Elinstallatör 2 skrev:
Vid snabb blick på bilden ser jag åtskilliga fel. Det sitter inte på rätt höjd enligt standarden. Det är vridet . Det är fastsatt med 2 självborrande skruv (i gips) Tveksamt om Du tagit hänsyn till fuktskyddet . Om kabel till tvättmaskin
klipps av upphör fabrikantens EU godkännande och garanti. Det finns rätt omfattande regler om elinstallation i badrum. Tex indelning av Zoner , vägg och golvresistans , potentialutjämning installationskontroll mm.
Du har inte ens rätt att dra slangen från centralen. Utan behörighet. Läs på Elsäkerhetsverkets hemsida om regler.
Om Ditt badrum ruttnar eller läcker är ju tråkigt , men el är livsfarligt om man inte har kunskaper och utbildning.
Anlita en elinstallatör med kunskaper och erfarenhet när det gäller el ! Konstigt att alla anser sig behärska och ha
kunskaper om El . Det värsta är att Folk inte begriper att de inte förstår. Att det fungerar är inte samma som det
håller god elsäkerhets standard..
Käkat taggtråd till frukost?
 
Nädå ! Hamnade av en händelse på denna sida när jag letade efter bild på elmaterial. Varit återhållssam. Och försökt bemöda mig att vara saklig. I själva verket blir jag oerhört upprörd att se både riktiga elektriker , snickare och vanligt folk som gör de mest häpnadsväckande installationer. Folk är helt odugliga när det gäller el. Du kan knappast påstå att jag har fel iaf. God Jul & Gott nytt år !
 
Om du vrider bilden rätt (åt höger) kanske du ser att den då faktiskt visar en synbarligen fullt korrekt installerad anslutningsdosa för TM. Det som inte syns ska vi nog inte har några förutfattade meningar om, ej heller av vem och hur detta en gång installerades. Det där med att klippa stickproppen har behandlats ett antal gånger, kanske kan du bringa ljus kring denna fråga på vilket sätt det skulle äventyra säkerheten?
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Svarar snabbt för jag måste arbeta . Har inte påstått att det är farligt att kapa sladden.
Om jag tolkar bilden fel tror jag inte. Man ser tydligt att det saknas 2 skruvar
Skruvarna ser ut att vara av den själborrande typen. korta ej avsedda för gips . Det ser mystisk ut där slangen går in Unslutningarna ska vär var nedåt ?
Det finns regler att grejorna ska sitta fast. Skulle inte tro att det finns plåt bakom båda skruvarna. Tätar dosan mot kaklet med 2 skruv ?
Misstänker stark att det är löst./ bristfälligt fastsatt :
Du vill väl kunna åberopa garanti när tvättmaskinen går sönder ?
Fabrikantens ansvar upphör när Du kapar sladden .
Ur konsumenthänseende är det bättre att när maskinen ska bytas
ut behöver inte en elektriker tillkallas koppla ut det gamla och klippa av stickproppen på den koppla in den nya maskinen istället för att kunden kan plugga in den direkt i ett uttag ?
Hastar vidare ....
 
Redigerat:
Jag ser fram emot att du återvänder med nya ögon och börjar bidra med kunskap på detta forum.
 
Elinstallatör 2 skrev:
Skruvarna ser ut att vara av den själborrande typen. Det finns regler att grejorna ska sitta fast.
Om du jämför skruvarna "Kragskruv TSB" och "Kragskruv TST" http://ecatalogue.schneider-electric.se/GroupList.aspx?navoption=2&navid=79745&grouprowid=167613 så ser du att skruvskallen ser exakt lika dana ut, likaså skruvens "kropp", det enda som skiljer skruvarna åt är spetsarna, den ena (TST) är spetsig och (TSB) är självborrande.

Edit:
TST finns i följande längder; 13, 19, 25, 32, 38 & 51 mm.
TSB finns i följande längder 13, 19, 25, 32 & 38 mm.
Så att dosan bara skulle sitta i kakel & gips går inte att säga.
 
Redigerat:
Självborrande eller ej . Skruvarna de självborrande gillar jag och köper i parti och minut., (i plåt)
Använder de långa hylsona också De andra gillar jag inte . Knappast avsedda för Gips.
Det går knappast snacka bort de saknade skruvarna . Och att de kommande kablarna inte går rakt ut utan
hindras av dosan, För att visa att jag inte käkat taggtråd är här en muntration,.
Vad sägs om den här uppmärkningen av centralen ? Kunden har fått googla fram en översättning på svenska ! CIMG2703.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Återgår och arbetar
 
har installerat tvättmaskiner mm åt elgiganten/bring i flera år och får nästan alltid klippa sladden.
det har aldrig varit något problem att byta maskin som gått sönder
 
Om Elgiganten har en generös policy beträffande sina kunder är inte samma sak som en förändring på
maskinen upphäver EU godkännandet.
Tycker Du ska studera Elgigantens garanti på maskinerna.
 
