MrPlow
Jag skulle vänta i ett par månader och få lite mer statistik innan jag börjar oroa mig. Tycker inte att det verkar vara en orimlig förbrukning.
 
Mät varje dag samma tid på elmätaren några dgar. Stäng sedan av tillsatsvärme. Tillsatsvärmen är ett el-element som är inbyggt i värmepumpen ifall den inte räcker till. Det är då som elvärme och kan dra mycket el.
Min VP är ganska lat och lapar i sig hellre tillsats än att pumpa så jag stängde av tillsatsvärmen och sänkte förbrukningen rejält.
 
Borde också nämnt att jag värmer upp med luft-luftvärmepump (Panasonic). Utedelen från 2008, resten från 2005, utom flätmotorn inne, som byttes i samband med service 2013. Huset är enplans, varför det krävs stöttning med element (direktverkande el) i de mest "avlägsna" delarna.
 
Hej har ett hus på 200 m2 +100 källare uppvärmd yta byggt 1940 tillbyggt 72-73 dåligt isolerat årsförbrukning 14800 kWh å snålar inte med elen bastar ca en gång ii veckan.
Ditt problem kan nog vara i källaren om inte plattan är isolerad. Men det som förvånar mig
mest är att inte folk inte max begränsar sitt värmesystem så att vp:n styr värmen
 
Borde också angett att uppvärmning sker med luft-luftvärmepump (Panasonic). Utedelen från 2008, resten från 2005, utom fläktmotorn inne, som byttes i samband med service 2013. Huset är enplans o kräver stöttning med element (direktverkande el) i de mest "avlägsna" delarna.
 
Du har händelsevis inte en granne som föder upp höns?
 
  • Gilla
Enolf och 5 till
  • Laddar…
Tycker nog att det är lite högt. Vi förbrukade 1593 kWh i november. Vi har bergvärme från 2005. Huset är från 1946 och ligger i en kall del av Småland. Det är två våningar på totalt 148 kvm plus en källare på ca 80 som vi värmer till ca 18 grader. Vi är två vuxna som är hemma hela dagarna då vi har två kontor i vi villan där vi jobbar varje dag. Vi kokar kaffe och lagar lunch hemma varje vardag. Ingen extra isolering i ytterväggarna som består av treetex, 12-15 cm plank, luftspalt och mexitegel. Källarfönstren är nya 2-glas alla övriga fönster är 8 år gamla 3-glas varav hälften är försedda med solfolie som även till viss del förhindrar att värme sipprar ut. Anledningen till att vi har solfolie att vi inte behöver köra kylsystemet som är kopplad till bergvärmen så mycket med folien. Vi kyler övervåningen med kontor och sovrum på sommaren. I år sätter vi folie på resterande fönster inför sommaren. I stort sett all belysning är bytt till LED. Vi mäter förbrukningen momentant och kunde se att den sjönk när vi bytte ut 50-60 halogen lampor till LED och satte in rörelsedetektorer på de som är kvar. Systemet släcker belysningen i några rum vid vissa tider om vi glömmer någon belysning på. Ytterbelysning och trapphus. När vi hade en servicekille här mätte han upp att bergvärmen drog ca 6000 kwh per år. Vi suger ständigt ut ca 40 liter per sekund luft utan värmeväxlare varje sekund genom de två badrummen och ca 10 liter sekund genom köksfläkten. Inluften via ventiler i fönster och väggar. Systemet stänger aldrig utan 50 liter per sekund är grundvärdet. Behövs det kan utsugsfläktarna öka kapaciteten. Köksfläkten drar 200 l/s sekund när det går för fullt och då måste man öppna ett fönster i ett annat rum. Det är enligt normen för att man skall må bra. Vi har räknat på bygga ett FTX system men vi får inte ihop kalkylen i detta liv. När vi köpte huset för 6 år sedan skaffade vi några enkla mätare för att se vad som drar ström och lite senare började vi mäta totalförbrukning momentant. Vissa saker har överraskat mig. Exempelvis att en 55 tv i standby går knappt att mäta. Med lite beräkningar hamnade jag på under 0,2 W. En gigantisk frysbox i källaren var inte heller något problem. Det var mätningarna plus att vi ville få ner värmen som gjorde att vi bytt nästan allt som går att byta till LED. Vi har ett rätt omfattande nätverk som även täcker ett växthus, ett gårdshus och ca 2000 kvm trädgård. Nätverket, som större delen av belysningen, styrs av ett Nexa system som gör att inget står på i onödan. Varje trådlös mottagare drog 5-15 watt beroende på belastning. Vi bytte styrningen för golvvärmen i bägge badrummen till en som gick enkelt att programmera. Idag värms bara golvet 3 timmar per dag tider till 24 grader annars är det bara 21 grader. Vi har satt in en extra givare inomhus och siktar idag på 21 grader inomhus. I köket har vi bytt ut termostaterna så att de påverkasav värmen i köket och stänger ner värmen där men bara där när vi lagar mat och har många varma gäster. I vårt kontor drar 2 datorer, 4 stora skärmar, 3 skrivare en hel del gissar vi. Vi skall snart, efter en ombyggnad, börja mäta även dessa för att se om det är något vi kan göra för att minska förbrukningen. Så svaret på din fråga är: Börja mät och kolla så att ni inte har det onödigt varmt hela tiden eller delar av dygnet. Lösa mätare kostar några hundralappar, två räcker och en momentanmätare kanske en tusenlapp.
 
