Hmmm......verkar som att detta titebond är lite "värre" typ av trälim som även funkar utv.
Om bänken ska användas inomhus skulle jag köra på vanligt vinterträlim. Hugger inte så snabbt som vanligt trälim. Brukar ofta användas vid spånläggning då man behöver justera och inte vill att skivan hugger för snabbt.
 
Du kanske kan tänka dig att använda något polyuretanlim? Det är ju långsamt härdande och starkare än vanligt trälim (mer som epoxi) men tyvärr bubblar det ur så man får rengöra lite mer efteråt men om jag förstår designen rätt så innefattar den väl en del slipande ändå.

Använde nyligen Titebonds polyuretanvariant till en köksstol och det verkade fungera bra.
http://www.rutlands.co.uk/sp+polyurethane-wood-glue+M_2303?tyah=y


Annars finns ju Titebond med långsam härdning men det innebär bara runt 20-25 minuter istället för 10-15.
http://www.rutlands.co.uk/sp+woodwo...-glue-ii-extend-wood-glue-473ml-titebond+4134
 
Jag fick en gång tipset att blanda ut vanligt vitt D3 snickerilim med litet mer vatten och breda på litet tjockare än vanligt så mängden limämne på ytenhet blir ungefär den samma. Har provat det någon gång och det fungerade väldigt bra.....men jag misstänker att hållfastheten blir lidande.
 
S
DarrenB skrev:
Jag tänkte snart sätta ihop en bänk enligt följande: [länk]

Det kommer att vara en hel del pill med att få fogen rak och tät så jag behöver ett starkt lim som härdar långsammare än vanligt trälim (använder för närvarande Titebond III som härdar snabbt) så att jag kan justera allt eftersom jag monterar tvingarna i rätt läge.
http://www.titebond.com/Libraries/LiteraturePDFs/FF683_GlueGuideTB.sflb.ashx

du får som inte så mycket mera tid öppettid 8-10min och "monteringstid" på 20-25min
kanske testa titebond polyurethane?
 
Kollade igen på bänken och behöver du verkligen mer tid än vad Titebond III ger? Inte för att vara näsvis len det är ju ändå en gansk enkel konstruktion med två fogar. Om du dessutom använder dominos så kan du ju genrepa själva tvingningen innan du limmar.
 
Det är inte alls säkert att pu-lim är starkare än vitt trälim (pvac). Dessutom är det kladdigt, ohälsosamt, kladdigt, dyrt, kladdigt, torkar fort i flaskan. Det har sina områden (tex trä mot plåt i uteapplikationer) men jag undviker det om möjligt.

Trälim o vatten skulle jag undvika pga rädsla för hur bra det egentligen håller sen. Kanske inget problem men hade inte chansat.

när man behöver tiden är titebond extend helt rätt tycker jag. Ett mkt trevligt o lättarbetat lim, som blir rejält hårt.
 
S
Daniel_N skrev:
Det är inte alls säkert att pu-lim är starkare än vitt trälim (pvac). Dessutom är det kladdigt, ohälsosamt, kladdigt, dyrt, kladdigt, torkar fort i flaskan. Det har sina områden (tex trä mot plåt i uteapplikationer) men jag undviker det om möjligt.

Trälim o vatten skulle jag undvika pga rädsla för hur bra det egentligen håller sen. Kanske inget problem men hade inte chansat.

när man behöver tiden är titebond extend helt rätt tycker jag. Ett mkt trevligt o lättarbetat lim, som blir rejält hårt.
hur är casco trälim i möbeltillverkning?
 
Vanligt trälim som appliceras på rena, slipade ytor som sedan får torka under tryck/press blir ofta så starkt att ett eventuellt brott sker i själv godset (träet) och inte i limfogen.
Vanligt trälim är MYCKET stark under rätt förutsättning.
 
SBH skrev:
hur är casco trälim i möbeltillverkning?
Casco har massor av PVAC (och andra) limmer för möbelsnickeri.

