Hej,

Jag är absolut ingen elektriker men ställer denna fråga här mest för att syretesta teorin min elektriker har kommit fram till.

Jag bor i ett mycket gammalt hus ute på landet. (Jordfelsbrytare finns)
Har under en längre tid kämpat med "krypström" i duschen.

Har mätt upp ca 2-4V i potentialskillnad mellan golvbrunn och vattenrör.

När vi slog av strömmatningen in i huset så kvarstod samma potentialskillnad.

Min elektriker tror nu att han har kommit på varför detta fenomen uppkommer men jag skulle gärna vilja syretesta hans teori.

Jordningen som finns i huset t.ex. till vattensystemet och resten av huset är kopplad till ett "jordplan" (osäker på ordval) som befinner sig 10-12 meter nedgrävt ute på gården. Däremot är plattan och armeringsjärnen där i inte jordade alls vilket enligt honom skapar en potentialskillnad mellan golv och vattenrör. Detta skulle då ge upphov till den krypströmen som jag kan känna när jag står i duschen.

Om denna teori stämmer, hur kan jag enklast lösa detta? Lägga ett nytt golv ovanpå befintligt i badrum med nya armeringsjärn som är jordade på rätt sätt?

Felaktiga ordval existerar garanterat i denna text så ni får ha överseende med det. ;)
 
Jag köper inte riktigt det resonemanget.

Din elektrikers teori låter väl som ganska så rimlig, men ett par tre Volt? Det är ju ingenting, samma spänning som ett ficklampsbatteri. Jag kan inte komma på någon situation som en så låg spänning skulle kunna ge en kännbar krypström i en dusch.
 
Jag tror att din elektriker är inne på rätt spår. Det kan handla om s.k vagabonderande strömmar, strömmar som tar fel väg - istället för att gå i PEN-ledaren så går en del av strömmen i marken tillbaka till transformatorkoisken. Då kan den leta sig upp till golvbrunnen, genom dig i duschen, vidare till vattenrören som troligen är skyddsjordade och därmed har en motorväg ut mot linjens PEN-ledare igen. Det kan ju vara tvärtom också som du beskriver det.

Ett test för att bekräfta detta vore att be dina grannar slå av strömmen, troligen då företrädesvis längre bort på linjen. Om symptomet försvinner, då ligger nämligen felet någonstans hos dem eller längs linjen - en dålig jordanslutning som får ström att gå ned i backen istället för i ledningen. Har dom ett sådant fel vill de säkerligen ha det lagat. Det kan också vara naturligt.

En lösning hos dig är att potentialutjämna golvbrunnen mot vattenrören, men det är ju en åtgärd mot symptomet, inte felkällan.
 
Tack för snabba svar!
Kan säga att man känner det, särkilt om man som jag ofta har såriga händer.

Jag har tyvärr inga grannar inom 1km radie så har svårt att tro att deras hus skulle påverka mig.

Jag testade att dra en kopparsladd mellan golvbrunn och vattenrör, då fick jag inget utslag alls när jag mätte. Om jag sätter en kabel där emellan, är det då helt ofarligt att använda duschen? Även om förändringarna för "problemet" skulle förvärras? Exempelvis om det är blött ute?
 
1 km innebär långa ledningar, om det är luftledning finns troligen också några jordtag längs med - det kan alltså finnas potentiella felkällor närmare. Det är heller inte alls otroligt att din fjärran granne är boven är, men det är svårt att säga definitivt. Ström brukar inte uppstå ur tomma intet, den måste komma någonstans ifrån.

Ett annat ord för potentialutjämningen i ditt fall är skyddsutjämning, så visst ger den skydd. Den skyddar även om åsköverspänningar och andra överspänningar som kan uppstå vid jordfel. En skyddsutjämning görs normalt i källaren där alla rör kommer in, för det är viktigt att, för åskans skull, att skyddsutjämningsledaren är kort. Det är också viktigt att man verkligen får med alla ledande delar i byggnaden som har kontakt med sann jord och som kan föra in en potential. Men detta gäller återigen vid åsköverspänningar och stumma jordfel i nätet.

Du har en svag vagabonderande ström, och där fungerar din kabel utmärkt. Eventuellt kanske du kan hitta en bättre plats för den i källaren eller hur det nu ser ut hos dig. Det kan du diskutera med elektrikern. Det är riskfritt för det symptom du upplever. Men eventuellt ökar det risken något vid åsköverspänningar och jordfel i nätet, men det tror jag inte man behöver överdriva.

Det vore intressant att även mäta strömmen mellan golvbrunnen och vattenrören.
 
Hej,

Tack återigen! Då skall jag montera dit en kopparledning ikväll.
Strömmen är 0,1 mAP.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Detta problem kan också eventuellt åtgärdas via tn-s (byta ut elsystem) eller - alternativ inte riktigt lika bra - sugtransformator.
 
Hur tillförlitligt är det att bila upp ett hål i plattan och skyddsjorda armeringen via hålet?

