Björtan skrev:
? Finns bättre alternativ än dessa puckar?
Vilket styrsystem ska jag satsa på (som dessutom är möjligt att integrera med larmsystemet)?
Svenskt kanske, Nexa bridge som inte kommit ut än, sen om det går att integrera med larm är ju skrivet i stjärnorna än.

Tricket är väl att hitta en elektriker som kan det du vill göra, man får ju tänka lite annorlunda..

Det känns som prispressen på Zwave är på gång, hinner kanske hända en del till nästa sommar..

Om du kan sätta extra tomrör gör det, man kan ju sätta på doslock och tapet/väv över.
 
Kom på ett tillägg till mitt föregående inlägg, https://www.byggahus.se/forum/villa...var-sommar-16-a-5.html?perpage=15#post2366829

Och det kanske är det allra viktigaste:
Sätt rymliga dubbeldosor på alla ställen du vill kunna styra belysning ifrån.
Om man inte sätter LED-drivare i dem så kan man använda dem för att rymma t.ex. en raspberryPi som kan agera smart ljuscontroller, eller om det nu redan finns några bra sådana till vettiga priser för zwave eller zigbee(?).
Jag menar alltså en liten enhet med 4-6 knappar som kan programmeras för att på ett intuitivt sätt styra alla ljus i ett rum, numera är det ju en taklampa, några spottar, vägglampor och förnstersmygar.
Några av dessa vill man kunna dimma och samtidigt enkelt kunna slå av och på en eller alla.
Läste om någon som inte hittat något vettigt på marknden och byggt sina egna controllers av just raspberry, 4 knappar och en liten display (känns överdrivet kanske).
Även om en raspberry är liten och numera finns i kreditkortsstorlek så lär det bli svårt att få plats i en vanlig apparatdosa alltså.
Jag får skruva upp 3 gipsskivor nu för att byta till dubbeldosor...
 
Först lite bakgrund:
Jag har jobbat rätt länge med process-IT och har rätt så djupt teknikintresse. Jag är just nu i fasen att planera ett nytt husbygge i eget regi.

För ca 1 år sedan var jag helt övertygad att jag skulle ha ett avancerat hus men styrning och kontroll i många led. Men allteftersom tiden gått, jag undersökt, läst och lärt har jag ändrat åsikten.
Om man bortser pris och pengar, så finns det några saker att fundera över och framförallt frågan vad vill man uppnå?

Låt oss börja med värmepannan.
Här har vi en stor energiförbrukare och den vill man på något sätt automatisera i sitt hem. Dessvärre har ingen av de större leverantörer något stöd för varken KNX eller liknande där man skulle kunna på någorlunda enkelt och vettigt sett integrera i det "stora". Det som erbjuds är oftast en modbus port och då till dig själv att knäcka nöten med implementering eller körning mot Spotpriser på nordpool. Och ringer man leverantörer och frågar om den funktionen, fast det står på deras hemsida att det finns, så tror de inte själva på den eller hört talas om den. På senaste villa mässan var de lika frågande.

Om vi tittar på golv/termostat-värmestyrning likt Nest.
Intressant, roligt och snyggt. Men. Har du golvvärme i gjuten platta, så har man ett trögt värmesystem. Där tar det rätt många timmar innan man märker temperatur skillnader.
Idag har vi golvvärme med "dum" styrning, dvs vanlig dosa vid dörren. Den vrider vi och ändrar på sin höjd 1 gång i månaden - jag skulle säga även mer sällan än så. Faktum är när man väl ställt in sin komforttemperatur, så ändrar man inte den något nämnvärt.

Det leder oss till nästa stora tema - belysning.
Hur mycket tänder/släcker man idag och hur många gånger per dag/vecka ändrar vi belysning efter olika förutsättningar s.k. scener?
Man kommer hem, tänder i hallen, släcker efter sig. Man kommer in till köket, tänder en viss grupp av sina spottar och släcker eller låter de vara. Vardagsrummet har oftast 2-3 grupper och vi använder i princip enbart en av dessa. I hörnet har man en lampa som man kör igång. That's it.
Men alla de coola scener, möjligheter att tända och släcka från sin telefon eller platta osv? Ja, roligt. Men är det så häftigt egentligen efter en vecka och efter alla varit på besök en gång?
Är det inte en ganska behaglig känsla att släcka efter sig? Något mekanisk man gör och en bekräftelse som är tydlig: PÅ/AV? Framförallt när man går och lägger sig tycker jag.

