Nej,nej, nej då hade vi ju valt samma stenskiva där :D
 
Fixat lite småpill som tex att borra in magneter i sockeln vid diskmaskin

DSC_0830.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC_0831.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0832.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Enligt spec ska denna häll få plats i ett 60-skåp. Men jag är inte övertygad att en hantverkare skulle fixa den tolerans som krävs. :p
DSC_0833.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rätt tight, ska försänka skruven i stommen så det blir någon millimeter till marginal
DSC_0835.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Börjar ju iallafall gå att få en hint om hur det kommer att se ut
DSC_0836.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 4 till
  • Laddar…
Vi har ju fortfarande chans att ändra oss när det gäller köksön, det var ju vissa som tyckte det skulle bli för trångt. Vi gillar nog fortfarande det alternativ som vi har ritat på

Men man skulle kunna göra ön lite mindre för att få mer luft vid pelaren
köksö_config_1.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eller så tar man bort all luft, tycker jag ser lite bulkigt ut
köksö_config_2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eller som vi tänkt från början
köksö_config_3.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
AndersMalmgren skrev:
Vi har ju fortfarande chans att ändra oss när det gäller köksön, det var ju vissa som tyckte det skulle bli för trångt. Vi gillar nog fortfarande det alternativ som vi har ritat på

Men man skulle kunna göra ön lite mindre för att få mer luft vid pelaren
]

Eller så tar man bort all luft, tycker jag ser lite bulkigt ut]

Eller som vi tänkt från början
Jag hade bygg hela vägen mot pelaren, du får
Större yta att tex förbereda mat, du kanske kan ha det som bort till tex frukost , beroende på höjd.
 
  • Gilla
Jerpa
  • Laddar…
Jag hade inte byggt bort till pelaren, avståndet till stolarna känns helt plötsligt mycket längre - högst troligt hade det blivit stående förtäring i huvudsak.
Det alternativet ni tänkt ifrån början tycker jag ser bäst ut. Hur långt är avståndet då mellan pelare och ö?
Vi har något liknande hemma, jag valde avstånd 70 cm och det tyckte jag då (och tycker fortfarande) är minimum.

Bara mina två cent!

Edit: Har även använt 70 i min "entré" till duschen (liknande frågeställning), vilket jag tycker är bäst. Kan lägga upp bilder imorgon om det är av intresse.
 
Redigerat:
Absolut snyggast att bygga ihop med pelaren tycker jag. Att ha trånga utrymmen som ni ska "klämma er igenom" tror jag bara ni irriterar er på.
Kul att följa er renovering!
 
richardtenggren
Jag skulle också byggt till pelaren!
 
Jag kan inte svara på exakt hur muycket det är min ritning stämmer inte riktigt just när det gäller pelaren och garderobsväggen mitt emot (den som köksön vilar mot). Men det är en bit under metern. Kan vara runt 70cm kanske. Ska mäta imorn.

Problem med lösningen att låta ön möta pelaren är att det blir svårt att få det snyggt på andra sidan.
baksida.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bänkskivan är centrerad på garderobsväggen, då blir det bara en liten, liten snutt som sticker ut, tror inte ens det räcker för att låta golvsockeln ansluta. Man kan alltid flytta ut ön lite men man vill inte ha barstolarna för långt ut i korridoren från entrén. Man kan även låta pärlsponten gå flush med pelaren, men då blir det också svårt hur man ska göra med golvsockeln för att det ska bli snyggt, samt man snor lite utrymme inne i köket. det är bara runt 1.20 idag mellan bänkskivorna
 
Hemmakatten
1200mm räcker mer än väl mellan bänkskivorna.
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Om du har lådor i både ön o köksdelen så krävs 1200 mellan, dels för utdraget men också för att kunna passera när någon har dragit ut en låda. Jag skulle sätta bänkskåpen dikt an mot stolpen och göra skivan lika lång, dvs inte utanför stolpen så den får stå hel o snygg vid sidan av :) Om skivan blir för lång finns risk för blåmärken om man har lite för bråttom in/ut i köket.
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
På kökssidan blir det ju rätt lätt att få det bra, däremot tror jag man måste ha lite överhäng över täcksidan för att det ska bli snyggt
möta_pelare_framsida.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är på andra sidan det blir problem, om man centrerar bänkskivan kommer de se ut ungefär såhär, inte exakt ritning som sagt. Bara en liten snutt som sticker ut samt att det blir svårt att få det bra vid golvsockeln
möta_pelare_baksida.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om man låter sponten gå flush med pelaren, fortfarande svårt att möta sockeln bra, samt att klinkergolvet kommer få någon mm synlig remsa
möta_pelare_baksida_2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det jag absolut inte vill ha är samma fula resultat som grannen ovan :D
Visa bilaga 135949

Sedan försvinner ju lite av den luftiga öppna planlösningskänslan
foobar.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Kan du inte låta bänkskiva och köksskåp "omsluta" pelaren? Dvs pelaren är bara synlig ovan bänkskivehöjd.
 
KristinaRT
Att bygga hela vägen till pelaren gör att det ser ut som ett café eller något, med "köksön" som disk... Är det det man vill ha ska man absolut bygga till pelaren.

Vill man ha ett luftigt och öppet intryck är bild 1 eller 3 (orginalförslaget) absolut att föredra. Eftersom det är så nära till matbord, skulle jag förmodligen gå på alt 3, och få det så luftigt det går och samtidigt slippa sitta och titta in i en vägg när man sitter vid ön...

Tanken med en köksö är ju att den på något sett skall vara en ö, dvs inte inbyggd....


Lite som en tenta, ända inte på svaren mot slutet, då blir det ofta fel :)
 
  • Gilla
kallun och 1 till
  • Laddar…
Var hemma oss syrran, hon har lyckats rätt bra med sin bänkskiva i EK, om jag kunde få samma resultat som den ljusaste staven i denna bild skulle jag bli nöjd.

Edit:den ser doxk mindre gul ut i verkligheten


IMAG0900.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
richardtenggren
Ni är alltså inte lika gällande finish?🤓
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.