Hej!

Jag håller på att starta upp eget företag inom golvbranschen.

Det jag undrar er är vad är det som gör att ni väljer ett företag framför ett annat? Förutom pris såklart.

Om ni skulle göra om badrummet, skulle det vara viktigt att företaget som gör tätskikten är anslutna till GVK(eller liknande)

Annars söker jag bara tips på vad jag ska tänka på!

Tacksam för svar!
 
A
Jag har eget företag i annan bransch och min syn på saken är att alla utbildningar/kurser/certifikat är bra, om inte annat så ger det iaf ett gott intryck att man är intresserad av det man gör och håller sig uppdaterad. Så anslutning till GVK eller annat är nog bra, om inte ett krav?
Sen är inte priset avgörande om man har lagom nivå på det, mer avgörande för kunder är att man gör det man har sagt att man ska göra och håller tidtabellen, lova inte att vara klar på två dagar om du känner att jobbet nog kan ta 2.5 dagar om det krånglar det minsta lilla...
Ha hellre ett rabatterat "uppstartspris" första tiden än att börja med lågt pris, det är svårt att plötsligt höja priset utan anledning så fundera på hur mycket du behöver i timmen och stå fast vid det. Räkna med att det tar lång tid att komma igång ordentligt som nytt företag.

Lite tips där, men inte från kundens perspektiv, hoppas det duger ändå :)
 
  • Gilla
golvlaggaren
  • Laddar…
Som kund sätter jag naturligtvis värde på det Vasara skrivit. Tidsaspekten är viktig; både att arbetet startas upp på överenskommen dag och avslutas. Är företaget nystartat är det bra att ha några referensobjekt som man kan besöka. Och att jobbet 'hos mig' får samma kvalitet. Det är irriterande att ha byggare hemma som tillbringar mycket tid i mobiltelefonen!

Har precis fått ett mindre jobb - 5 dagar - gjort härhemma och eftersom jag har min egen arbetsplats i hemmet ser man ju allt. Snickaren kom 0715 varje morgon. Lyssnade på musik hela dagarna med hörlurar - mycket trevligt att jag slapp transistorradioljud hela dagarna! 35 minuters lunch och åkte 1615. Jobbade flitigt och städade upp efter sig. Gjorde att bra jobb och jag ska anlita denna firma nästa gång också. Arbetet var på löpande räkning och överensstämde med den höftning vi diskuterat.

Det är en lokal firma som grannar anlitat. Prisnivån något över mellanskiktet. Faktureringen mycket utförlig (mycket bra!). Nöjda kunder är den bästa reklam ett företag kan få. Det gäller att arbeta in sig så bra att företaget får in jobb i jämn takt.
 
  • Gilla
Guzzi och 5 till
  • Laddar…
Som jag var inne på i en annan tråd: Professionellt bemötande.

Du som företagare är fackexperten, du ska inte förutsätta att kunden förstår vad du pratar om utan gärna vara övertydlig och verkligen se till att alla överenskommelser dokumenteras i skrift. Och var tydlig med vilka saker som kan innebära merkostnader för kunden (t.ex. tilläggsarbeten).

Exempelvis om kunden har frågor om en offert, förklara inte bara vad posteterna i offerten betyder, skriv om offerten med tydligare beskrivningar.

Om kunden under arbetets gång ber om tilläggsarbete, se till att bekräfta det skriftligt, inklusive konstnadsuppskattning, innan tilläggsarbetet påbörjas.

Använd inte stora materialpåslag eller avrunda nerlagd tid uppåt för att kunna erbjuda en prispressad timpenning.

I princip alla branschorgagnisationer har mallar och tips för hur man ska bete sig som "seriös" hantverkare. Ta till dig av de tipsen.
 
Bra kundkontakt! Lova inte saker du inte kan hålla, var ärlig när du märker att saker inte går som de borde.. (Både om tidsplanen verkar gå åt pipan, nått går fel i jobbet osv).

En god kommunikation är a och o enligt mig, det gör inget om timpenningen är högre el lägre eg (så länge den iaf ligger inom rimlig nivå)..

Sen är det lite olika med vad som är viktigt för olika yrkesgrupper.. en mattläggare.. som man anlitar till ett badrum tex (som är ett av de viktigaste rummen man har och dessutom ligger på försäkringsbolagens "watch list"..).. Där skulle jag se det som väldigt viktigt med att ha olika certifieringar..

Sen att göra ett bra jobb, få en nöjd kund (oavsett om denne är knäpp el inte..).. Sånt som är viktigt - och att ha bra försäkringar! Både för dig själv och jobben du utför!
 
  • Gilla
AG A och 1 till
  • Laddar…
Egentligen är det ju enkelt: Det är dina kunder som betalar din lön, behandla dem därefter.