joe545 skrev:
Hej

Jag undrar om någon kan ge lite råd om mitt energiförbrukning på min nytt bostad för att det känns som det är ganska hög.

Detaljer:
- Villa i Stockholm från 1961
- Vi är två vuxna och en spädbarn
- 83kvm + 83kvm källare. Ungefär en tredje del av källaren är inte uppvärmt.
- Element på övervåningen, golvvärme på källaran
- Bergvärme från 2002
- Självdrag ventilationen
- 2 glasfönster (förmodligen original)
- Beräknad årsförbrukning 16125 kwh (inklusiv allt)

Har precis fått en räkning som står att vi förbrukat 1860kwh i November och det känns ganska hög för att November var ju ovanligt varmt. Finns det någon som kan bidrag med lite råd om det har är för hög och vad jag göra åt det!
Har en del lika förutsättningar som du.
Köpte huset i somras. Byggt 1931.
Beläget i Västsverige.
Bergvärme från 2008.
Vattenradiatorer i källare, markplan och övervåning.
Boyta ca 155 m2 plus källaren.
Årsförbrukningen är totalt ca 16500 kWh.
Två vuxna.
Självdrag.
2-glasfönster.

Mina totalsiffror hittills har varit:
Sept ca 500 kWh
Okt ca 700 kWh
Nov ca 950 kWh

Under november har dock köket renoverats så det har inte funnits några förbrukare i form av spis och ugn. Dessutom har radiatorerna varit bortplockade i köket också. Så novembersiffran kanske är lite missvisande.
 
Skulle vara intressant att se hur många timmar kompressorn gått under de 13 åren. Tycker inte 189 timmar tillskott är jättemycket, förre ägaren kanske hade högre innetemp?

Jag skulle prova med att bryta säkring till eltillskottet för att se om komforten försämras. Blir den sämre redan vid några minusgrader är troligen värmepumpen lite för klen, alternativt nåt fel i värmepumpen.

Ett hus från 1961 är väl i regel inte så bra isolerat, mitt förra hus (tegelhus i Söderhamn) var från sent 50 tal och hade usel isolering i väggarna. De som köpte det installerade bergvärme trots mina varningar och fick skyhöga elräkningar.


Om TS talar om vilken värmepump (Fabrikat , modell och effekt) som sitter i huset så kommer det säkert tips på att kolla inställningar.
 
joe545 skrev:
Tack för detta. Snackat med Ellevio och årsförbrukning har varit ganska jämna senaste 3 år iallafall. Senaste året ser ut så här:

nov: 1860
okt: 2602
sep: 990
aug: 541
jul: 575
jun: 644
maj: 838
apr: 1015
mar: 1480
feb: 1642
jan: 2045
dec: 1893
Jag skulle säga att det ser rätt normalt ut, kanske lite i överkant om man ser till den lilla ytan.

Rent generellt kan ju golvvärme bli rätt dyrt, särskilt om det är installerat efteråt i ett gammalt hus. Det finns ju då troligen ingen eller liten isolering under plattan. Och isoleringen ovanpå är sällan så bra som den borde vara för då blir det låg takhöjd.

