Har länge följt mycket som skrivs på Byggahus.se och kände att det var dags för mig att dra ett strå till stacken. Tanken med den här tråden är att jag ska dela med mig av mina tankar kring mitt projekt och förhoppningsvis få kunskap och ifrågasättande från andra.

Jag hoppas att jag löpande ska slänga ut bilder och info om någon är intresserad.

Vi flyttade in för ett år sedan och tomten har sedan dess sett ut såhär.
hur det ser ut nu (1).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

hur det ser ut nu (3).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har nu suttit under föräldraledigheten och ritat om, och förhoppningsvis blir det färdiga resultatet såhär:
photoshoppade (3).png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

photoshoppade (1).png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Semiproffset och 1 till
  • Laddar…
Ska bli kul att följa 😄
 
  • Gilla
civjohan
  • Laddar…
Vad är det för hjärtlös människa som vill göra om Tomten .
Men sen fattade jag 😀 lycka till
 
  • Gilla
Pagno och 2 till
  • Laddar…
Polos skrev:
Vad är det för hjärtlös människa som vill göra om Tomten .
Men sen fattade jag 😀 lycka till
Jag har bestämt att jag inte ska göra något med tomten innan jul, vill ju liksom inte riskera att inte får några julklappar
 
  • Gilla
Bättre_själv_än_köpa_tjänster och 2 till
  • Laddar…
KristinaRT
Förstår till fullo om ni vill höja marken med en stödmur - en sådan slänt som ni har nu är svår att göra något vettigt med (vi har också en slänt fast uppåt på tomten, ca 50 kvm som är helt oanvändbara)....
Ska bli spännande att se vad ni gör!
 
  • Gilla
civjohan
  • Laddar…
Kul att några verkar intresserade =)
Jag satte alltså igång med planering ganska snart efter inflytt.
Som jag såg det behövde vi höja upp tomtgränsen på något sätt. Har gått igenom många olika sätt att göra stödmuren och främst jämfört mellan L-stöd kontra andra alternativ.
funderade kring att mura med leca, kom fram till att tiden i förhållande till kostnadsbesparing var för hög.
Tänkte även gjuta en massiv mur i betong, samma sak där - mycket jobb för lite besparing, samt att jag inte kan säkerställa det... arkitektoniska uttrycket... eller snyggheten om man så vill.

Då stödmuren är över 300 mm samt att det är ett plank och inte ett staket krävs bygglov, dessutom ligger det i tomtgräns. Största problemet jag ramlat på än så länge var att det är punktprickad mark (eller vardagstal prickmark) i tomtgräns och tre meter in.

detaljplan satellit.png

Som tur är har några inom samma område en stödmur med plank varför jag tror det blir lätt att få igenom bygglovet. Det blir fortfarande en avvikelse mot detaljplanen varför jag nu kommer göra ett grannehörande, egentligen ska inte detta var möjligt att göra själv längre enligt PBL men Lunds kommun förordade att jag gör det själv för att bespara tid (och kanske en peng, eget antagande)
 
Du har ju redan en fin start med ligusterhäcken och den ska du naturligtvis behålla! Jag har löst min egen höjdskillnad med att lägga muren 1 meter in i trädgården. Utanför muren har jag en gångväg och mot gatan en avenbokshäck (ist för din fina liguster). Min mur är 30-110 cm hög (gatan sluttar) och den yttersta häcken följer gatan 80 cm hög. Ovan muren har jag satt (röd)bokshäck 180 cm hög och horizontell. Därigenom fick jag insynsskydd på sommaren och fint lättare insynsskydd om vintern. Marklov krävs bara för muren - häcken ersätter plank som kräver bygglov.

Det är trevligt med två häckar som man kan gå emellan. För att inte tala om hur ungar (och hundar) gillar att kuta! Muren är också skyddad eftersom den ligger inne i trädgården. Min mur är med block och därefter putsad (passar just mitt hus).

Du har ju barn - du ska undvika trappa med barnvagn och ta hänsyn till detta när du ev lägger mur. Hellre en grusad/plattbelagd uppgång som är praktisk även när man ska frakta/rulla grejor.
 