Fundera på hur du blir behandlad om du t.ex. går in på en restaurang. Så vill kunder bli behandlade:)
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Utöver vad som redan sagts ovan så värdesätter jag som kund att hantverkaren har ordning och reda på det administrativa. Framför allt om det handlar om större jobb så som badrumsrenoveringar.
Att kunna presentera en väl utformad offert där det tydligt framgår vad som ingår och inte ingår i arbetet, vad allt kostar, hur lång tid det tar. vilka behörigheter och försäkringar som firman har etc.etc. gör att kunden känner sig trygg och vill spendera sina sparade slantar hos dig.

Se också till att skaffa dig ett bra nätverk av rörmokare, elektriker, målare etc som du kommer behöva använda som partners/underentreprenörer som förutom att göra bra jobb även är trevliga och gör ett bra intryck utåt.
Som totalentreprenör för en renovering så kommer ju ev. underentreprenörer som missköter sig att dra med dig ner i skiten. Vi har valt bort plattsättare redan efter första hembesöket pga. de UE han hade med sig som gav ett buffligt och oseriöst intryck. Gör du ett bra jobb och ser till att ha bra UE med dig så kommer också dina UE hjälpa till att marknadsföra dig när de är ute bland potentiella kunder.
 
Det finns två sorters kunder. De som vill ha billigaste byggaren de kan få tag på och de som är beredda att betala litet mer för bra kvalitet. Man kan inte tillfredsställa både kundgrupperna så satsa på den ena kundgruppen och skit i den andra.

Om du tycker att litet asbest inte är så farligt och arbetar snabbt och slarvigt och tror på de moderna kalkylerna att det inte lönar sig att ha fungerande verktyg och om du dessutom vill undvika skatt och anser att anställda är utsugare som inte är värda någon lön.....då skall du anlita några bulgarer från en bulgarisk bemanningsfirma och betala litet pengar under bordet åt bulgarmaffian för att helgardera dig mot lönekrav och satsa på den förra kundgruppen. Kunderna skiter blankt i om det läcker ut vatten i badrumsgolvet och om hela kåken blir förpestad med asbest och om mattorna är snett inlagda med glipande fogar bara arbetet blir billigt. Du behöver inte skära och svetsa våtrumsmattor bara lägga dem 15 cm omlott i skarven. Du behöver inte bry dig om tätningar kring golvsilar och det behäövs ingen vattenisolering i klinkersgolv i badrum. Kunderna älskar det utförandet för du är BILLIGAST!!!!!
Om någon mot förmodan drar dig till tings konkursar du firman och börjar om med nytt firmanamn för kunderna står alltid i kö när man är billigast!

Om du vet med sig att du är nogrann och vill lämna från sig ett välgjort arbete och bryr dig om arbetarskydd och är beredd att investera i fungerande verktyg och betala kollektivavtalslön åt eventuella framtida anställda..... Satsa på den andra kundgruppen! Då skall du se till att skaffa våtrumscertifikat och så ser du till att hålla vad du lovar. Om du blir sjuk eller av annan orsak inte kan hålla vad du har lovat är det alltid bäst att ärligt berätta hur det hänger ihop och be dem leta efter en annan golvläggare. Du förlorar ett uppdrag men de minns att du var ärlig och ryktet sprider sig.
Se till att arbetet blir välgjort även om du inte kan hålla lika låga priser som konkurrenterna. Kunderna muttrar när räkningen kommer men två månader senare har de glömt att du var litet dyrare än de andra och efter det börjar de skryta för vänner och bekanta om den fina kvaliteten. Marknadsföringen sköter sig själv då du har fått igång ett gott rykte. Den bästa reklamen är gratis.

Det här är bara min erfarenhet av marknaden som timmerman på skattebok..... men det gäller säkert lika mycket för en liten golvläggarfirma.
 
Redigerat:
  • Gilla
findus42
  • Laddar…
Jag vill nog påstå att det finns en tredje sorts kunder: De som vill ha ett bra arbete till rimligt pris, och är fullt medvetna om att högt pris inte är en garanti för bra arbete.

De hantverkare som vill bli rika brukar inte låtsas som om de kunderna finns (för de tjänar man för lite pengar på).
 
  • Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
Nerre skrev:
Jag vill nog påstå att det finns en tredje sorts kunder: De som vill ha ett bra arbete till rimligt pris, och är fullt medvetna om att högt pris inte är en garanti för bra arbete.
Om man skall göra ett fullgott arbete för samma pris som billigbyggarna så kan man tyvärr inte leva på sitt arbete. Inkomsterna efter skatt och omkostnader räcker inte till mat och kläder och bostad och pendling hur snålt man än lever.
Överpriser innebär att byggaren är en oseriös lycksökare och man skall akta sig för att hamna i den fållan men faktum är att många billigfirmor bygger för priser som ligger under självkostnadspriset för ett fullgott resultat. I Finland har vi haft fall där entreprenadsumman för stora byggen har legat långt under lagstadgad minimilön plus lönebikostnader för den arbetarstyrka som bevisligen har funnits på bygget. Då är materialkostnaden inte beaktad överhuvudtaget.

