Hej, Jo JohannaDaniel, jag tror då att det var alla vitvaror i köket som ingick idet priset, det var inte den exakta summan men därikring sa han iaf.
 
JohannahDaniel skrev:
Hej alla Smålandsvillanbyggare  :) Här har ni en till!
Vi har beställt Villa Nybro och väntar med på bygglov nu, men vi har köpt tomten av säljaren så vi vet ju att vi får bygglov. Ska kunna flytta in i april så vi väntar och längtar enormt!

Ngn skrev att ni fick lägga 12000 extra för rostfria vitvaror, var det alla vitvaror då??
Det var nog fel siffror du hade där tyvärr :-[ Jag skriver ner våra siffror här enligt vår slutliga beställning.
Inbyggnadskök: 4700
Vi har den vita luckan som är standard med vit list: 0

Kyl/sval: 4100
Frys: 4100
Fläkt: 1000
Diskmaskin: 7400
Inbyggnadsugn och spishäll: 8700
Microvågsugn med inbyggnadsram: 4000 Summa: 29 300 + 4700 för att det är inbyggnadskök.

Ganska dyrt kanske?! Jag vet inte... Vi har ingen lust att krånga utan det känns lättast att beställa allt genom dem men det finns säkert slantar att spara om man köper något eget paket i någon affär. Det var någon som nämnde 12 000 och jag undrar jag ju hur den säljaren har räknat? :-/ :surprised:

/Maria
 
Hej på er nu kommer vårat lammhult snart den 20/10 8:00 jag läste om grundpriset jag tyckte vårat grund pris var dyrt det ligger på 160t plan tomt 60t för shackt och 90 för murningen börjar mura på torsdag börjar bli lite brådis för dom nu, annars är allt färdigt utom telen verkar vara en soppa hos telia men telen ligger redan framgrävt till tomtgräns någon som vet ungefärligt pris på det. ;)
 
Svempur: Telefon verkar vara en enda röra... Vi hörde ett pris på allt från 7000-20 000 men då var det väl beroende på vart närmaste tel. station är och om det finns plats där. Men det finns många trådar om detta på forumet tror jag. Vi har inte kollat upp det så noga än. Vad kul att ni ska få ert hus snart!!! Har allt gått bra hittills? Hoppas er tidsplan håller! :)
/Maria
 
Hej alla !

Vi klipper Telia fr.o.m. nu!
Vi som bygger i Nyköping får nämligen FIBER in i huset, och kan välja Enbart IP telefoni, och eftersom telia inte ens kan speca vad det kostar att koppla in tele förrens om 6 v .. så skippar vi dom ... Total pris Fiber 8000.- + 245 kr / mån BÅDE Bredband och Telefoni ;)


Huset skall komma den 28/11 .. grunden skall vara klar den 15 / 11 känns lite tajt , men hoppas att det går ..  utsättning sker nu i veckan, byggsammråd ?? nä det har inte komunen tid med, men det var bara att börja ändå sa dom, vår kontakt på komunen var tydligen på semester och ingen annan ville göra hans jobb, hoppas jag slipper betala för byggsamrådet nu då :)
 
[/quote]Huset skall komma den 28/11 .. grunden skall vara klar den 15 / 11 känns lite tajt , men hoppas att det går ..  utsättning sker nu i veckan, byggsammråd ?? nä det har inte komunen tid med, men det var bara att börja ändå sa dom, vår kontakt på komunen var tydligen på semester och ingen annan ville göra hans jobb, hoppas jag slipper betala för byggsamrådet nu då :)[/quote]




Byggsamrådet är väl redan betalt i bygglovshandlingsavgift tror jag,skönt att dom är flexibla hos din kommun vilket hus har ni beställt :)
 
Mmm .. flexibla verkar dom vara iaf ... i Nyköping..

Vi har beställt Lammhult, och nu ser vi att i den nya katalogen kan man välja till Braskamin som tillval.. det kunde inte vi, men vi har beställt en själva ifrån Elda butiken i Gnesta.. till en kostnad av ca 56.000 kr .. men då fick vi å andra sidan exakt den Spisen vi ville ha med en liten Ugn som man kan baka bullar eller nått trevligt i ;)

/Stefan
 
Marelb skrev:
Det var nog fel siffror du hade där tyvärr  :-[ Jag skriver ner våra siffror här enligt vår slutliga beställning.
Inbyggnadskök: 4700
Vi har den vita luckan som är standard med vit list: 0

Kyl/sval: 4100
Frys: 4100
Fläkt: 1000
Diskmaskin: 7400
Inbyggnadsugn och spishäll: 8700
Microvågsugn med inbyggnadsram: 4000 Summa: 29 300 + 4700 för att det är inbyggnadskök.

Ganska dyrt kanske?! Jag vet inte... Vi har ingen lust att krånga utan det känns lättast att beställa allt genom dem men det finns säkert slantar att spara om man köper något eget paket i någon affär. Det var någon som nämnde 12 000 och jag undrar jag ju hur den säljaren har räknat? :-/ :surprised:

/Maria
 
Måste ju skriva också ;D
Sorry jag är ny här det märks eller!!

Så om man väljer att ha kvar de vita vitvarorna så behöver man bara betala 4700 om man vill ha inbyggnadsugn? Vill man ha rostfria så blir det 29 typ till? Har jag fattat rätt?
Inte så dyrt, det är ju bra vitvaror, vi har varit runt och kikat och man får kyl och frys enbart dessa för 13-16 000. Så det måste ju vara relativt prisvärt?