Du har nog en bra ledtråd där. I värsta fall är ju dessutom golvvärmeslingan elektrisk, dvs inte värmd av varmt varten från värmepumpen.
 
Illa isolerad golvvärme?
Har själv närmast identiska husförhållanden; putsat 40-tal i Sthlm, tilläggsisolerat 75mm (gissning), snarlika uppvärmda ytor bo+källare men ingen golvvärme. 10cm spån + 75mm mineralull på vinden.

Min nyinstallation dec -14 av bergvärme (nibe 1255-16 och 219m aktivt djup) ger ganska precis halva er förbrukning.
Hade 961kWh förbrukning i november (inkl hushållsel) och totalförbrukning jan-nov 8241 kWh inkl allt.
 
  • Gilla
Matstj
  • Laddar…
Kan ju vara så att det börjar vara lite köldmedium i kompressorn på vp. Orsaken blir då att vp får sämre effekt och mer tillsatsvärme som följd. Alltså elpatronen går in mer ofta.
Öppna pumpen och kolla om du har en läcka. Mediet är oljig i konsistens när det inte är i gasform.
 
Det går inte att jämföra hus bara på ytstorlek

Är huset byggt 1961 och inte tilläggsisolerat så är det inget konstigt alls med de värden du visar.
Man måste börja med att räkna på huset U-värde - U-värdet * temperaturskillnad ute-inne ger en teoretisk energiåtgång för uppvärmningen.
Högt U-värde (lite isolering) eller extra varmt inne ger hög energiförbrukning för uppvärmningen och det ser ut på dina siffror att det varierar ordentligt beroende på utetemperaturen.

Den största boven för höga elräkningar brukar vara förbrukningen av varmvatten - när barnen flyttade hemifrån så sjönk elförbrukningen för oss från 30 000 kWh/år till 15 000.

Dagens tekniska prylar hjälpen också till att dra ström - stor plasma-Tv kan dra 400 W = 288 kW/mån - man får tillbaks mycket av det i uppvärmning men det är samma som ett dåligt el-element.
 
L
Väldigt mycket gissningar här. Det är inte så svårt att se var problemet är.
Först får du kolla din vp faktiska förbrukning. Det är inte svårt. Du läser bara av antal timmar den har gått den första i varje månad. Noterar detta. Och sedan är det bara att kolla hur många timmar den har gått den sista i månaden.
Samt att då också kolla antal tillsatstimmar.
Sedan kollar du i din manual till pumpen, hur många Watt din kompressor drar. Så kan du räkna ut hur mycket den går per månad.

Sedan kan du kolla ingående värden på Brine, när den går. Samt vilken temperatur den ger ut till element en dag med nollgradigt ute. Vet du allt detta är det inte svårt att se om det är pumpen som slö eller om du har andra problem.
 
Din uppvärmning är inte extremt hög men du kan göra något åt det. Räkna på ca 400-450 kwh/mån i ren hushålls el. Äldre hus är oftast sämre isolerade och ni har tvåglasfönster så det kostar lite mer i värmeförbrukning mot nyare hus.

Jag har också inriktat mig på varmvattnet.Vad hände i oktober då det tog 2602 kwh? Badade ni mycket? Du har redan svarat med ert badande att varmvattnet inte räcker till.
Din bergvärmepump har förmodligen en varmvattenberedare mellan 80-120 liter. Det räcker inte till en jazucci för två personer som ni troligen har. Eller så tog barnets badande så mycket varmvatten. Har jazuccin också eluppvärmning på badvattnet?

Problemet är att elen går åt till att värma upp varmvattnet när ni duschar och badar.
Bergvärmepumpar kan ställas in på varmvatten 40-65 grader som oftast. Vissa har program som gör att varmvattnet stiger 1 gång i veckan eller varannan vecka till 55 grader för att undvika legionellabakterier. Eller så går det att ställas in konstant på 55 grader. Elpatronen går då in och hjälper till att ge varmvatten när ni badar. Bada bara den dag varmvattnet ökar eller bo bekvämt. Om du funderar på en service av pumpen vilket bör göras med intervaller så be "hen" att ställa in så den passar ert boende. Ev övriga fel bör då också upptäckas.

Förövrigt tycker jag att värmepumparna med energibesparing via sänkning på varmvattnet är ett vilseledande vilket är en annan femma.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.