Nej, inte bättre än repeatern. Men kanske som ersättning för dess inbyggda/påbyggda antenn.

Gissar nämligen att du har en del annat i huset som också körs via samma router, så att ta bort antennverkan på routern från riktning "resten av huset" med förmån för garaget är ju inte bra. Bättre att förse repeatern (eller ännu hellre: en accesspunkt) med en yttre riktantenn på kort kabel riktad mot routern.

Ett alternativ är även att sätta en kabelansluten accesspunkt vid routern och en duktig riktantenn på den riktad rakt mot garaget. Såg du förresten min länk i inlägg #11 ?
 
Så här heter repeatern
IMG_0890.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här är den monterad just nu. I vänstra mittenrutan skymtar balkongdörren
IMG_0894.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Innanför balkongdörren under skrivbordet sitter routern.
IMG_0896.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Du har antennerna åt olika håll, då blir signalen olika polariserad. Prova att låta D-linkens antenn peka rakt neråt.
 
  • Gilla
Maximum Justice Attack
  • Laddar…
Har du några grannar nära? Att jag frågar är för att ett vanligt problem är att många konsumentprodukter väljer wifi-kanal på måfå och inte väljer 1, 6 eller 11 som de ska. (Vi struntar i undantagen här i denna tråden och håller oss till dessa)
Om du har grannar som kan ha wifi som når dig skulle jag ta en androidtelefon eller platta med appen wifi analyzer och kolla vilka kanaler allt ligger på.

Tar gärna emot tips för motsvarande app till ios om någon har koll
 
Har letat som en tok efter något till ios men hittar inget.
 
Apple har i sin vishet bestämt att denna typ av appar inte är välkomna på deras mobila enheter. Synd, för det vore bra att ha på iPaden, men wifi analyzer och inssider på telefonen räcker bra för mig. Lite tråkigare om man inte har något med Android på, men då kan man ju alltid installera inssider på en laptop om man vill.
 
MathiasS skrev:
Har letat som en tok efter något till ios men hittar inget.
Ladda ner Apples Airportverktyg, gå in på Inställningar/Airport och slå på "WiFi-sökare. Gå sedan till själva verktyget och slå på "WiFi-sökning" längst uppe till höger.
OBS! Drar väldigt mycket batteri när den är aktiv.
 
För att förtydliga för TS, är det någon av er som bor så att ni kan ta ett skärmklipp och visa problematiken med kanalerna? Här är det åtgärdat sedan länge mellan mina och grannens alla accesspunkter.
 
Johan Gunverth skrev:
Ladda ner Apples Airportverktyg, gå in på Inställningar/Airport och slå på "WiFi-sökare. Gå sedan till själva verktyget och slå på "WiFi-sökning" längst uppe till höger.
OBS! Drar väldigt mycket batteri när den är aktiv.
Jamen den gjorde ju faktiskt något liknande fast utan snygg visualisering. Det som fattades förutom det var väl möjligen kanalbredd.
 
Så här kan det se ut i ett villaområde. Det gäller ju att lägga den egna kanalen på en plats med låg nivå på störningar från andra nätverk.Taget med Android-appen "WiFi Analyzer".
Screenshot_20151213-130158.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Och här kan man se att FamiljenBlå, Röd och Turkos har gjort kloka val av frekvens för sitt WIFI, medan familjen Åström är kvarterets svartepetter. Dom har valt kanal 3 som är en frekvens som störs av både 1 och 6, och alla andra däremellan. Nu behöver ju inte signalstyrkorna se ut så här hos Åströms, men sannolikt är det inte ett medvetet val man gjort....
 
Mikael_L
Jag skulle först och främst misstänka att det är routern i bostadshuset som har lite småkass wifi-täckning. Kanske byta den mot någon som har erkänt bra wifi-prestanda?

Prova att sätta repeatern i bostadshuset...
 
hsd
har Du exempel på router med bra wifi-prestanda
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.