Jag håller tummarna för er alla bygglovssökande!! :)
fiddeli
 
Jag vet i gudarna hur det blir... Det bara snurrar i huvudet nu. På ritningen är det inritat källare på så stor yta som vi vill ha men han snackade om en platta på 8x4. Vi ska kolla upp detta noga i morgon för grundfirman skulle ringa då, på en lördag :D. Vi lämnade in nya ritningar till kommunen för tredje gången tror jag :-?. Känns ju nästan pinsamt. Nu är det bara att hoppas att källaren blir som vi vill enligt det pris vi fick... Hoppas vi får bygglovet klart nästa vecka!
 
Att göra lista ??

Vi försöker bara få tiden att gå till på Onsdag .. då huset kommer ...

Jo vi har en pryl kvar, våran grundentrepenör har inte gjort färdigt plattan för kranbilen än, den skall vara 8x10m ... de hade gjort 4 x 8 m ... och tyckte att de kunde lägga några pallar/mattor under stödbenen på kranbilen ... efter enheldel strul har de nu lovat att Mer grus och en grävmaskin kommer på Måndag(imorrn) så jag hoppas det blir klart i tid ....

Annars finns väl på att göra listan :
.. Packa (jo vi har packat ca 15 krt redan, men det lär behövas 50 till)
.. Köpa champange ( Men den skall inte drickas innan vi har fått nyckeln till huset)
.. Boka sotare ( men jag vet inte säkert vilken dag braskaminen kommer så jag väntar lite med det..)

.. Läser alla trådar om nätverksinstallation på byggahusforum
.. Planerar för mitt garage ...
.. Oroar mig för att det regnar på min grund(Inte ens hjälpligt täckt med några pressar som blåser sönder hela tiden..)

Det var min att göra lista.. .

Om det är jobbigt att vänta på att huset skall komma, hur jobbigt kommer det inte vara att vänta ytterligare 2 veckor på inflyttning när det väl finns ett hus där ???


/Nojan - Väntar med ett barns tålamod!
 
Nojan: Kommer huset redan? Tiden bara flyger iväg! Snääällla kan du inte ta lite bilder på monteringen? Det vore så himla kul att se.

Jag tror också de där veckorna innan man får flytta in känns lååånga. Nu känns det i och för sig ganska långtråkigt också men samtidigt stressigt! Vet inte igentligen varför jag är stressad men det har varit så himla mycket beslut nu så att man blir galen. Vi har fått offert på vår grund och får nog kontraktet i morgon. Det blir garage under huset men ej trapp ner innifrån :'(. En sådan grund skulle nämligen kosta oss nästan 500 000 :-/. Men jag tror inte det är värre att gå från ett fristående garage och in, än ett garage under huset. Vi ska göra en trapp på utsidan brevid huset så att man kan komma upp smidigt. Nu väntar vi bara på det där förbaskade bygglovet! Vi har också jagat efter trädfällare och det bästa budet vi fått nu är 12 000 inkl. moms. Bättre än 20 000 plus moms som vi fick av ett företag! :surprised:
/Maria
 
Skall se om jag klurar ut hur man lägger upp bilder här ( provar med en bild på grunden...)
 
  • 20061027.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Testar med en till bild på grunden, så här ser det ut idag, ungefär...

Det enda som har hänt sedan dess är att grunden nu är isolerad med plast under frigolit...

Det jag tycker är skumt är att jag har ett "kryp-dike" utan isolering under alla balkarna ....
 
  • 20061031001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!
Jag kom på att vi kommer att behöva insynsskydd även i detta nya huset :surprised: :surprised: och det vill åtminstone jag få fixat litet snabbt! Så därför undrar om det är någon som har koll på vilken rullgardinsbredd som behövs till de två sovrummen där nere i Västervik. Jag har tänkt att sätta dem ovanför fönstren (och inte innuti).
vänlig hälsning fiddeli
 
Hej

Vad har ni som bor i ett smålandsvillan för driftkostnad? månad el år.
har bestält ett västervik och fått en driftkostnad på ca 18000 per år, någon
som vet om det stämmer?
 
Nojan: Kom huset på plats idag???

Vi har börjat med trädfällningen idag!!! Kul att det händer något i alla fall. Bilder finns på vår blogg (klicka på www i mitt inlägg).  :) Det blir ju tomt på tomten  :surprised: ;D. Alltså, det visste vi ju men det ser så annorlunda ut! Det lilla huset man ser taket på ska rivas, inte grannarnas gula hus alltså...  :). Det blir lite jobb med det nästa vecka. Bygglovet och även rivningslovet ska komma SENAST måndag säger dom. Går allt enligt planen så börjar dom schakta i slutet på nästa vecka!