Självkostnadspris för ett gott resultat plus så stor vinst att man kan leva på den är vad jag anser att man skall basera sin prissättning på.
 
Redigerat:
Man kan lägga sig mittemellan billigbyggarna och de dyra byggarna.

Om tre firmor säger 20 000, 50 000 respektive 100 000 för samma jobb så är ju inte jag övertygad om att den firma som tar 100 000 är dubbelt så bra som den som tar 50 000.
 
Jag påstår INTE att man skall fakturera luft eller lägga på hutlösa vinstmarginaler så som massor av mindre seriösa firmor lär göra i Stockholm. Det är jäkligt fult mot kunden att göra så och när boomen är över är det just firmor som har betett sig på det viset som faller först.

Jag försöker säga att priset måste överstiga ens egna kostnader för korrekt utfört arbete.....eller så måste man vara skitbillig.
 
Det har kommit många bra tips redan men om jag ska sammanfatta mina som både utgår från när jag anlitat hantverkare och i många år både sålt tjänster och nu köper in tjänster i min yrkesroll.

  • Lova inget du inte kan hålla (Gäller både pris, tid och kvalitet) Se alltid till att leverera över förväntan istället för att riskera att göra kunden besviken
  • Kommunicera. Låter självklart men bristen på kommunikation skapar allt för ofta onödiga problem. Fråga om det uppkommer osäkerhet kring utförandet. Bättre att fråga en gång för mycket än en gång för lite. Det skapar en relation och ett förtroende.
  • Skriv alltid ett avtal. Det är en trygghet för kunden och ett en säkerhet för dig. Men se till att kunden förstår vad ni kommer överens om ska ingå annars är risken att kunden är missnöjd även om jobbet är bra utfört.
  • Förvänta dig att kunden är okunnig inom ditt område. Det är du som hantverkare som är experten och kunden har många gånger ingen koll. Idiotförklara inte kunden och se det som ett problem utan förstå att det är din expertis som ska hjälpa kunden att hitta rätt lösning och se till att slutresultatet blir bra och kunden kommer att bli nöjd.
  • Inga dolda kostnader. Var rak med vad saker och ting kommer att kosta, det är fullständig katastrof om du gjort ett bra jobb som kunden är nöjd med och så slutar det i missnöje och på grund av att du inte har varit tydlig med hur din faktureringsmodell ser ut.
  • Tydlighet när det tillkommer kostnader utöver offert/prisuppskattning/diskussion. Se till att alltid dokumentera ÄTA skriftligt och få ett godkännande innan start. Det är tydligt mot kund och undviker tråkiga diskussioner i efterhand om det borde ingått i offerten.
  • Kom ihåg att kunden är din "arbetsgivare". Det kanske är att vara övertydlig men jag har allt för många gånger sett en väldigt knepig attityd hos personer som säljer tjänster mot beställaren. Du jobbar för kunden och inte omvänt.
  • Sätt dig in i juridiken när det gäller försäljning av tjänster. Jag upplever att det finns en påtaglig brist hos allt för många hantverkare vilka regler som gäller och vilket ansvar man har vilket skapar helt onödiga konflikter.
  • Ta ansvar för dina misstag. Har du räknat fel på ett fastprisjobb eller gjort ett misstag som kräver att något görs om så acceptera kostnaden och se det som en läropeng och se det istället som att det skapar förtroende och goodwill i längden.
Och ett sista sammanfattande råd - Min erfarenhet är att kan man som säljare uppfylla ovanstående punkter så har man inget problem att få kunder, ta bra betalt och samtidigt få nöjda kunder. Säljer man en tjänst så är det otroligt viktigt att förstå att det finns många parametrar som påverkar om en kund blir nöjd utöver det faktiska hantverket om vi nu tar byggbranschen som exempel.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nerre
  • Laddar…
Förutom allt ovanstående, så är det viktigt att lägga sig på rätt nivå...
Koja - slott... Lägger du dig på en slottsnivå (resultat/pris), i en koja så får du inte jobbet. Du blir för dyr!
Lägger du dig på kojans nivå i ett slott, blir kunden missnöjd...

Du ska aldrig lämna ett dåligt resultat som du inte kan stå för, men det finns nivåer även på bra utförda jobb!
 
Kom i tid, finns inget mer irriterande än sena hantverkare
 
  • Gilla
holmberg87
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.