Tjena!!
Är nybliven husägare och helt grön på värmesystem.
Har ett hus sen -59 med två-rör-system. Huset är på 150m2 och har två våningar plus 110m2 källare. Med sammanlagt 17-18st radiatorer.
Har två st acktankar på 500L vardera, en panna från Värmebaronen 30kw tror jag den är på. En cirkulationspump (en-fas pump), en laddomat och en shuntventil som styrs av en termostat som sitter på entre´planet.
Har ett problem med denna anläggning, Jag eldar och eldar som en jävla blådåre men får aldrig upp någon vettig temeratur. På morgonen så brukar tankarna ligga på 20grader, både på övre och undre termometrarna i tankarna. Sen så börjar jag elda, eldar i 7-8timmar konstant. Men kommer aldrig över 70grader på övre och 30-40grader på nedre. Vilket gör att elementen aldrig blir riktigt varma.
utöver detta så tycker jag att temeraturen sjunker väldigt fort, alltså systemet verkar inte behålla tempen. För några timmar efter så är elementen kalla igen.

Så mina frågor:
1.Är det normalt att det ska vara sån temeraturskillnad mellan över -och undertemeraturen i tankarna?

2.Borde inte elementen blir riktigt varma av att elda så hårt och länge?

3.Sen så får jag aldrig upp vedpannan mer än 70-75grader om jag inte stänger av all cirkulation. Då kommer den upp i 95grader. Är det normalt att den ska ligga på max 75grader?

4.Låter det rimligt i era öron att tempen i tankarna ska sjunka så fort på 5-6timmar?

5.Borde inte undertemperaturen komma ikapp någon gång? känns ju som att det vore optimalt att ha samma temp uppe som nere i tankarna.

6. Körde med elpatron första veckan jag ägde huset. Då vart det varmt fort och elementen vart knallheta. Varför skulle det vara någon skillnad att värma upp med ved? förutom att elpatronen är snabbare.

Ska tillägga att gamla ägarna har alltid eldat med ved och det har fungerat utan problem. Sen så har jag haft 3st rörmockare som har tittat på anläggningen men dom fattar verkligen inte vart felet sitter.
Så jag är desperat behöva av goda ideer. Måste ha detta att fungera så vi kan flytta in någon gång. Väntar på att de ska borra för bergvärme, men det verkar dra på tiden.

mvh Tobbe
 
Testa attcelda med Cirkulationspumpen avstängd, vad bli resultatet i tankarna? Går pumpen i laddomaten? Är alla ventiler öppna? Vad är det för tempmpånrökgaserna när dom lämnar pannan? Hur hög är din skorsten? Hur ser det ut med turbolatorer?
 
Det är nog inte något fel på dit system , du måste elda mer. Eller isolera upp kåken.
 
Dr.L skrev:
Testa attcelda med Cirkulationspumpen avstängd, vad bli resultatet i tankarna? Går pumpen i laddomaten? Är alla ventiler öppna? Vad är det för tempmpånrökgaserna när dom lämnar pannan? Hur hög är din skorsten? Hur ser det ut med turbolatorer?
Om cirkulationspumpen är avstängd så går tempen i pannan upp men händer inget i tankarna.

Pumpen i laddomaten funkar som den ska.

Alla ventiler är öppna.

Har en spak som det står rökgas-spjäll på. Det är det enda, ingen tempmätare för rökgaserna.

Skorstenen är väl 1,5meter ovan taknocken. Murstocken är ca 8meter.

Turbolatorer? hehe vet inte vad det är :wow:
 
Fixar_Krille skrev:
Det är nog inte något fel på dit system , du måste elda mer. Eller isolera upp kåken.
Då hade det varit lätt. Det har fungera bra för tidigare ägare. Så det är inte lösningen.
 
Krilleman
Lägg upp lite bilder på rördragning - panna - tankar så kanske du kan få lite mera tips.
 
krilleman_215 skrev:
Lägg upp lite bilder på rördragning - panna - tankar så kanske du kan få lite mera tips.
Jo, absolut. Återkommer med bilder i em, eller imorgon. Måste åka och köpa en ny telefon först (y)
 
Om pannan är någorlunda ny så kan man tänka sig att du eldar med något spjäll i fel läge så att all värme går ut i skorstenen utan att passera de kylande ytorna. På min panna finns det ett spjäll som man har i ett läge under start och som sedan ska skiftas när draget är igång, glömmer man det så blir det ingen värme i tankarna. En famn ved borde värma upp dina tankar om du inte tar ut någon värme.
 
  • Gilla
Stenolofanders och 1 till
  • Laddar…
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har kommit på en sak efter att ha suttit och läst eb jäkla massa. Förbigångsspjället, det ska väl vars stängt under eldning? Man har det bara öppet när man tänder, stämmer det?
 
ja så är det. Så sluta elda för kråkorna.
 
Krilleman
  • Gilla
Tobhau1
  • Laddar…
Tack för länken.
Men har eldat i hela dagen. Var av de 4sista timmarna med stängt förbigångspjäll. Ingen skillnad! Tempen i tankarna är 70 uppe och 30 nere. Vill ju få för mig att man måste ha upp den nedre tempen för att systemet ska hålla värmen bättre.
Men hur ska jag göra med rökgasspjället? Ska det vara öppet eller stängt?
Hur stor inverkan har hastigheten på cirkulationspumpen och laddomaten?
Finns hastighet 1-3
 
Krilleman
1000L tar inte en hel dag att ladda fullt. Något är knas!

Laddomaten ska vara på 3:an.
http://termoventiler.se/media/upload/Lm21_Manual.pdf

Vilken temp har pannan när du eldar?

"Första varvet" i tankarna brukar landa på ca 70º innan "andra varvet" tar vid. Alltså laddas tankarna till ca 70º i hela vattenvolymen innan tankarna blir riktigt varma.

Edit:
Rökgasspjället ska du normalt ha öppet. Har du för hög rökgastemp kan du strypa det. Står även det beskrivet i manualen i min tidigare länk.

Vad har du för rökgastemp?

Du har väl sotat pannan antar jag?
 
Redigerat:
  • Gilla
Tobhau1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.