Det där med disk och tvättmaskin verkar ju skumt. Hoppas du får något bra svar. Kan inte er säljare svara på det? Lycka till med flytten nu!
 
Gott nytt år på er! Nu har det vänt. Visst känns det genast mycket lättare att vakna upp när det är januari i stället för december? Nu är det år 2007! Det år då vi kommer att få våra hus! (vissa har ju fått dem visserligen men ändå...) Det är året då livsprojektet HUS startar på allvar. För det lär väl bli ett livsprojekt. När man är färdig på ett ställe så vill man väl ändra på något annat och sådär lär det ju rulla på... ;D Tiden går ju så himla fort så man måste se till att ta vara på den men just nu kan man ju inte låta bli att längta framåt lite.
Ha det bra allihopa och ha en fortsatt trevlig helg! /Maria
 
H
Hejsan Hejsan!

Nu är huset uppe och vi är JÄTTE NÖJDA!  :cool:
Just nu inreder vi övervåningen för fullt, och vi har hunnit ändra planlösning på denna femtioelva gånger. Men nu till sist har vi bestämt oss för två rum uppe, istället för tre eller fyra.
Jag tycker det skulle bli så pyttesmå. Och ett gästrum är ju inte något man MÅSTE ha , mycket bättre att barnen får ordentligt med lekutrymme.

Toaletten nere ska börja kaklas på Måndag. Och vi har varit och beställt möbler från Hafa, samt köpt kaklet. Toaletten uppe blir ju rätt stor - så där har vi bestämt oss för att kakal in ett badkar.
Vi har ritat ut elkartor och bestämt var de infällda spotligten ska sitta, vilket inte var det enklaste... .
Så det är fullt upp... Men så himla roligt.
::)

Hoppas allt flyter på bra , för er andra oxå.

//
 
Hansochhennes: Kul att höra att det går bra för er också! Vore väldigt intressant med tips för ovanvåningen! Har ni någon planlösning tex? Hur många barn har ni? Har ni öppen planlösning där nere? Vi har två barn men vill inreda för ett ev. tredje barn också så då känns det nödvändigt att ha tre sovrum uppe. Föräldrasovrum och kontor nere. Vill gärna ha öppen planlösning där nere när vi har fått i ordning där uppe. Men vi har tre sovrum där nere nu när vi flyttar in. Hur lång tid tar det för er att göra i ordning övervåningen? Ni verkar jobba på ganska snabbt... Får man fråga om ni har några priser på vad det tex kostar att isolera ovanvåningen? Vad kostar allt material till innerväggar? (reglar spånskivor mm) El och vvs är ju en svår post också. Vad kostar sånt? Försöker göra en kalkyl men det är ju inte lätt. Ska ni ha spots där nere alltså? Det blir nog fint. Vill nog också ha spots i badrum i alla fall, kanske kök också. Men vi har inte funderat så mycket på det än.
/Maria
 
H
Hej hej igen. :D
Vi har tre barn, så det blir nu till slut två sovrum uppe för barnen och ett nere + vårat sovrum.
Vi tänkte oxå ha tre eller tom fyra sovrum upp--- men då insåg jag att det skulle bli alldeles för liten lekyta på rummen. Men skulle det bli en nummer fyra för oss så är det ju inte så svårt att sätta upp en vägg emellan rummen då. :)
Vi har valt en öppen planlösning så att kök och vardagsrum möts-
Vi har bara hunnit jobba i fem dagar på övervåningen, och har hunnit med att satt masonit - isolerat, plastat och glesat. På måndag börjar vi med gipset och kakal toaletten ( nere )
Just nu har vi inga planer att sätta spots på nedervåningen. Det verkade som det skulle springa iväg i tid och pris. Men annars hade jag velat ha det i köket.
Priserna för innerväggarna och isolering har vi inte exakta än , eftersom vi beställt så mkt olika saker. Men när allt så ska jag meddela detta.
vvs och el kommer i början på nästa vecka, har ingen aning om vad det kommer att kosta..... Men det lär ju kosta :-?
Hade gärna lagt in bilder men det är något krux med min kamera.....
När sätter ni i gång?

