att de får plats i en lergryta. Vi köpte en större lergryta i somras för anka och kalkon som skall klara fåglar upp till 5 kg. Det finns en maximodell som skall klara 8 kg, men den går inte in i vår ugn.
http://www.verner-verner.se/product/BTA-4011705/
 
RilleRock
Marinera kalkonen för att minska risken för att den blir torr. Fyllningen eller stuffing som det heter i USA ger också mer smak till kalkonen. Sök efter amerikanska recept. Fine cooking (matlagningstidning) brukar ha bra recept. Thanksgiving turkey recipes borde ge en hel del träffar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.