Snyggt. Glöm inte måla elementet :))
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
D
yes, blir att göra så, men om jag förstått det rätt, ska det vara speciell färg :)
 
  • Gilla
boschkenta
  • Laddar…
Den är väl mer värmetålig typ . Men jag tror man skall måla när radiatorn är kall. Så stäng av den någon dag innan du skall köra igång med det :)
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
M
Elementfärg (y)
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
Jag målade med elementfärg på sprayburk (http://www.biltema.se/sv/Bygg/Farg-och-Fog/Sprayfarg/Elementspray-2000036388/), ett element i tvättstugan.
Brandlarmet gick (så klart ett av brandlarmen som va kopplade till larmcentralen) så antingen får du koppla loss eller täcka för det (om du kör med sprayfärg vill säga).
Tänk också på att täcka en stor del av golvet och använd mask!
 
Redigerat:
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
Vi behövde inte ha speciell elementfärg när vi frågade på färgbutiken. Antar att det hade att göra med att temperaturen i de elementen inte blir så höga (bergvärme, sådana där tunna element).. när vi skulle måla om våra andra (i vårt första hus).. Direktverkande el.. då fick vi köpa speciell färg..

Så fråga vad som passar dig? På butiken menar jag.. ��
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
Det är mest om du ska måla det vitt som du behöver en färg som tål värme. Annars gulnar det snabbt :)
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
När vi renoverade hallen i vårt hus målade jag ett element med riktig elementfärg just för att det skulle tåla värme och inte gulna. Det håller sig vitt och fint fortfarande.
När det sedan var dags att fixa äldsta grabbens rum för 4 år sedan så googlade jag lite om elementmålning. Flera verkade mena att vanlig snickerifärg fungerar lika bra.
Eftersom jag målat några detaljer i rummet med Alcro snickerifärg så provade jag att måla elementet med samma färg och såhär 4 år senare ser det fortfarande lika vitt ut som när jag målade det.
Min erfarenhet är alltså att snickerifärg av bra kvalitet fungerar lika bra.
Vi har fjärrvärme om det nu har någon bidragande faktor.

Vill sedan säga bra jobbat med allt!
Vi har en gillestuga som påminner om ert utgångsläge så det blir nog att gå tillbaka och kika lite i din tråd när det är dags att fixa i ordning den.
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
D
tack för alla svar :)

ska testa med snickerifärg. är det vanlig lackfärg eller?
 
Snickerifärg ska fungera bra så länge den är vattenbaserad. Det är oljebaserade färger som gulnar.
 
D
4e lagret på panelen gjort och nu ser det bra ut. Imorgon ska vi måla elementet och förhoppningsvis trappen. :)
 
D
Slipat och tvättat trappen. Drog på ett lager av panelgrund. Sen blir det alcros golvfärg.

Nu blir det gym. Det var det jag egentligen skulle göra :)

IMAG0017.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jumos
  • Laddar…
D
IMG_0277.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu har Josefin målat trappan med golvfärgen, det ser ut att bli riktigt bra faktiskt!

Även fast det tar emot lite i plånboken att köpa "ordentlig" färg, så märker man skillnad på kvalitet och det är ändå värt det i slutändan.

(däremot trodde jag aldrig att en färgburk kunde kosta 1700 kr, som 9 liter panelgrund kostade....)
:)
 
  • Gilla
Jumos
  • Laddar…
D
Ett lager kvar!!!

Jag målade elementet idag, det blev biltemas elementfärg på sprayburk. Resultatet blev hyffsat!
 
danpih skrev:
Ett lager kvar!!!

Jag målade elementet idag, det blev biltemas elementfärg på sprayburk. Resultatet blev hyffsat!
Krävs många tunna lager, tror jag tömde en burk på en litet element (typ 50x70)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.