I nybygge så svetsar man väl inte armeringen utan låter den få kontakt via alla korsande järn, därav att det vore rätt lika.
Kan väl inte bli sämre?
 
  • Gilla
Enestigen
  • Laddar…
Hur ser avloppet ut? Är det järnrör ut till någon infiltration med någon pumphistoria?

Hur är badrummet uppbyggt, när är det byggt?

Är det samma potentialskillnad om ni kopplat bort inkommande kabel helt, även jorden?
 
Vi får anta att elektrikern har kontrollerat anläggningen och speciellt PE(N)-ledarens kvalité. Eftersom symptomet kvarstår med strömmen bruten så kan ju inte "duschströmmen" komma från den egna anläggningen, förutsatt att strömmen verkligen är bruten till hela gården... Då ser jag inte att ombyggnad till TN-S skulle hjälpa.

Att koppla loss PEN, om det inte gjordes, kan väl vara ett test med ett visst värde ja. Om symptomet då försvinner vet vi att strömmen tar den vägen, vilket man redan kunde gissa. Men man vet aldrig.

Faran med att skyddsutjämna en befintlig byggnad är att inte få med alla främmande ledande delar (rör och ledningar som kommer in i byggnaden). Bl.a nämner reglerna att skyddsutjämning av armeringen ska göras endast om den är tillförlitligt sammankopplad. Jag tror det innebär lite bättre sammankoppling än att armeringen ligger mot varandra. Det ska vara en stållina som skruvas fast i varje matta med två klammer om jag minns rätt. Det som kan hända är att man helt missar någon ledande del, samtidigt som andra ledande delar som tidigare inte hade jordkontakt nu får det. Man kan alltså införa en ny risk, att åskan slår ned i marken och letar sig in via den icke skyddsutjämnade ledande delen. Så lyder motiven, själv tycker jag nog det är lite överdrivet. Hur som helst så får elektrikern fall se hur skyddsutjämningen bäst utförs i detta som vi inte ser framför oss, om man väljer den lösningen.

Om strömmen verkligen är så låg som 0.1 mA så vet jag inte om det är lönt att titta på mer omfattande eller exotiska lösningar här. Området lockar ju kvacksalvare ;) Den strömmen tror jag är nära gränsen för vad man kan förnimma.
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Ett alternativ kan kan vara att byta till plastgaller på golvbrunnen.. Frågan är om inte instrumentet i sig kan vara orsaken till de fåtal volt du lyckas mäta upp.

Har du krypgrund kanske det går att byta en rördel till plast för just avloppet, så att du får jordpotential i röret fram till den galvaniskt frånskilda anläggningen inne i huset.

Du kan också montera vattenspridare utomhus för att på så sätt sänka förimpedansen i närområdet.

Jag vill betona att det här är mycket torr el-humor.
 
Kapar tråden eftersom det är samma ämne men nog helt klart annat fel.

Sonen storgrät när han duschade och påstod att han fick en stöt varje gång han tog i blandaren. Jag duschade samtidigt och kände ingenting så jag tyckte att han var lite barnslig. Nu har han tjatat på mig flera dagar att jag ska kolla upp elen och minsann.... 101 VAC mellan golvbrunn och vattenledning. Hmm....

Multimeter visar 101 VAC mellan golvbrunn och vattenledning i badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Min gissning är att jag lyckats komma åt golvvärmen när jag tryckte ner golvbrunnen (badrummet blev klart för nån månad sedan). Därav att det "bara" är 100 volt. Vad tror ni?

Första tanken var att jag skulle testa dra en kabel mellan brunn och vattenledning men då bör väl jordfelsbrytaren gå om det ligger till som jag tror?!

Så innan jag tar upp brunnen tänkte jag att ni skulle komma med förslag.

Fotnot: Sonen är 8 år.
 
Bryt strömmen till golvvärmen och mät, då ser du om det är golvvärmen som är boven.
Ps
Är det golvvärmen så kan det vara livsfarligt. OCH tro inte att en JFB är så säker att du kan lita till 100% på den.
 
  • Gilla
Härryda2015 och 2 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Bryt strömmen till golvvärmen och mät, då ser du om det är golvvärmen som är boven.
Ps
Är det golvvärmen så kan det vara livsfarligt. OCH tro inte att en JFB är så säker att du kan lita till 100% på den.

Tack för svar! Japp, problemet försvinner om jag stänger av golvvärmen. Frågan är då om det är sannolikt att jag lyckats med att komma åt kabeln. Och då försvinner väl inte felet om jag bara lyfter upp golvbrunnen eftersom kabeln är skadad.
 
  • Gilla
SEC Marcus
  • Laddar…
H
Ska inte golv värmen kontroll mätas före under och efter det är lagt och innan det driftsättes av elektriker?

borde de inte se sånt så?

som det är nu så skulle jag ha kopplat bort golvvärmen helt.
Sen om du vill ha det ordnat så måste det bytas.

finns väl instruktioner va nära golvbrunn osv som det ska läggas
 
  • Gilla
SEC Marcus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.