Energibesparing = 0. LED drar ändå ingen större mängd energi och intelligens ger ingen payback under sin livstid.


Tittar man sedan på olika tekniker så blir frågan vem skall göra det och hur länge lever man med det system? Vem vill köpa huset med en 20 år gammal teknikpryl som är rätt så nödvändig?

ETS5 för KNX kan du få rätt så billigt med begränsat antal enheter att styra. Det tar lite tid att lära sig men det går om man bara vill och har lite teknikintresse. Men om 3-4 år när DC/DC eller IP-gateway sagt sitt eller inte vill vara med och din fru ringer dig för att hon inte kan tända belysningen i köket eller i hela övervåningen. Ja, då sitter du där på planet på väg till ett jobb = mindre roligt.

Sen kommer vi till nästa intressanta fråga. Vill du göra en förändring om låt säga 4 år, så har du med stor sannolikhet inte samma PC som du gjorde din första installation med. Det innebär också ett nytt OS som kanske inte helt supportar ditt ETS5. Och för den delen finns det ETS8 ute, som du måste bekanta dig och lära på nytt.
Jag tar upp KNX standard här för det är den som jag bekantat mig mest med och som jag ser mest liknar ett industriellt system med standard omkring sig. Men det gäller även annan teknik och än värre egentligen med förslag om Rpi och liknande.

Så i slutändan, ja, jag tycker det är roligt med teknik. Men just denna höst har jag inte haft tid eller ork att pilla med min radiostyrda helikopter eller bil - så den ligger i förrådet. Ingen märker skillnad.

Men de mest basala funktioner i ett hem, el, belysning, vatten och ev. ventilation skall alltid funka, oavsett dag och tid. Av erfarenhet vet vi att det händer alltid något just när man har gäster eller när det är som mest olämpligt. Felsöka då är inte kul.

Vill du ändock spendera pengar så kan man köpa snygga ramar och strömbrytare som ger mer stilfullt intryck många år framöver från Gira eller liknande.

Att dra Cat6a SFTP till alla rum i rör anser jag är rätt så självklart idag. Resten kan man fundera ett varv till.
 
  • Gilla
Nissens och 4 till
  • Laddar…
@denanu Det var väldigt kloka ord. Tycker att du kommer med riktigt vettiga argument för att spara pengarna och tiden till annat istället. Känner igen mig mycket i det du skriver.
Förstår att även du tänkt på det här med HA-system "ett par" varv haha.
Husbygget är dyrt och tar en väldigt massa tid som det är.

Jag får ta mig en funderare kring allt det här.
Tack för hjälpen allihop!
 
denanu skrev:
Först lite bakgrund:
Jag har jobbat rätt länge med process-IT och har rätt så djupt teknikintresse. Jag är just nu i fasen att planera ett nytt husbygge i eget regi.

För ca 1 år sedan var jag helt övertygad att jag skulle ha ett avancerat hus men styrning och kontroll i många led. Men allteftersom tiden gått...
...
...
Vill du ändock spendera pengar så kan man köpa snygga ramar och strömbrytare som ger mer stilfullt intryck många år framöver från Gira eller liknande.

Att dra Cat6a SFTP till alla rum i rör anser jag är rätt så självklart idag. Resten kan man fundera ett varv till.
Jaa du... du har verkligen ingen aning om vad du går miste om vad gäller bekvämlighet och funktionalitet. ;)
 
Jo då, mer än ett varv =)
Har till och med prylar hemma som jag testat för att förstå och lärt mig ETS5. Och kanske trycker jag in något i huset bara för att, men inte där det alltid måste fungera, som jag skrev tidigare.

Enbart val av rätt kvalitets LED belysning med drivning och dimmers tar mer tid i anspråk än jag först trodde, så där kan du "leka" om du har tid över.

Jag kommer däremot köra med solceller på huset, bara för att kunna imponera med teknik på grannar och vänner :)

jbr: övertyga mig :)
 
Kanske beror på att du börjat med KNX...
Är väl inte direkt känt för att vara lättanvänt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.