Redigerat:
  • Gilla
Semiproffset och 1 till
  • Laddar…
Bild på mur och häckar - egentligen avsedd för att se skillnad på vinterbok och vinteravenbok.
20151123_141440-2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Glimvark
  • Laddar…
yonna skrev:
Bild på mur och häckar - egentligen avsedd för att se skillnad på vinterbok och vinteravenbok.[bild]
Bilden verkar inte fungera.
Vi har beslutat om staket av flera anledningar, insynsskyddet till att börja med, montering av belysning, vi får den höjd vi vill ha, montering av glasskiva vid terass möjliggörs mha staket, stoppa barn från att ramla ut. Vi vill dessutom ha så lite att sköta som möjligt varför vi vill får bort häcken. Vi skulle möjligtvis försöka återplantera häcken nedanför L-stöden.
Angånde trappan tänker jag såga till några stenar för att möjliggöra att frakta saker som barnvagn.
 
Redigerat av moderator:
Ja, du har ju inget problem med utfarter och sådant som du behöver ha sikt vid, så det borde väl gå bra att få lov till. Tomten går ju att använda på ett helt annat sätt om du får den plan och minskar insynen.
 
  • Gilla
civjohan
  • Laddar…
Nu har jag gjort grannehörande. Fyra grannar berörs vilka är tillfrågade och samtliga godkände ritningarna.

byug.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bygglovsblankett signerad.
I det här fallet erfordras ingen kontrollansvarig. För min del spelar det ingen större roll eftersom jag själv är kontrollansvarig enl PBL, behörighet K.

Här är i alla fall bygglovshandlingarna:
1.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


4.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som ni ser är det ganska simpla ritningar men de fyller sin funktion.. förhoppningsvis.
 
  • Gilla
kallun
  • Laddar…
Har nu grubblat hela julen på hur jag vill ha planket. Uppenbarligen finns det en del val:

stolpar: 95x95? Två ihoplimmade 45x120?
Spjälor/ribbor: 22x70? 22x45? blandat
Överliggare: stolphatt? överliggare?
Spjälor på båda sidor?
mellanrum?
Målat/omålat?

försökte få inspiration från google:
386477-staket-trädgård.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Snyggt, men vitmålat, trist med underhåll.

627694-plank.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

snyggare, men vitmålat

insynsskydd-radhus-0110.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

kanske inte lika snyggt men omålat..

några förslag någon?


har f.ö gjort samma inlägg i en blogg:
https://www.byggahus.se/bloggar/civjohan/3790-mitt-projekt-gra-om-tomten.html
 
harry73
Omålad, inte bara mindre underhåll, men det passar din fasad och gör att staketet/ planket inte sticker ut så mycket
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle försöka undvika 95x95 - Trögt och tungt att jobba men sen har dom en tendens att vilja spricka och vrida på sig. Enklare att köra med 2st 45x95. Enda nackdelen är eventuellt färdiga stolpskor som inte passar.

45x25 funkar och ger ett ganska öppet staket men tänk på stolpavståndet för att slippa att det böjer ned sig emellan, undvik generalskarvar, mina är skarvade på varannan stopp som ger ett snyggare med genomtänkt intryck samt att det hela är stabilare. Jag valde dessutom att gera alla skarvar på läkten i 45 grader för att förhindra att det glipar isär när virket torkar ut. Orkar du inte gera dem så se till att reskappa dem i vart fall så blir det snyggare skarvar.
Överliggare i lätt vinkel tycker jag är snyggt.

Omålat är trots allt enklast och när viker börjar se lite tråkigt ut kan man olja på eller skrapa lätt och stryka färg då.
 
  • Gilla
civjohan
  • Laddar…
KristinaRT
Tänk på underhållet, även om du har omålat vill du kanske tvätta och olja ibland? Det är extremt irriterande om brädor då sitter så man inte kommer åt att olja/tvätta överallt. Talar av erfarenhet eftersom jag stötte på exakt detta när jag fick måla staketet till grannen. Att sätta planket "dubbelt" dvs från båda håll och med smala springor mellan är bra för insynsskydd och vind, men riktigt uselt från underhålsssynpunkt....
 
  • Gilla
civjohan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.