Då har vi äntligen fått skriva kontrakt på tomten!

Det tog ganska precis 13 månader från att min fru kom på idén att se om vi inte kunde köpa loss en mer eller mindre övergiven tomt centralt i tätorten. Efter lite grävande hittade jag ägaren och ringde honom. För att göra en lång historia kort så har vi nu efter en massa telefonsamtal och försiktig övertalning fått skriva kontrakt på 2100m2 tomt med en liten stuga från 40-talet på.

Planen är att bygga ett nytt hus och sedan riva stugan. Huset jag ritat på blir på två plan med vidbyggt garage. Huset blir på isolerad platta med golvvärme och stomme av Isotimber.

Budget ca 7 miljoner.

Ritningarna är mer eller mindre klara så det är bara lite kartor jag behöver komplettera med för att kunna söka bygglovet.

Planen är att nästa jul blir i det nya huset. :)

Fasader.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Plan.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
lizaliza
  • Laddar…
Jätte fint hus gillar planlösningen , det ända jag inte förstår är varför man vill ha ett så stort fint badrum bara för föräldrarna .
 
Klockren planlösning för en gångs skull! Master-badrummet är väl inte gigantiskt, lagom tycker jag. De flesta som bygger nytt planerar relativt illa och bygger onödigt stort. Ni måste ha haft bra idéer och en smart arkitekt,lycka till!
 
  • Gilla
Skogsgläntan67
  • Laddar…
Tack!

Skall vara ärlig och medge att jag snott planen nästan rakt av från Eksjöhus. De hade ett hus som hette Rönnäs (som utgått) som vi föll för och det var just att det har ett extra bad/toa för masterbedroom och gigantisk walk-in. Det är två av de saker vi saknar i nuvarande hus.

Jag har fått modifiera master-bad lite och gjort det lite bredare så det skall gå få in både bad och dusch.

Har även tagit bort 2 av de 3 altandörrarna på baksidan och tänkte ha dubbeldörr på mitten. 3 dörrar ut kändes lite för mycket och dyrt.

Balkongen har vi tänkt vara så stor att den även skall fungera som tak för inglasad altan.
 
Nya versioner av ritningar gjorda och bygglovsansökan nedladdad och utskriven. Bara nybyggnadskartan kvar så jag kan skicka in ansökan.

Ritade om hus och garage med 500 takfot. Insett att det kommer vara nog svårt att få igenom storleken på huset som det är med 500 som sticker ut, så 700 blir typ ytterligare 30m2.

Har även inventerat tomten lite och insett att det behövs en stor och kraftig motorsåg. Räknat att det är ca 20 fullvuxna granar och tallar som behöver tas ner!
 
Redigerat:
500 tak fasad.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Möjligtvis behöver du en dörr ut från förrådet pga brandrisk i garaget.

från boverkets brandregler:
"5:321 Allmänt
Om inget annat anges i avsnitt 5:322 ska utrymmen där personer vistas mer än
tillfälligt utformas med tillgång till minst två av varandra oberoende
utrymningsvägar.
Om bostaden eller lokalen har fler än ett plan ska det finnas minst en
utrymningsväg från varje plan. Mindre entresolplan får dock utformas utan utgång
till utrymningsväg från entresolplanet under förutsättning att utrymningen ändå
kan ske på ett tillfredsställande sätt. (BFS 2011:26).
Allmänt råd
Utrymningsvägar bör placeras så långt ifrån varandra att utrymning kan ske
även om en utrymningsväg blockeras av branden
. För att utrymningsvägar
ska betraktas som oberoende av varandra bör avståndet mellan dem vara
minst 5 meter.
Exempel på utrymmen där man vistas mer än tillfälligt är
– gemensamma utrymmen såsom tvättstuga och hobbyrum i
flerbostadshus
– garage över 50 m2"

Säg att det börjar brinna i garaget när du är i förrådet, då har du ingen utrymningsväg.
Visserligen är väl förrådet ett ställe man endast vistas tillfälligt.
 
Två vägar ut ur förrådet är inget jag tänkt på. Jag byggde om carport med förråd till garage med den nya PBL för 4år sedan. De hade inga anmärkningar på antalet dörrar då, men jag skulle ta hänsyn till brandspridning.

Skulle det bli nedslag på en dörr på förrådet flyttar jag dörren på sidan garaget till förrådet.

Vill gärna slippa en extra dörr på förrådet då det stjäl vägg och hyllyta.
 
Då var bygglovsansökan inskickad. Tyvärr har nybyggnadskartan lyst med sin frånvaro så det är en o-komplett ansökan de får till att börja med.

