De konsolerna håller för att lägga upp järnbalk på OM han hade limmat konsolen mot stolpen.

En snikversion är att såga plywoodbitar som den här jeppen men bara sätta en enkel limmad mot stolpen. Sätt varannan höger vänster på stolpen.

Protte
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Hur ska man sammanfoga en sån är, för att få det så starkt som möjligt?
 
Jag hade till att börja med delat det som i bilden nedan istället. Då blir det en vanlig hörnfog och finns det hur många starka fogar som helst att välja på, traditionell tappfog, domino, träplugg etc etc

Sketch185175133.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag uppfattar att Ola C's bild inte riktigt motsvarar berne88's, utan att det är stående lister under bordsskivan. Lämpligt då tänker jag att falsa ur benet för de stående listerna, och limma med kex eller domino-tappar.
 
thomasx skrev:
Jag uppfattar att Ola C's bild inte riktigt motsvarar berne88's, utan att det är stående lister under bordsskivan. Lämpligt då tänker jag att falsa ur benet för de stående listerna, och limma med kex eller domino-tappar.
Det är inte ett bord utan ett stativ till ett skåp Skärmavbild 2015-12-17 kl. 20.18.17.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
I alla fall, hur du bör göra beror på dimensionen på de ingående delarna, det framgår inte av dina bilder.
 
thomasx skrev:
I alla fall, hur du bör göra beror på dimensionen på de ingående delarna, det framgår inte av dina bilder.

50x50mm
 
Tänk på att med lutande ben så blir det hög belastning på sammanfogningen mellan ben och ram...........

Protte
 
prototypen skrev:
Tänk på att med lutande ben så blir det hög belastning på sammanfogningen mellan ben och ram...........

Protte
Japp där av att jag söker hjälp ang de
 
En tapp på benet i 90 graders vinkel mot sargen. Och då ett motsvarande tapphål i sargen. Om det är stor vikt på skåpet så gör som Ola c föreslog.
Det finns ett till förslag som är väldigt stark och snygg för sargens hörn blir gerade. Men den är ganska avancerad.
 
  • Gilla
Fredrik_N
  • Laddar…
Skärmavbild 2015-12-19 kl. 23.18.06.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmavbild 2015-12-19 kl. 23.23.21.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmavbild 2015-12-19 kl. 23.23.36.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmavbild 2015-12-19 kl. 23.17.55.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



De här bör väl bli starkt, om man gör tappar på och låter benet gå hela vägen upp, istället för att sluta under ramen, och sedan även gör ett hörnen på insidan, som man limmar och skruvar, i ramen, alt köper sån möbelvinklar och fäller in som sitter under bord
 
Om ts vill ha enkla konsoler som inte skall bära så mycket vikt finns det en annan lösning.
Han kan gå till en metallgrossist och köpa ett 16mm järnrör (6meter) uppkapat i bitar av lämplig längd. Kanske 400mm är lagom. Sedan tar han ett ental 45 x 45 reglar och borrar 17mm hål med t ex 65 mm avstånd hela vägen. Helst med borrguide som ger hålen en vinkel på ca 5 grader. Sedan spikar han upp reglarna på väggen och stoppar i rören i hålen där han vill lägga upp en planka.
Vinkeln är för att rören som är 16mm skall luta ngt uppåt utan last när de är inskjutna i 17mm hålen.

TS vinner flera saker
Konsolerna/rören bygger bara 16mm på höjden. Vilket spar plats.
De tar överraskande mycket last. Troligen mer än vilken förbindning som helst med en 45 regel i vinkel utan knän eller plyfa eller annan förstärkning som stjäl ännu mer höjd.
När en hyllplats inte behövs är det bara att ta ner röret. Ren vägg alltså när virket är slut :). Eller som det brukar sluta... allsköns bra-att-ha lister, frånsåg och skräp inpackat tills allt utrymme är förbrukat och man ledsnar och sågar upp alltihop till kaffeved.

mvh Findus
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.