Från en strikt principiell synvinkel är svaret ja. En sjuhelsikes LED-lampa värmer lika effektivt som en elradiator. I praktiken blir det inte så. Utformning och normal placering i rummet är för en lampa sällan optimal för värmespridningen. Till det kommer att en liten del strålar ut genom fönster. Dessutom har de flesta LED-lampor inte lika bra termostat som de flesta elradiatorer. Därför blir det effektivare att använda lampor till belysning och radiatorer till uppvärmning. Och det är trots allt vad sakerna är till för.
 
Vi har ett förråd på ca 10m2 + loft. Isolerat med 170mm i snedtak och förhoppningsvis 120mm i vägg. 100 mm frigolit under plattan. Har för mig att det drog ca 300KWh förra året att hålla 10 grader varmt.
 
Avemo skrev:
Från en strikt principiell synvinkel är svaret ja. En sjuhelsikes LED-lampa värmer lika effektivt som en elradiator. I praktiken blir det inte så. Utformning och normal placering i rummet är för en lampa sällan optimal för värmespridningen. Till det kommer att en liten del strålar ut genom fönster. Dessutom har de flesta LED-lampor inte lika bra termostat som de flesta elradiatorer. Därför blir det effektivare att använda lampor till belysning och radiatorer till uppvärmning. Och det är trots allt vad sakerna är till för.
jag antog det, annars hade säkert nån redan kommit på den briljanta iden :)
 
Men en led-lampa på 1kW kommer att imponera på de flesta!
Ljust lär det bli😨
 
harry73
Avemo skrev:
En liten bod med den isolering du nämner måste inte hållas varm alls.
Varför skule den då vara isolerad öht om den inte ska hållas varm?
 
Fotografen skrev:
Varför skule den då vara isolerad öht om den inte ska hållas varm?
Nu var jag tvungen att se efter vad jag skrivit för 13 månader sedan. En bod med tunn isolering kan lätt hållas varm, men det är inget måste. Detta till skillnad mot en byggnad med mycket tjock isolering. Där brukar det hävdas att det är nödvändigt att hålla varmt för att vara säker på att undvika fuktskador.
 
Kanske lite OT men ...
Jag har ett oisolerat 16 kvm förråd med ISOblock. Högt i tak. Var "varmt" fram till för 2 år sedan då frysboxen pajade. Det blev faktiskt en negativ och märkbar skillnad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.