Hallå!

Vi har just köpt hus, uppvärmingen är vattenburen el men vi funderar på bergvärme nån gång.

Frågan gäller hur jag ska reglera temperaturen mest ekonomiskt.

Verkar som tempen på vattnet till radiatorerna styrs av utomhustemperaturen och av ett antal val jag kan göra där tempen på vattnet till radiatorerna styrs enligt en förutbestämd kurva.

Nu till min fråga:

Vad är mest ekonomiskt? att ha en relaivt hög temperatur till radiatorena och att reglera värmen i kåken mhja ventilen på dessa eller att ha alla radiatorer helt öppna och ha lite lägre temp till dom??
 
Mitt råd är att alla termostater på elementen skall vara fullt öppna.
Ställ in rätt värmekurva.
Sen kan du strypa lite på termostaterna i de rum du inte vill ha lika varmt.....

Mina tips......
 
Hej Poggan!

Tack för rådet, baserar det sig på att det faktiskt är mer ekonomiskt att göra så eller är det bara vad du tycker??
 
Tja, svårt att säga, jag är ju ingen expert, :cool:
Men jag tror det är en bra utgångspunkt....
Sen kan man ju alltid dra på sig en tröja å ett par sockar istället för att höja värmen x antal grader.....lr helt enkelt vänja sig vid en temperatur....
 
Sedan tycker jag, att komplettera systemet med en innegivare borde göra det hela ännu bättre....(jag kan ha fel så någon får gärna rätta mig). ;)

 
JAg kan sträcka mig till att säga att du ska ha alla termostater fullt öppna, även i de rum som du vill ha kallare.
Där dår du strypa med fast strypning
 
Varför det? Är det inte mer flexibelt i så fall att sköta strypningen med termostater, som automatiskt kan ta hänsyn till solsken, elprylar, katt eller andra värmekällor i rummet i fråga?

Generellt får man mer förluster av att pumpa omkring varmare vatten i rören, om det inte behövs för att hålla önskad värme i huset.
 
Man bör pro primo strypa in systemet så att det ger den temperatur man önskar i resp. rum. Har man tex ett gästrum måste man strypa så det kan bli varmt och ställa ner temp. med termostaten när det inte används.

Sedan ställer man upp termostaterna på max och letar efter en lämplig kurva på reglercentralen. I ditt fall är huset värmetrögt.

Nu vrider man ner termostatventilerna så att de står lite över det som "kurvan" ger. Då stryper de i ett rum som får värmetillskott men inte i de andra.

Skickar man ut allt för varmt vatten så kan termostaterna få svårt att reglera/strypa flödet på ett bra sätt.
 
termosteter är för tröga och o inte så bra presision i dom flästa.

har inte du varit hema hoss nån någon jul eller dyrligt, när man är många i huset & det blir för varmt, trots att man har termostater på radiatorerna.en inne givare kan hjälpa ute givaren at hålla rätt temp på radiatorvattnet
 
Jag kör bara termostatventiler och en handshunt som jag ändrar på när det blir riktigt stora temp. förändringar och har inga problem med att hålla jämn temp. .
Däremot blir det varmt i rummen mot söder när solen ligger på, men det blir det även när jag har de rummen stängda och termostaterna nedskruvade.

Termostaterna kan inte kompensera för att det tillförs mer värme till rummen än vad som absorberas av väggarna och som vädras bort.
 
poiu skrev:
Jag kör bara termostatventiler och en handshunt som jag ändrar på när det blir riktigt stora temp. förändringar och har inga problem med att hålla jämn temp. .
Däremot blir det varmt i rummen mot söder när solen ligger på, men det blir det även när jag har de rummen stängda och termostaterna nedskruvade.

Termostaterna kan inte kompensera för att det tillförs mer värme till rummen än vad som absorberas av väggarna och som vädras bort.

du slösar energi på att göra värme som du inte andvänder.
har man desutom värmepump så försämrar manverkningsgrader om men gör så
 
Om man har VP ska man inte göra så nej.

Pannan håller den temp. termostaten åberopar, men förlusterna i rörsystemet blir högre om man har onödigt varmt vatten ut.

Man vinner dessutom en del på att ha en reglerad shunt, det vet jag från bekanta där centralen lagt av, typ 5 %.

Vad jag inte håller med om är att termostatventiler inte skulle vara bra eller fungera.
Ofta utförs systemen med både och, och det är inte för att rörläggaren ska bli glad.
 
Oavsett om mätningen sitter ute, inne eller både och så kommer man inte ifrån att reglering av framledningstemperaturen påverkar hela huset samtidigt.

Enskilda ventiler/termostater kan ju justera för det rum där de sitter, separat.
 
apersson850 skrev:
Oavsett om mätningen sitter ute, inne eller både och så kommer man inte ifrån att reglering av framledningstemperaturen påverkar hela huset samtidigt.

Enskilda ventiler/termostater kan ju justera för det rum där de sitter, separat.
spontant kan man tycka det. Har du inte heller råkat ut för att det är för varmt när ni har mycke främande?
 
Jo, men då blir elementet kallt (har termostatventiler på alla element). Att det sen fortfarande värmer mer än det kyler kan inget värmesystem i världen göra något åt. Sak samma om solen skiner på vintern. Elementen på solsidan svalnar, de på norrsidan värmer fortfarande, speciellt om det är en stängd dörr mellan syd- och norrsida.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.