danpih skrev:
[bild]
Nu har Josefin målat trappan med golvfärgen, det ser ut att bli riktigt bra faktiskt!

Även fast det tar emot lite i plånboken att köpa "ordentlig" färg, så märker man skillnad på kvalitet och det är ändå värt det i slutändan.

(däremot trodde jag aldrig att en färgburk kunde kosta 1700 kr, som 9 liter panelgrund kostade....)
:)
2100kr/9L kostar Alcro Bestå som jag målar hela huset med. Behöver bara 50-60L till :). Dyrare än guld ;)
 
  • Gilla
trojlee och 1 till
  • Laddar…
D
Aa rätt sjukt faktiskt. Materialsport...
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Panelgrund är inte billigt, men jäklar vilken tillgång den är ibland! Två lager panelgrund på fanerdörrarna så fäster färgen fint, istället för att man ska stå och slipa minsta vinkel och vrå innan man kan börja måla (det är spegeldörrar med en massa krimskrams och nivåskillnader) (y)
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
Golvfärg på trapp är värt varenda krona. köp från någon av de "stora" tillverkarna så håller sig trappen i många år. Jag har en 50+kilos hund som traskat i vår ommålade furutrapp i 3 år nu och den håller måttet än :)
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
D
Tack för kommentarerna alla :)

Trappen är nu färdigmålad (Josefin har slitit med det idag). Vi ska lägga upp lite bilder när vi får bort maskering och annat krimskrams i gillestugan!

:)
 
  • Gilla
jockeping
  • Laddar…
D
IMAG0019.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMAG0020.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi är nöjda :) nu ska vi ta det lugnt några dagar till, sen är det dags att jobba igen i tvättstugan.
 
  • Gilla
boschkenta och 2 till
  • Laddar…
Det blev ju kanon :)
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
D
Nu så har jag rivit det mesta som går att riva i tvättstugan. Tog taket med, då det inte var tak överallt (p.g.a. riven vägg och ventilationsrör)

Har lite puts kvar och sen ska jag borsta väggarna med stålborste så jag får bort allt damm.

IMG_0278.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Städning!

IMG_0279.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ventilationsrör av asbest. Inte så as-bäst kanske...

Ventilationen var dragen från tvättstuga genom gamla väggen in i före detta pannrummet, men nu rev jag ju den väggen, så jag tog röret med :)
 
  • Gilla
Jumos
  • Laddar…
Gillar din arbetsbelysning... (y)
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
D
Bästa lampan :D

Den har tagit smäll efter smäll, men står fortfarande stadigt ;)
 
danpih skrev:
Ventilationsrör av asbest. Inte så as-bäst kanske...
Hmm, nej inte särskilt bra. Vilka åtgärder har du tagit för att förhindra dammspridning eller kontaminering av arbetskläder etc, iom att det ser ut som du rivit ganska vårdslöst? Snyggt jobbat med huset i övrigt, ser toppen ut.
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
D
Hade industrifläkten igång och dubbla andningsmask + inget dammande från asbesten, utan jag bara bröt loss det jag behövde.

Om jag förstått det rätt är asbest farligt enbart när man börjar slipa och såga i det och fibrerna hamnar i andningsluften.

Tack tack :)
 
danpih skrev:
Hade industrifläkten igång och dubbla andningsmask + inget dammande från asbesten, utan jag bara bröt loss det jag behövde.

Om jag förstått det rätt är asbest farligt enbart när man börjar slipa och såga i det och fibrerna hamnar i andningsluften.

Tack tack :)
Slipa och såga i asbesthaltigt material är ju det sämsta man kan göra inom att frigöra asbestfibrer, men man frigör även asbest genom att bryta sönder asbesthaltigt material. Asbesthaltigt material i dåligt skick släpper även i vissa fall fibrer i luften utan yttre åverkan. Asbest som "dammar" syns inte med ögat. Dina ventilationsrör såg ju inte direkt hela ut så...
Om du haft fläkt som sugit ut luften utomhus så är det ju jättebra, men sannolikt har du kvar en del asbestfibrer i utrymmet, även som fastnat på arbetskläder etc, om det är så att du tar de med dig upp i huset. Ger mig inte in på någon utveckling om vilken risk din asbestkontaminering skulle innebära, min kommentar går mer ut på att du bör vara medveten om att sättet du hanterade detta inte är riskfritt. Många kategoriserar sådan här som "riskfri engångsföreteelse", ungefär som att röka några cigaretter, vilket är en bedöming och en jämförelse som är grovt felaktig. Även om man skyddar sig själv under arbetet, så glömmer man ofta att asbesten många gånger stannar kvar väldigt länge i inomhusluften vid icke varsam hantering och förslutning, och man själv och familjen andas därmed in den under lång tid efter själva arbetet.
Gjort är gjort, men var aktsam med spillrorna du har kvar.

Menar inte att kritisera, bara att informera. I övrigt gör du ju ett kanonjobb som sagt
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
D
Förstår precis. Även om du hade kritiserat, så hade jag varit ok med det och tacksam för att du skrev. Kritik, speciellt konstruktiv är bland det bästa när man gjort något dumt.

Förstod nog hela tiden att det inte var helt riskfritt, så jag var extra varsam. Jag tänkte på de byggare som monterat ventilationen och att det förmodligen är bättre att rören försvinner än är kvar.

Då har jag förmodligen fått lite, lite asbestfibrer på kläderna.

Är inte speciellt orolig för min egen skull, mer för Benjamins o Josefins. Ska se till så dom inte går i närheten av kläderna, sen slänga dom när jag rivit och städat färdigt.

Om asbestfibrer hamnar i luften utan ingrepp på materialet är det ju bedrövligt att vi hade det som vent-kanal. Bra att jag hittade det och tog bort det!
 
  • Gilla
academia
  • Laddar…
Y
danpih skrev:
Kritik, speciellt konstruktiv är bland det bästa när man gjort något dumt.
Så, att, nästa gång ni målar så kan ni ta bort fastspikad elkabel först. Mmm just det jag såg allt den där sladden i trappen men kunde inte med att säga något mer kritiskt. ;)
 
  • Gilla
FruJosefin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.