Sant, det står ju inte att släpvagnen ska besiktas med ett dragfordon bara vad som händer om man har ett "defekt" dragfordon och inte vad man ska göra utan.

Ska jag maila till herren som gav mig svaret tro, han verkar ju hitta bland paragraferna? :p

Eller, någon annan som vill maila till deras kundtjänst och be om ett förtydligande vad som egentligen gäller utifrån paragrafen som man naturligtvis bifogar?
 
Redigerat:
Ludwig skrev:
Nu finns det, om någon skulle vara intresserad av detta resonemang, ett bra svar till slut.

Först Opusbilprovnings svar:

"Hej Ludwig Släpet måste vara kopplat till dragbil för att kunna besiktas, dragbilen måste ha fungerande släpvagnskontakt för kontroll av släpets belysning."


Det lämnar ju lite till fantasin eftersom det inte är mer än ett uttalande om att det måste vara kopplat till en bil för kontroll av elen.

Bilprovningen drämmer till med det bästa svaret:

Hej Ludwig!

Enligt föreskriften ska ett fungerande dragfordon användas.

TSFS 2010:84

Kap 2. Genomförande av kontrollbesiktning

20 § Om en släpvagn inställs till kontrollbesiktning och släpvagnen är sammankopplad med ett dragfordon som inte är funktionsdugligt, med avseende på system där släpvagnens funktion styrs av dragfordonet, ska kontrollbesiktning inte utföras.


Notera, att om man inte har ett fungerande fordon som kan visa släpets system, ska inte kontrollbesiktning utföras alls!

Nåväl, här finnss ett bakomliggande regelverk som reglerar dragfordonets vara eller inte vara med vid besiktningen. (y)
Jag tycker alltid det är intressant med den här typen av hypotetiska frågeställningar, och har varit lite nyfiken på om det fanns något bra svar. Nu har jag inte läst hela regelverket som nämns, men som jag tolkar den del som klippts in i svaret ovan så framgår inte där att dragbilen är obligatorisk. Som jag ser det beskriver den fallet om släpen är kopplad på en trasig bil, men som det stycket är skrivet är dragbilen frivillig. "Om en släpvagn inställs till kontrollbesiktning och släpvagnen är sammankopplad...". Som jag ser det finns det ett motsatsförhållande till det stycket som säger " Om en släpvagn inställs till kontrollbesiktning och släpvagnen inte är sammankopplad..."
Nu har jag som sagt inte läst vad som står i kapitel 1, men kapitel två lämnar det osagt huruvida dragbilen är obligatorisk eller inte.
 
Ludwig skrev:
Sant, det står ju inte att släpvagnen ska besiktas med ett dragfordon bara vad som händer om man har ett "defekt" dragfordon och inte vad man ska göra utan.

Ska jag maila till herren som gav mig svaret tro, han verkar ju hitta bland paragraferna? :p

Eller, någon annan som vill maila till deras kundtjänst och be om ett förtydligande vad som egentligen gäller utifrån paragrafen som man naturligtvis bifogar?
Om du fått detta från någon på bilprovningen som svar på din fråga, är det ju en naturlig följdfråga att undra över detta faktum. Så emaila honom du och se vad han svarar. ;)

Om jag t.ex. skulle ställa frågan om besiktning utan dragfordon "out of the blue" skulle jag inte hänvisa till denna paragrafen, eftersom den inte berör frågan jag ställer. Du har däremot fått den som svar, så det är naturligt att du följer upp det som inte tycks passa i pusslet :)
 
Eller också kanske de bara kan få vara ifred istället och besiktiga fordon?

Då slipper vi andra :
a. vänta så länge på att få en besiktningstid
b. betala mer än nödvändigt
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
mexitegel skrev:
Eller också kanske de bara kan få vara ifred istället och besiktiga fordon?

Då slipper vi andra :
a. vänta så länge på att få en besiktningstid
b. betala mer än nödvändigt
Tror inte de blir mindre belastade i garaget av att en administratör svarar på lite frågor. Tvärtom kanske det kommer gå lite smidigare och billigare framöver om de slipper besiktiga släpkärror utan dragfordon om de får in det i föreskrifterna...

Du får ju ändå se det som en god gärning att Ludwig uppmärksammar dem på denna brist i föreskrifterna, som kan bli kostsam för dem.
 
Jag antar att du är ironisk, för det ju högst sannolikt att det är många kunder som vill dra sin släpvagn genom hallen... :wow:
 
mexitegel skrev:
Jag antar att du är ironisk, för det ju högst sannolikt att det är många kunder som vill dra sin släpvagn genom hallen... :wow:
Tja, det är kanske ändå mer troligt att någon lämnar en kärra där utan dragbil, än vad det är att kötiden skulle bli kortare om Ludwig inte ställer sin fråga... :wow:

Ludwig är ju redan halvvägs där med sin kärra utan dragbil ;)
 
thomasx skrev:
Ludwig är ju redan halvvägs där med sin kärra utan dragbil ;)
Redan halvvägs? Då kan han inte ha långt dit eftersom han drar den för hand :D
 
Hur gick det med besiktningen?
 
  • Gilla
sunqan
  • Laddar…
Kul frågeställning och det påminner mig om ett vägmärke jag såg för några år sedan...
"Motortrafik förbjuden" plus tillägstavla med texten "Gäller även husvagn".
Jag har alltid funderat över om dom haft problem med folk som puttar husvagnar på den vägen MEN det kanske är TS som är på väg att besikta sin husvagn!? ;)
 
Lyckligtvis är världen för komplex för att i sin helhet kunna beskrivas av lagar och regler. TS har, i sin visdom, hittat en sådan lucka.

Hur besiktningspersonalen hanterar frågan beror nog på dagsformen. Antingen garvar de åt TS när han släpar in vagnen i hallen och står bredbent över smörjgropen för att hålla upp vagnen och godkänner den, eller så ber de honom komma tillbaks med en dragbil.
 
När jag var ung så var det inte alls ovanligt att man lämnade släp och husvagnar på besiktningsstationen så att dom kunde besiktigas under dagen när dom hade tid. Så då hade dom en lösning på det. Men nu har jag ingen koll på om dom gör det ännu. Kanske dom har effektiviserat bort det.
 
Jag gör det enkelt för mig, besiktar bil och släp samtidigt, har en månads överlapp.

Protte
 
Nja frågan kvarstår, men eftersom jag bara har en besiktning inom rimligt avstånd har jag ännu inte frestat lyckan. Dessutom har jag bytt bil.

Jag skulle dock fortfarande vilja veta exakt vad som gäller, eftersom det uppenbarligen i teorin går fint att lösa med obromsad kärra utan bil.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
De kollar att hjullagren är ok och inte börjar skära.
Precis som på bilar.

Och då måste de sätta snurr på hjulen.
Det är ingen som har kollat nåra hjul när jag har bes. nån kärra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.