Håller på att renovera vardagsrummet i mitt hus från -58. Taket är slätgipsat och målat, väggarna likaså fast skall få ljusare tapeter och fiskbensparketten skall slipas.

Kvar står spisen enligt bild. Den är slam målad i vit takfärg sedan tidigare, har tagit bort ett par utsmyckningar och petat bort lite lös färg, därför ser den ut som det gör.

Söker nu tips på hur jag får den så snygg som möjligt!

Enklaste är självklart jämna till och måla om vit och låta vara som det är. Dock hade jag gärna fått bort den slammade ytan, fått bort det gula teglet, bytt kaklet på golvet och kanske till och med fixat en snyggare insats.
Har även funderat på att kakla/sätta mosaik på vissa delar, men har svårt att hitta några snygga exempel på nätet och vet inte hur mycket färg jag vågar gå på med.

Tips? Ideer?
 
  • öppna spisen (Large).JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Byt insatsen och klä in murstocken med täljsten.

Det kommer inte att bli exakt som denna, men något åt det hållet skulle det kunna bli.

contura_i41t_736x367.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det ser ut att bli svårt att klä in muren eftersom den är kurvad. I så fall måste du mura upp hörnet, eller leva med ett mellanrum där.

Personligen tycker jag att den ser väldigt trevlig ut som den är! Det gula teglet kan du ju byta, eller faktiskt måla, och kassetten kan bytas mot en modernare. Återigen personligen, jag tycker inte att täckgaller runt kassetter är speciellt snyggt. Vi har vår Keddy ställd i öppna spisen helt utan galler så man ser till och med flexröret.

Kaklet skulle jag byta till större stenar, kanske skiffer?
 
Utan att vara spis-expert tycker jag inredning är kul. Måla teglet under insatsen svart, kontakta en smed som skär ut en bit mässingsplåt som du limmar fast på kaklet på golvet.
 
Det är en tidstypisk form på din öppna spis och klinkern som är infälld i golvet med en fris i parketten hör också hemma där. Det är svårt att se kulören på klinkern och på den inmurade hyllan, men jag gissar på grafitgrått mot lite brunt - kan det stämma? Jag har en känsla av att den här typen av detaljer i hus börjar försvinna och jag tycker det finns ett värde i att behålla den som den är och bara fräscha upp målningen. Eventuellt skulle jag, om det var nödvändigt, byta insatsen. Om man inte gillar teglet eller klinkern kan man i första vändan, innan man tar bort det helt, måla det i en mer neutral grafitgrå kulör. Som mörkast i NCS S 8500-N som är nästan svart men NCS S 8000-N kan också vara bra. Kolla av mot den inmurade hyllan om det passar! "Helt svart" är NCS S 9000-N och det blir för skarpt och hårt. Färgen bör inte heller vara för blank. Glans 15 räcker gott för att kunna hålla rent. Tänk dock på att har du väl målat teglet så är det svårt att återställa.
(Blir inte teglet lite snyggare om du har ved i krogen bredvid och en fin trären ljusstake att ställa ovanpå hyllan?) :)
Jag tycker den öppna spisen är riktigt snygg och jag skulle kunna köpa ett hus bara för den snygga (och snart unika) eldstaden!
 
  • Gilla
Stenolofanders och 1 till
  • Laddar…
Stort tack för tipsen!

Paxman skrev:
Det ser ut att bli svårt att klä in muren eftersom den är kurvad. I så fall måste du mura upp hörnet, eller leva med ett mellanrum där.

Personligen tycker jag att den ser väldigt trevlig ut som den är! Det gula teglet kan du ju byta, eller faktiskt måla, och kassetten kan bytas mot en modernare. Återigen personligen, jag tycker inte att täckgaller runt kassetter är speciellt snyggt. Vi har vår Keddy ställd i öppna spisen helt utan galler så man ser till och med flexröret.

Kaklet skulle jag byta till större stenar, kanske skiffer?
Det är på grund av rundningen jag funderat på mosaik.

Måla teglet låter ju intressant. Behöver väl ha en halvblank färg för att kunna torka av. Blir mörkgrå eller svart. Frågan är om jag behöver en särskild färg för att tåla värmen?