Bo.Siltberg skrev:
Jag ser fram emot att du återvänder med nya ögon och börjar bidra med kunskap på detta forum.
Ja, mycket bra, men mindre taggtråd tack. :)
Ska inte behövas här på ../forum/el alla får plats.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Får väl skriva vänligare då. Inte min mening att vara otrevlig,
När man skriver missar man tonfall känslor osv. Det är lätt att man uppfattas fel. I fallet med helt felaktiga råd måste jag väl ha rätt att reagera.Jag rekommenderar alla som är intresserade av el att gå någon form av elutbildning.

Kan Ni beräkna en kabel tex? Elementärt som riktig elektriker,
Här ett exempel på ett enfas uttag. Såg en tidigare uppräkning av ledningsarea kontra säkring i tråden.
Somliga borde inse att vara elektriker är inget enkelt arbete och en billig livförsäkring att
anlita.

Det är verkligen inget amatör arbete att installera spisar och göra installationer i våtutrymmen. beräkning enfaskabel .jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Exakt vilka felaktiga råd menar du? Vad har ledningsdimensionering med denna tråd att göra?
Du gör samma misstag som många före dig, att tro att det inte finns någon kunskap på detta forum, att du själv vet bättre i alla frågor, och att elinstallation är komplicerad och farlig. Sådana uttalanden brukar tyda på bristande kunskap hos vederbörande själv!

Så nu bjuder jag in dig för sista gången, begrav denna tråd nu och kom igen och dela dina kunskaper i nya trådar.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Om du låser i trådarna , så rekommenderar ingen seriös att säkra upp gruppledningar från t.ex. 10 a till 13 a som något " snabbfix ". Istället beskrivs ofta problemen med ökande värmeutveckling i ledare och att utlösningsvillkoret kanske inte blir uppfyllt.

Dom flesta rekommenderar alltid att jordfelsbrytare skall monteras.

När det gäller att långa gruppledningar eller friggebodsmatningar kommer på tal, då diskuteras alltid kabellängder och utlösningsvillkoret.

Jag vägar nog påstå att TS ofta har insett att den till synes enkla installationen i många fall kräver lite projektering som TS inte hade aning om.

T.ex. Selektivt mellan säkringar är ganska meningslöst att diskutera i villa installationer när huvud säkringarna är på 16-20 a.
 
tommib
Elinstallatör 2 skrev:
Får väl skriva vänligare då. Inte min mening att vara otrevlig,
När man skriver missar man tonfall känslor osv. Det är lätt att man uppfattas fel. I fallet med helt felaktiga råd måste jag väl ha rätt att reagera.Jag rekommenderar alla som är intresserade av el att gå någon form av elutbildning.

Kan Ni beräkna en kabel tex? Elementärt som riktig elektriker,
Här ett exempel på ett enfas uttag. Såg en tidigare uppräkning av ledningsarea kontra säkring i tråden.
Somliga borde inse att vara elektriker är inget enkelt arbete och en billig livförsäkring att
anlita.

Det är verkligen inget amatör arbete att installera spisar och göra installationer i våtutrymmen.[bild]
Aaaahh...... kan inte motstå frestelsen.....

Som Bo sa, välkommen till forumet! Det är trevligt om folk som kan vill dela med sig av sina kunskaper.
Med det sagt....

Kan du räkna på utlösningsvillkor och tillåten belastning? Eller kan du bara mata in siffror i ett program?
Kan du veta att den dosan vi ser på bild sitter dåligt? I mitt nybyggda badrum har jag plyfa bakom gipsen. Kan montera vägghyllor med träskruv om jag vill....

Jag förstår inte vad du menar med "där slangen går in i anslutningarna" men det ser ut som en bra idé att flexröret kommer ut på motsatt sida om plinten sett från genomföringsmembranet, blir liksom lättare med kopplandet då. Visst, hade varit snyggare om dosan suttit någon centimeter längre ner (och röret kommit ut mer i mitten), men knappast katastrofalt. Hur du kan uttala dig om dosans höjd från bilderna kan jag inte förstå, men jag kanske missar något...

Att "Folk är helt odugliga när det gäller el" är lite väl generellt. Man kan lika gärna säga att folk är helt odugliga vad gäller hälsa, vetenskapliga fakta, ishockey mm...

Om du har läst lite av trådarna här så vet du att jag och flera andra starkt förespråkar just någon form av hempularutbildning, men eftersom elektrikerskrået har bestämt sig för att det är AB(L) eller inget så finns ingen mindre utbildning än 4 år praktik på elfirma (teorin innan lämnar vi därhän, det kan man läsa till sig snabbt). Inte så praktiskt om man tänker sig att arbeta som något annat.

..... men bilden var rolig...... tragisk, men rolig.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.