/Maria
 
Huset kom lite försent, men bara knappt 2 rimmar ...
så det gick ganska fort ändå...

Här kommer en bild när huset är ute och flyger ...
 
  • bobin.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!
Så kul att ert hus kommit! Är allt som ni tänkt er? Nu är det tolv dagar till vårt hus kommer!!
/fiddeli
 
Kul att se det flygande huset!!! Gick allt som det skulle?!

Vi fortsätter med vår trädfällning. Förhoppningsvis blir den klar i morgon men i helgen ska vi röja upp allt ris och slänga i konteinern. Vilket hästjobb det blir... Men vi lovade trädfällaren (en kompis kompis fick vi tag på till slut) att hjälpa till för att få ner priset lite och få det klart fortare. Vi har just sett en gran (oops, det kanske tom va en tall nu när jag tittar lite noggrannare) falla till marken  :). Springer ju dit på min rast eftersom jag har så nära till vår tomt!

/Maria
 
  • 16_a.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Huset står på sin plats.. allt i huset är klart utom takpannorna som skall läggas på på måndag, elen har inte heller blivit inkopplad....

Allt gick verkligen inte som det skulle...

Huset skulle komma kl 08.00 .. då kom lyftkranen, men inget hus .. och inga montörer, de kom vid ca kl09.00 och då säger dom att grunden inte har någon syll ... den skull grundföretaget monterat... byggledaren har fortfarande inte kommit men säger att vi skall köpa kabelskydd som man lägger över kablar i marken och använda ist.f. syllen... efter spring i olika byggvaruhus och massa ringande så hittar vi en affär som har vad vi söker... men nu kommer huset på lastbil, och 15 minuter innan byggledaren kommer med plasten lyfter de på första delen av huset, fast de vet att han är på väg...

Så en tredjedel av huset har alltså ingen syll!!!

Sedan kommer nästa problem, avloppet är inte färdigt, ytterligare en miss i kommunikationen mellan smålandsvillan och grundentrepenören, de tror att de skall koppla in det när huset är på plats, dvs dagen efter .. vilket de har gjort nu ...

Grundentrepenören hävdar stenhårt att Henrik på smålandsvillan har sagt till dom att smålandsvillan skall montera syllen (det står i grund beskrivningen att grundentrepenören skall göra det), men min bygg ledare som också heter Henrik (?!) Säger att det gör dom aldrig... och allt är tydligen mitt fel... men jag måste betala extra till smålandsvillan för en "Kvalitetsansvarig för Grunden" - men borde inte han ha kollat att grunden var klar och hade syll INNAN de skickade huset... har för mig att jag har läst någonstans att de inte skickar huset innan de vet att grunden är besiktigad ..

Nåja jag hoppas att elen kommer innan vi måste flytta in iaf ...

Dagen när huset skulle komma var en dag vi hade sett fram emot, vi hade ställt klockan på 06.00 och låg bara och väntade på att klockan skulle ringa.. det skulle bli en jätte bra dag.
Ingenting kändes bra vid dagens slut... idag skall jag försöka ringa vattenfall och fråga när elen kommer..

/Stefan
p.s. det låter värre än det är, men det är skönt att få skriva av sig lite ..
mitt tips till alla, kolla att det finns en syll på grunden och att avloppsrören inte ligger lösa på marken i grunden, jag visste ju inte det, men till nästa hus jag bygger (?!) d.s.
 
  • huset_002.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Igår fick jag ringa till "min" brevbärare och berätta att jag skaffat en postlåda... och fråga om hon hade något brev till mig .. det hade hon, men inte från vattenfall utan bara ifrån Telia.. antagligen den där offerten jag väntat på i 2 månader ;)

Sedan åkte jag till vattenfalls kundservice... de brukar svara i telefon när man ringer dem, men jag fick dispence att komma dit , och de skrev ut en kopia av mitt kontrakt som har kommit på villovägar, så under nästa vecka kommer dom antagligen koppla in el i vårt hus ...

Nu har dom byggt ställningar runt hela huset.. inför att lägga takpannor på måndag trorjag...

Och på tisdag kontrollbesiktning .. utan el troligtvis ....


/Stefan
 
Hoppas elen kommer snart då! Brukar elen bli inkopplad direkt eller? Det är bara Vattenfall som krånglar så annars hade de gjort det på en gång eller... Hoppas resten går bra nu då! Har ni fått gått in och tittat? Får man det eller hur är reglerna igentligen? Lycka till! /Maria
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.