hsd
MathiasS skrev:
Jag trodde det var radiomjukvaran vi pratade om. Varför skulle vi prata om en mjukvara som inte har med saken att göra?
Det var en som min isp lät tillverka, laserskuret fiskben i ett rör
 
TS: Innan du springer iväg och på måfå köper dyrbar utrustning, måste du bilda dig en uppfattning om förhållandena på platsen. Om du inte har någon kompis med Androidtelefon, som kan ladda ner "WiFi Analyser", så prova detta:
1. Stäng av din repeater.
2. Kontrollera att du inte har någon dator eller mikroprocessorstyrd manick i närheten av din tilltänkta repeater- placering, för att eliminera störningar från sådana (hade själv en laptop som störde ut min Apple-tv-burk).
3. Sätt din mobil vid repeaterns antennplats och kör appen TPtest ( ev "bredbandskollen.se"). Kolla att den kör via WiFi, för det är ju det som är intressant( kan bli dyrt annars också och surfpotten minskar). Notera resultatet.
4. Om det inte är tillräckligt bra, så flytta din router, så att det blir så fri sikt som möjligt mellan router och mobil (på repeaterplatsen) och vinkla antennerna till bästa möjliga resultat.
5. Prova ev. att byta kanal på din router.
6. nu bör du ha fått reda på om repeatern kan sitta på tilltänkt plats eller om den måste sitta i t.ex. huset.
 
Redigerat:
MathiasS skrev:
Jag antog att man menade att man ska välja en router som har bra (radio)mjukvara.
Och jag antog att det handlade om att byta ut mjukvara. Till dess mexitegel förtydligar så har vi alltså två olika tolkningar.

Anledningen till att jag tog upp detta är att det tyvärr finns en rätt utbredd missuppfattning att man just kan få bättre prestanda genom att flasha om till DD-WRT eller liknande.
 
HasseTeknik skrev:
Om du inte har någon kompis med Androidtelefon, som kan ladda ner "WiFi Analyser" .....
Kan tipsa om Windows/Mac program som heter inSSIDer, den kan analysera wifi nät ganska bra. Googla på inSSIDer free för en gratisverion (från version 4 började den nämligen kosta pengar)
 
Liten uppdatering:
Jag släpade ut laptopen till verkstan i går kväll.
Jag kunde med den streama radio från Sveriges Radio, men det kunde klippa av plötsligt och inte gå igång igen.
Detta hände flera gånger.
Även surfa skapligt men inte godkänt, det var fem gröna staplar på "signalstyrkan"
Iphonen gick inte alls.

Provade att stänga av repeatern, då sjönk det till en grön stapel och det gick inte att surfa alls.
Nu är det snart helger så vidare jobb på detta kommer ligga nere så länge.
 
Då är det så att din repeater inte har tillräckligt bra signal från routern att sända vidare.
Du måste då få bättre signal till denna. Antingen genom att flytta den närmare routen (vilket verkar svårt som det ser ut som på bilderna). Eller flytta routern så att den får friare sikt och inte nere på golvet.
Nästa steg är att sätta en bra accespunkt med rikt antenn på huset mot verkstaden och då kan du troligen skippa reapetern.
 
Mikael_L
Men prova nu också att ha repeatern i bostadshuset, för att kolla om det ger bättre wifi på andra sidan vägen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.