Allt är bättre på Östermalm, tyvärr finns det ingen brädgård här :/
 
Låter som ni har fått tag på vanlig 2t4 (45*95). Nog för att 2t4 är gudsgåva till oss formsnickare 😜 så är det aldrig nedtorkat eller håller kvaliteten för att göra karmar av. Ring ett mindre snickeri så fixar dem biffen.
 
När jag bygger karm köper jag planhyvlad furu tex 22x95 och 22x45 och limmar ihop dessa. Med dessa två dimensioner får jag ett karmstycke som är 44mm grovt, 95 mm djupt och en fals på 50mm.
Rakt o fint blir det och det behövs inga fräsar eller specialverktyg.
 
I värsta fall går det ju enkelt att göra själv av finhyvlat 22x45 virke.
 
Blir så satans mycket findamm av att fräsa så mycket trä dock så vill gärna slippa det
 
Holms trä i Kungens Kurva säljer karmämnen i limträ. Använder dem hela tiden. Fungerar bra.
mvh Findus
 
  • Gilla
AndersMalmgren och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren skrev:
Blir så satans mycket findamm av att fräsa så mycket trä dock så vill gärna slippa det
Vad är det du skall fräsa? Limma ihop två bitar trä....klart!
 
Man måste ju fräsa avrundning om det ska passa i stilen men klart det är ju inte så mycket material som att fräsa hela falsdjupet, tack för alla tips ska titta på detta idag
 
Skulle vara en dröm att hitta "färdiga" karmstycken på metervara å så skulle man själv kunna fräsa det sista om man vill ha någon allmogefräsning, vinkelfräsning eller liknande. Det största "problemet" är ju falsfräsningen med bara en överhandsfräs. Man behöver ju nästan fräsbord och helst en större spindel som klarar större frässtål...
 
findus42 skrev:
Holms trä i Kungens Kurva säljer karmämnen i limträ. Använder dem hela tiden. Fungerar bra.
mvh Findus
Du har ingen kontaktperson där? Ringde och det var bara stora beställningar på typ 2000 meter osv
 
Just nu känns @verktygsgurun metod bäst, för med den lösningen kan man finjustera falsdjupet och man behöver inte fräsa bort så stora mängder material vilket skapar damm
 
  • Gilla
verktygsgurun
  • Laddar…
AndersMalmgren skrev:
Just nu känns @verktygsgurun metod bäst, för med den lösningen kan man finjustera falsdjupet och man behöver inte fräsa bort så stora mängder material vilket skapar damm
Hej. Länka gärna :)
 
planhyvlad furu? Kan du köpa på rätt många ställen, jag har köpt planhyvlad ek till tröskel och det var riktigt rakt, så går nog att få tag på planhyvlad furu också som är rak och inte slår sig
 
AndersMalmgren skrev:
planhyvlad furu? Kan du köpa på rätt många ställen, jag har köpt planhyvlad ek till tröskel och det var riktigt rakt, så går nog att få tag på planhyvlad furu också som är rak och inte slår sig
Jo, men då menar du att man limmar/skruvar ihop två bitar?
 
Jo precis, samt fräser avrundning så det blir ju lite jobb, men tror faktiskt det är enklare än att försöka rikta skevt karmvirke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.