Har också tittat på färger och vi har fastnat för S2000N för fasaden och S0300N till foder och knutar. Så det blir en mellangrå fasad med vita knutar och foder. Inget revolutionerande.

Ytterdörr verkar inte heller vara det lättaste att välja. måste finnas 300 000 varianter. Huset är lite traditionellt så de nya med cirklar och konstiga mönster eller gigantiska siffror går bort. Just nu är favoriten en vanlig vit med fönster och 4-spröjs till entré och groventré. Förrådet och garaget blir vanliga vita med liggande delning på garageportarna och stående ränder på den dörren från baksidan.

Har börjat med detaljritningarna för de olika delarna och har fått flytta lite på väggarna som toaletterna skall hänga på. Hade inte tänkt på att ta till 45 extra på de väggarna då avloppsrören måste gå helt i väggen när man skall ha vägghängda toaletter.

Mellanbjälklaget fick jag rådet att titta på Masonite Beams på. Det är lättbalkar som klarar 9m fritt spann! Klart intressanta om priserna är vettiga. Har gjort en ritning för traditionella C24 bjälkar och det kan fungera då alla innerväggar kommer att kunna vara bärande,.

Av ritningarna är grund och nätverk klara. El har påbörjats men väntar med att göra den klar till jag vet mer om hur det går med bygglovet då den är rätt komplex. VVS, golvvärme, takstolar och mellanbjälklag kommer resp leverantör att få göra eller ge mig underlag för att göra.

Har funderat och frågat runt lite vad man skall göra med alla träd på tomten. En firma i närheten som håller på med ved var klart intresserade av träden och det skulle vara det bästa om de vill ta hand om dem. I Norrland hade det inte vart några problem att få betalt för 20-30 fullvuxna tallar och granar. I Stockholm får man betala för att bli av med dem...
 
Se då till att "vedfirman" även tar hand om kvistar, stubbar mm så att de inte bara tar "godbitarna" dvs veden och lämnar resten till dig att ta hand om.......
 
Robert-san01 skrev:
Har börjat med detaljritningarna för de olika delarna och har fått flytta lite på väggarna som toaletterna skall hänga på. Hade inte tänkt på att ta till 45 extra på de väggarna då avloppsrören måste gå helt i väggen när man skall ha vägghängda toaletter.
Ska du ha en vägghängd vanlig toalett med cisternen utanpå eller inbyggd i väggen?

Om du ska ha en vägghängd med cistern i väggen så får man bygga ett schakt som tätskiktas tillsammans med badrummet. Vanligast är att man kommer upp med avloppet som vanligt genom golvet och tätskiktar, kaklar och sen bygger en låda inne i rummet som man sätter cisternen i.
 
S2000-N är en trevlig färg att ha på fasaden. Målar själv med den nu. Jag har mörkgrå knutar (Ral 7016) men den är väldigt snygg med den lite blåare Alcro Orkan.

Mitt hus nedan
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och med knutar målade i Orkan
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ramnemark skrev:
S2000-N är en trevlig färg att ha på fasaden. Målar själv med den nu. Jag har mörkgrå knutar (Ral 7016) men den är väldigt snygg med den lite blåare Alcro Orkan.

Mitt hus nedan
[bild]

Och med knutar målade i Orkan
[bild]
VI har inte helt spikat färgen mer än att det blir ljusgrått med någon annan färg på knutar och foder. Såg inte helt fel ut med mörkare. Får ta en kolla hur det ser ut i området.
 
roli skrev:
Se då till att "vedfirman" även tar hand om kvistar, stubbar mm så att de inte bara tar "godbitarna" dvs veden och lämnar resten till dig att ta hand om.......
Har tänkt lite på detta också, men om det skulle bli så kan jag leva med att ta dit en container och betala för den. Klart billigare än att ta dit 4-5 till för att få bort stammarna också. Jag kommer även att behöva gräva ut för grunden så då får grävaren ta stubbarna om de skulle bli kvar.
 
mattetvilling skrev:
Ska du ha en vägghängd vanlig toalett med cisternen utanpå eller inbyggd i väggen?

Om du ska ha en vägghängd med cistern i väggen så får man bygga ett schakt som tätskiktas tillsammans med badrummet. Vanligast är att man kommer upp med avloppet som vanligt genom golvet och tätskiktar, kaklar och sen bygger en låda inne i rummet som man sätter cisternen i.
Har läst på om detta med inbyggd cistern och det lutar mot stolar med extern cistern. VI har haft det i 11 år i nuvarande hus och det funkar. Känns inte som den inbyggda cisternen kommer att tillföra så mycket och jag misstänker att då behöver vi gå upp ytterligare i väggtjocklek för att det inte skall bli för trångt. Med utflyttningen blir det ca 150 resp 115 schakt i väggarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.