Vi använder 3326 för inomhuslimning, det är ett vanligt klassiskt inomhus vitlim, väldigt likt Casco 3304, fast kan köpas på 15/100kg förpackningar. Här int emärkt någon skillnad mellan denna och tex Sikas inomhus trälim.

För utomhus, tex dörrar/fönster använder vi Casco 3346+härdare (som jag tror heter 3336).

För extrema förhållanden eller trä mot plåt använder vi PU-lim, Casco 1968 har jag för mig det heter.

Vid längre limtid blir det titebond extend, vilket blir hårdare, bättre slipbarhet och mer "pärlor" i fogarna är 3326.

Titebond 1 använder vi på samma sätt som 3326, de är väldigt lika, fast titebond är lite hårdare.

Titebond 2 använder inte jag. Titebond 3 när mörk fog passar bra.

För speciella faneringar eller som ytbehandling använder jag ibland lamineringsepoxy från Watski. Har dock inte testat något annat märke, men är väldigt nöjd med denna.

Epoxy Araldit händer det också att det blir, typiskt vid konstiga lagningar av prylar, inte till snickerier.

Har också en burk cascamite, men det har aldrig blivit av att jag har använt den.

Vid väldigt udda fall kan det bli lite superlim, någon variant av loctite som jag inte kommer ihåg vad den heter. (Julas egna är bra om man behöver lite mer tid på sig:)

Har också titebond "moulding and trim", vilken ska sätta sig fort men är inte så glad för den, väldigt tjock liksom. Vet inte riktigt om den är så mycket snabbare än de andra dessutom. Nu limmar jag iofs i princip alltid trä som är väldigt torrt, så det går fort i vilket fall.

Har även titebond "melamine". Mot alla odds funkar det faktiskt bra på melamin! Gillar det dock inte för det, kanske pga att jag inte gillar melamin?
 
Jag är lite inne på badtastex linje, så himla många fogar är det inte så det ska behövas speciallim. Är du rädd att inte hinna med kan dominona limmas i ena ämnet först, bara se till att få bort överflödigt lim runt dominona. Alternativt limma en ände i taget, hade jag nog gjort i vilket fall som helst.

Jag är dock mer nyfiken på vilken taktik du tänkt använda dig av för att tvinga ihop den, för den är inte helt självklar, i alla fall inte om du tänkt få press 90 grader mot gerningen.
 
  • Gilla
xibeca
  • Laddar…
Funderar på om du inte gör det mera komplicerat än vad det är. Du kan limma en sida i taget om du vill.
Berätta gärna hur du tänker dig att göra limningen så kanske vi kan se fördelar och eventuella brister. Och kanske korta ner din limprocess.
 
pär h skrev:
Funderar på om du inte gör det mera komplicerat än vad det är. Du kan limma en sida i taget om du vill.
Berätta gärna hur du tänker dig att göra limningen så kanske vi kan se fördelar och eventuella brister. Och kanske korta ner din limprocess.
Jag tänkte limma en sida i taget eftersom det inte finns några fördelar att limma båda sidor samtidigt.
Ni har iofsig rätt att det inte är en såå komplicerad fog så Titebond III kanske funkar?
Vad gäller spännverktygen tänkte jag köra tvingar både mot sittdelen och sidan och räkna med att Domino-brickorna riktar kraften 45 grader så att fogen går ihop men det kanske finns bättre sätt att få ihop fogen? Har sett jiggar som mer pressar fogändarna mot varandra men de kräver att man fäster dem med epoxy på stycket vilket jag inte är så förtjust i.
Jag hoppas att jag kan utnyttja kraften i min Bessey Revo K för att pressa ihop fogen ändå.

Ett andra alternativ är att dra lite kraftigare skruv i Spline-spåren för att på så sätt skruva ihop fogen och få ett jämnt tryck. Sedan använder jag Splines som på bilden för att både dölja och stärka fogen.
 
Redigerat:
Spline spåren sågar eller fräser du efter att bänken är limmad. Och då fyller skruven ingen funktion alls.
 
  • Gilla
DarrenB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.