Har faktiskt inte tänkt tanken på att ta bort täckgallret, men när du nämner det blev jag faktist sugen! Skulle ge ett lite modernare intryck!
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
FixarSussi skrev:
Det är en tidstypisk form på din öppna spis och klinkern som är infälld i golvet med en fris i parketten hör också hemma där. Det är svårt att se kulören på klinkern och på den inmurade hyllan, men jag gissar på grafitgrått mot lite brunt - kan det stämma? Jag har en känsla av att den här typen av detaljer i hus börjar försvinna och jag tycker det finns ett värde i att behålla den som den är och bara fräscha upp målningen. Eventuellt skulle jag, om det var nödvändigt, byta insatsen. Om man inte gillar teglet eller klinkern kan man i första vändan, innan man tar bort det helt, måla det i en mer neutral grafitgrå kulör. Som mörkast i NCS S 8500-N som är nästan svart men NCS S 8000-N kan också vara bra. Kolla av mot den inmurade hyllan om det passar! "Helt svart" är NCS S 9000-N och det blir för skarpt och hårt. Färgen bör inte heller vara för blank. Glans 15 räcker gott för att kunna hålla rent. Tänk dock på att har du väl målat teglet så är det svårt att återställa.
(Blir inte teglet lite snyggare om du har ved i krogen bredvid och en fin trären ljusstake att ställa ovanpå hyllan?) :)
Jag tycker den öppna spisen är riktigt snygg och jag skulle kunna köpa ett hus bara för den snygga (och snart unika) eldstaden!
Tack för komplimangerna :)

Jovisst finns det en stor anledning att behålla en del. Hyllan är svart marmor (samma som fönsterbänkarna i hela huset) och gjord i ett stycke! Kan inte varit helt billigt. Denna skall behållas!
Klinkern skulle jag tro också är marmor, eller iaf någon liknande sten då det gått flisor ur den men den fortfarande är genomfärgad. Tyvärr är den repig och verkar lackad på något sätt så jag tror att det blir för jobbigt att polera upp denna.
 
Prata med någon som är bra på färg, att måla med fel färg kan skapa rejält med merjobb när färgen släpper på vissa partier och har etsat sig fast. När det gäller det gula teglet är jag tveksam, finns det annan färg på eldfast tegel idag?

Jag skulle som fixarsussi gjort så lite som möjligt, dvs renovera och på med ny vit färg av rätt sort och byta ut klinkers framför om den är skadad. Det gula teglet borde gå att tvätta så det blir fräschare (på bilden ser det ut att vara sotigt)

Hade personligen varit överlycklig om den där eldstaden stod i mitt vardagsrum!
 
KristinaRT
Lånar tråden en sekund - någon som vet vilken typ av färg man ska använda på en kamin?

Vi har en putsad (?) braskamin som är (var) vitmålad. Skulle vilja måla den i någon bruten gråvit, så man inte ser smutsen direkt, men tvekar eftersom jag fått olika bud på vilken färg jag ska använda?
 
På murad och putsad yta på har jag använt helt vanlig väggfärg som är halvmatt.
 
KristinaRT
AndersS skrev:
På murad och putsad yta på har jag använt helt vanlig väggfärg som är halvmatt.
Men braskaminene blir varm - klarar plastfärg det?
 
KristinaRT skrev:
Men braskaminene blir varm - klarar plastfärg det?
När du skriver putsad utgick jag från att den är stenmaterial som putsats, på en sådan konstruktion är det inga problem.
 
Plastfärg är ett hvete att få loss och börjar flaga om man har otur, kalkfärg vill jag mig minnas att det ska vara på murstockar. Vad man kan måla en kamin med vet jag dock inte ?
 
Cicaro skrev:
Plastfärg är ett hvete att få loss och börjar flaga om man har otur, kalkfärg vill jag mig minnas att det ska vara på murstockar. Vad man kan måla en kamin med vet jag dock inte ?
Nja, ska det börja flaga har du troligtvis fukt i murstocken och det ska istället åtgärdas, fuktiga murstockar är inte bra.
Och att det sitter fast ordentligt är vad man vill. Våra murstockar/kåpor är 40-60 år (bostad/fritidshus) och inga problem.
Har man ett gammalt hus som man vill behålla ursprungsmaterial så kanske man ska välja något annat.

Bilden visar den i fritidshuset.
Bild92 (2).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Irene F och 1 till
  • Laddar…
Som jag skrev tidigare i tråden, jag tycker att det är väldigt fint utan täckgaller runt kassetten. (y) Min helt personliga uppfattning är att täckgaller gör att det ser lite billigt ut...som att man försöker dölja något misstag. Dessutom tycker jag att kassetterna är vackra med sina värmeflänsar, i alla fall Keddys modeller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.