D
fick fatt på 20 kvm kakel för 480 kr.

IMG_0264.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Heter "Metallic" och vi använder det till utsidan av bastun och förmodligen när vi ska göra om vårt lilla badrum.

25 kr/kvm är ändå helt galet, så jag köpte dom sista 12 paketen som fanns. :)
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
D
Någon som har svar på denna fråga:

Hur ska jag tänka vad gäller kakel i tvättstuga?

A) kakla hela väggarna

B) kakla ovanför tvättbänkar+tvättmaskin och ha naken vägg under

Ur fuktvandringssynpunkt, kan det ju vara smart att lämna nedre delen av väggen naken, då kan fukten vandra friare in och ut.

Hur brukar man göra?

Just nu är jag inne på att bygga bänkarna och sen kakla ovanför (lite som man gör i kök)

Vad gäller klinker, lägger vi naturligtvis hela golvet!
 
Om man inte kommer se kaklet under bänken så finns det ju ingen anledning att kakla där.
Angående fuktvandring så släpper fogen igenom fukt så kakel i källare är normalt inga konstigheter. Det är möjligt att fuktvandringen blir ännu bättre om man inte har kakel, och har du ändå inget behov av det pga estetiska skäl så hade jag valt alternativ B. Är ju mindre jobb också :)
Väggar och golv i källare brukar inte vara så väldigt jämna, och med tanke på storleken på ditt kakel så behöver du nog göra ett gediget förarbete för att få en schysst vägg.
 
D
Tack för svaret :)

Då lägger vi kakel bara där det syns.

Kommer lägga ner mycket tid på underarbetet :) Sen kör jag fixet 10 mm med, så har jag ännu mer spelrum :)
 
Vart köpte du kaklet? Ett riktigt kap det där :)
 
D
byggmax. dom säljer ut de där kaklet för 25 kr/kvm på alla ställen, vet inte om det finns kvar där du bor, men kolla upp det :)

tror det ska gå att se lagerstatus för alla butiker.

Annars bör du kunna köpa det på nätet med

https://www.byggmax.se/badrum/kakel-och-klinker/kakel/kakel-metallic-30x60-brons-p06253
Ser sämre ut på bilden än i verkligheten. Kolla produktdatabladet, så får du upp en bra bild.

Bygghemma.se har fet rea på sitt kakel, men det är ganska dyrt utgångspris.
 
Redigerat:
Jag ska ha ett annat kakel men det var billigt :)
 
D
IMG_0270.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

so it begins
 
D
IMG_0271.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


4 meter upp på vissa ställen. :/

ett lager blev precis färdigt iallafall :D
 
Där var det furu ja.... :|
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
D
menart :D

nu äre ljusare ;) men vi ska på med ett eller två lager till och sen ska trappen bli vit med.

gör enorm skillnad, speciellt när det inte finns något fönster.
 
Y
Du målar väl inte runt strömbrytare och annat din fuskis, brukar man få ångra den dagen man ska ersätta mot någon ny. ;)
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
D
Det är min hustru och syster som målar, men jag var med på ett hörn, vanligtvis brukar dom ta bort strömbrytare och dylikt. Nu hjälpte jag till (målade det allra längst upp med förlängningsskaftet, dom orkade inte) och det var faktiskt jag som maskerade runt brytaren haha! :surprised:

Denna brytare är just bytt i samband med elen i gillestugan. Hade inte ens tänkt tanken att ta bort och måla helt o hållet.

Tack för tipset, ska lyfta loss och måla bakom inför nästa lager :D
 
Redigerat:
D
IMG_0273.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2 lager nu.

IMG_0275.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

gillestugan blir lite ljusare med :)
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Måla om radiatorn också. :)
 
  • Gilla
RoTe och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.