Jag skulle vilja slänga upp denna klassiska lampa på väggen i köket som arbetsljus vid en bänk, med någon slags utanpåliggande strömbrytare av lika klassiskt snitt. ELen ska dras om, och den kommer att vara utanpåliggande.

219673703_6e5043be-0346-41f3-81ba-b4c3c74f76ce.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur löser elektrikern detta?

Som ni ser så finns det ingen jordning i lampan, hur ska man se på det? Hur kopplas det in en strömbrytare som sitter i anslutning till själva lampan? Kan den sättas direkt på kabeln? Om jag vill ha ett eluttag som kommer med i samma dragning, går det?

Screen Shot 2015-12-09 at 14.31.30 copy.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag ska ta dit en elektriker (jag lovar) men jag vill gärna ha allting uttänkt och planerat i förväg så att jag kan ha skaffat rätt prylar osv i förväg så att exempelvis uttag och strömbrytare blir de jag vill ha och inte vad han har med sig i bilen.
 
Uttag i kök ska vara jordat.
Om det är så att uttaget på bilden är befintligt och jordat så är det bara att förlägga ny kabel upp från uttaget, sätta dit en brytare, sen kabel till lampan.
Som det ser ut är armaturen gjord av porslin, dvs inget spänningsförande material, därför behövs ingen jord.
 
  • Gilla
Morsansgrabb
  • Laddar…
Tack för svar!

Inget av det hela är befintligt. Elen i köket är i nuläget gammal och ojordad och ska bytas. Jag vill ha det hela så snyggt och prydligt det bara går, och alltså helst bara ha en kabel som går upp på väggen som fyller funktionen enligt följande:

=======uttag=======strömbrytare=======lampa.
 
Det går bra att göra så. Om du vill ha strömbrytaren omedelbart ovanför uttaget så kan du t.ex köpa en förhöjningsram som man monterar ett infällt uttag och infälld strömbrytare i. Då blir det snyggt. Välj ditt favoritfabrikat, t.ex exxakt
http://www.elbutik.se/product.html/exxact-dosor-for-utanpaliggande-montage?category_id=15230

Utanpåliggande uttag och strömbrytare brukar inte ha samma höjd, så uttaget kommer att sticka ut en bit.
 
  • Gilla
Morsansgrabb
  • Laddar…
image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En exxakt tvåfacks förhöjningsram borde bli bra blir dock endast ett envägs uttag
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Den såg ju fiffig ut, men jag är ute efter något mer klassiskt, typ porslin eller bakelit, och då blir det nog svårt att få en sån allt-i-ett-lösning.
 
Ja. Det finns inga förhöjningsramar för kombination till varken porslin eller bakelit från THPG. Snyggast är ju då att sätta dem med lite mellanrum.
 
  • Gilla
Morsansgrabb
  • Laddar…
Jag har kikat lite på dem, och det är typ såna vi vill ha. Osäker på om man kan koppla vidare från dem dock? Alltså att ha både uttag och strömbrytare "på" samma kabel. Jag förklarar som en idiot, men alltså hur många "vägar ut" de har.
 
Vidare koppling är inget problem med moderna vägguttag och strömbrytare. Om det är ett problem så löser man det med t.ex. wago kopplingsklämma.

Jag funderar på om det är du som skall utföra jobbet eller en yrkesman ( elektriker). Flera av dina frågor är sådana som en elektriker löser varje idag på jobbet.
 
Ja du Tobbe, jag vore väl inte den första här på forumet som gjorde det, men nej, det är faktiskt inte vad jag tänkt göra.

Däremot, som jag skrev tidigare, så vill JAG vara den som gör inköp av strömbrytare osv, eftersom jag inte vill bli tvungen att välja något elektrikern har ute i bilen. Jag är inte speciellt intresserad av vad du skriver "moderna vägguttag och strömbrytare" utan något som stilmässigt går ihop med det vi har tänkt oss för resten av rummet.

Dessutom är jag nyfiken och intresserad av att lära mig hur saker fungerar, inget fel i det va?
 
Men retrouttag kan det ju bli lite trångt för en wago. Frågan är här hu strömbrytaren är utformad, ifall det finns en blindplint för skarvning av nollan. Du får leta runt och kolla. Det går att lösa på något sätt, en skarvhylsa i värsta fall.
 
  • Gilla
Morsansgrabb
  • Laddar…
Då bör det finnas plats att koppla. En trapp skulle då räcka, men en tvåpolig garanterar ju att det finns terminaler att skarva nollan på ifall det skulle vara trångt. Någon som har installerat dessa kanske vet.
 
  • Gilla
Morsansgrabb
  • Laddar…
Är det inte så att jorden måste vara framdragen till lampan även om inte lampan behöver jordas?

Om det är så, så blir det antagligen svårt att skarva både nollan och jorden i en retroströmbrytare, men om det sätts i kombiram tillsammans med uttag så går man vidare från uttaget med nolla & jord till lampan.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Ser bra ut som du tänkt dig TS med uttag och vidare genom brytare till den tidlösa porslinsarmaturen. Går att utföra utan problem med de retrokomponenter du verkar vilja använda.

Synd att det blev extra mycket dödfött tjafs i tråden, ska ju enligt uppgift räcka med enstaka behörighetspåpekanden per tråd. Och resonemang kring om någon vill eller inte montera ett ändamålsenligt godkänt korrekt materiel är rätt udda. Varför inte försöka samverka med kunderna och ev i de värsta fallen då visa på problemen, tror merparten tar åt sig av ett korrekt resonemang.
 
  • Gilla
Morsansgrabb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.