 
Men då är vi ju i samma sits. Barn nummer fyra kommer nog aldrig dyka upp såvida vi inte får tvillingar! Men tre barn vill jag nog ha om jag får! Men vi vill gärna ha ett kontor där nere. Det känns oerhört viktigt. Jag bara MÅSTE få ha mitt eget skrivbord där jag kan pyssla, scrappa mm. Samt att vi har någonstans att ha datorn mm. Hur har ni löst det? Har ni någon datahörna någonstans i stället? Vi valde ju tre sovrum nere för att slippa stressa med övervåningen. Får man sen ett barn till vill vi nog inte skicka upp det på övervåningen på en gång. Så det lär nog dröja 3 år innan den väggen rivs. Vi ska få nycklarna den 1 februari och flyttar 2-4 feb. Vår väl se hur många dagar det tar beroende på hur mycket hjälp vi får. Sen ska vi börja så smått med övervåningen på en gång och göra så mycket vi hinner. Frågan är ju hur mycket man hinner när vi båda jobbar heltid och man har två barn. Barnvakt har vi och min man jobbar natt så han är ledig ganska mycket eftersom han bara jobbar 14 pass i månaden. Så vi får väl se hur mycket han hinner, för det är ju han som håller i verktygen. Jag bestämmer bara hur det ska se ut.  ;D Sen får man väl se hur mycket pengar som försvinner också.
/Maria
 
Nu har vi bott in oss ett tag och har börjat få ordning så här kommer jag med lite bilder innefrån.

/Mickelina
 
  • kk_004.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En bild på vardagsrummet!
 
  • vardagsrum_soffa.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En till...
 
  • tv.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
hallen...
 
  • hall_002.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
och vårat sovrum :)

Har dock lite dålig kamera men det syns iaf.
 
  • sovrum_002.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kul att se!!! Jag blir bara ganska så nervös över hur vi har tänkt att möblera vardagsrummet! Vi hade tänkt få plats med en soffgrupp, två sits plus tre sits plus matsalsbord. Det ser ju nästan kört ut! :( felet är ju att vi endast har varit inne i ett Västervik och det var omöblerat. Hur bred och djup är er soffa? Har du någon aning? Vi hade tänkt att ha en två sits där ni har er soffa och den är 165*92*H80. Sedan tänkte vi ha tv:n mellan fönstren... :-/ mellan det höga och de vanliga fönstrena.
 
hej igen... Nu tog jag fram ritningen och ritade in alla möbler. Det får plats så som vi tänkte men det blir nog inte lika mycket luft imellan som man föreställer sig. Braskaminen får ju inte plats i alla fall i nuläget så då får vi tänka om. Vi har ju stängt mellan vardagsrum och kök men i framtiden ska vi nog öppna upp det. Funderar nu faktiskt också på att kanske ha matsalsbordet i kök i stället och sälja det bordet vi har i köket nu. Har alltid velat ha två bord men i framtiden om vi bygger köksö så har man ju en bardisk där som är användbar också. Vi får väl fundera på saken... Men tack för att du visade lite bilder. Det är alltid kul att se. Ni hade ju fått i ordning mycket ju och fint hade ni... :)
/Maria
 
H
Mickelina : Så fint.
Vart har ni hittat köksön? Vi är oxå lite inne på att sätta in det, nu i efterhand.
Är soffan från EM ?
Det är isåfall precis en sådan som vi väntar hem nu på Tisdag ::) Den ser jätt fin ut.
Roligt att se en helt annan möblering, än den man själv är inne på ! Kan man få lite tips och ideer.
Vi har tänkt att ha den Em-soffan med divan, samt matsalsmöbler i samma sektion... Hoppas nu verkligen att allt får plats.


Marelb: Det tar ju alltid längre tid än man tror, vi hade nog en bild av att det skulle bli färdigt på ett par - tre veckor...
Men vi inser att det kommer vi ju inte hinnna :-/ , plus att toaletten uppe kommer få vänta.
Sovrummen är viktigast.
Sedan springer det alltid iväg mer i pris än vad man tänkt... :-? Att allt ska vara så dyrt!
Det är mycket att tänka på hela tiden men så himla roligt! Längtar tills det är dags att flytta in :D
 
Hej Marelb, soffan vi har nu är ca 2.30 bred men vi hade en 2:a o 3:a när vi flyttade in men det rymdes inte eller dom rymdes men fick inte plats med något annat då, 2 soffor är mer skrymmande än vad man tror.
Tror att ni kommer att få väldigt trångt i vardagrummet om så mycket ska rymmas. Rummet är inte särskilt stort alls och även om du ritat ut på ritning så tror jag att ni kommer att tycke det blir mindre plats över än vad ni tror.

Visserligen kommer ni väl fixa det tills att ni gjort iordning uppe och ska ta bort väggen mellan kök o vardagsrum då antar jag.

Hoppas att ni kan lösa det på ett bra sätt iaf och slipper ha så jättetrångt.

//Mickelina
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.