I våran leveransdeklarations står det att listen som är standard är bok, i köket! Men ni hade vit sa du, vad har ni för bänkskiva och handtag?
 
JohannahDaniel skrev:
Måste ju skriva också  ;D
Sorry jag är ny här det märks eller!!

Så om man väljer att ha kvar de vita vitvarorna så behöver man bara betala 4700 om man vill ha inbyggnadsugn? Vill man ha rostfria så blir det 29 typ till? Har jag fattat rätt?
Inte så dyrt, det är ju bra vitvaror, vi har varit runt och kikat och man får kyl och frys enbart dessa för 13-16 000. Så det måste ju vara relativt prisvärt?

I våran leveransdeklarations står det att listen som är standard är bok, i köket! Men ni hade vit sa du, vad har ni för bänkskiva och handtag?
;D Det är alltid trevligt med nytt folk!  ;D Enl. vår tillvalls prislista så betalar du för diskmaskin 4600, inbyggnadsugn och spishäll 7000, Micro med inbyggnadsram 3200. Detta är alltså vita vitvaror. Du betalar nog 4700 också för själva skåpstommen eller högskåpet som micron och ugnen är i.  Det är väl halva priset mot rostfritt då ungefär... Om du inte gör några tillval i köket så får du en hederlig "gammal" spis med plattor tror jag för det finns även ett tillval för spis med glashäll. Kyl och frys i vitt är heller inga tillval. Nu när de nya husmodellerna kom ut kanske prislistan har reviderats lite. Den här fick vi i somras. Vi har valt vit list i köket i stället för bok. Det kan man göra vilket som och det är inget tillval heller.

Det känns ju skönt att veta att de inte tar hutlösa överpriser... Vi har nämligen inte kollat runt så noga vad sånthär kostar i affärerna. :)
Lycka till i denna djungel! Fråga mera om du undrar!  /Maria
 
... och om man kan tänka sig/vill ha en vanlig spis så kostar det inget extra för skåpet till en inbyggnadsmicro, enl vår säljare går det att rakt av byta till ett högskåp med plats för en inbyggnadsmicro.

Annars så har kommunen varit och fällt alla träden på vår tomt, alla utom ett!!! Så nu väntar vi på att de ska fälla det där sista trädet samt att de ska frakta bort allting .. suck
Dessutom förhandla vi ränta just nu, det går sådär tycker jag, smålandsvillan väntar på en spärrförbindelse, så det behöver lösas!
hälsningar fiddeli
 
Har det tagit en vecka att fälla träden? :surprised: Men de kanske inte började på en gång i måndags? Hur många dagar tog det? Vår säljare säger att det tar en halv dag! :surprised: Det tror jag ju inte riktigt på heller... Vi har ju ganska mycket STORA träd... Ska de börja schakta nästa vecka då? När är det visning på ert hus då? Hoppas allt går bra. Själv förbereder vi oss för att vi får bo i husvagn i februari-mars... Litar inte ett dugg på att kommunen kommer med bygglovet i tid! >:(
 
Till Fiddeli...

Har ni fått hjälp av smålandsvillan att förhandla om räntan , och isf med vilken bank... Jag har inte börjat förhandla en, ligger på Byggnadskreditiv för tomten, men i Dec när huset kommer blir det väl dags att förhandla, vi har byggnadskreditivet i Swedbank (föreningssparbanken som nu har bytt namn )

Tror nämligen att jag har hört något om rabbaterade räntor för husbyggare, men vet inte om det gällde smålandsvillan eller bara en särskild bank, min hussäljare har inte nämnt något om det, och han har redan fått sin spärrförbindelse...

/Stefan
 
hej!
Nej, att fälla träden tog nog ungefär en halv dag, men det var ju kommunen som skulle göra det ... så det tog tid innan de kom och då fällde de alla träd utom ett och så tog de inte bort virket på en gång. ... Vi hade ju ett gäng stora ekar/bokar så det kan säkert fungera på en halv/en hel dag för er också. Jo, så efter en del tjat och hot och gnäll så blev tomten faktiskt färdigröjd i fredags eftermiddags!
De kommer att börja schakta kl 7 måndag morgon och imorgon ska vi grovutsätta tomten själva!!! Jag blev litet förvånad när schaktmannen ringde och bad oss fixa det! Det klarar ni väl av! Det kan väl hända att vi gör, men?? Det ska iofs bli kul att göra det, bara det inte ösregnar!

Jo, Smålandsvillan har ett avtal med Swedbank, men vi vill att den banken vi har nu ska gå ner till samma nivåer som vi fått av både SEB och Swedbank (de ligger snarlika), vi uppskattar det stöd vi får av "vår" bankman (som vi lärde känna en gång för länge sedan när vi köpte en bil av honom). Vi ska väl ge det ett sista försök på måndag och sedan blir det kanske Swedbank för oss också ...?! De ska ha spärrförbindelsen senast onsdag. Vi planerar att binda lånen i förtid, åtminstone de på fem och åtta år som vi tänkt ta. Så därför har vi ränteförhandling nu och inte sen ...
mvh fiddeli
 
Fiddeli: Hur funkar spärrförbindelse? Kan man alltså binda lånen redan nu fast huset inte ens är klart?! Det skulle ju vara toppen för man lär ju lägga dem på olika år iaf. 3 och 5 och kanske rörligt en del (om man vågar) men det borde väl gå att binda på en gång om räntan går upp eller? Har lite dålig koll på det där måste jag säga. Vi fick ju inte lån på Fsb eller Nordea som vi försökte med. SEB hade vi säkert fått lån men de var så jäkla sega. Handelsbanken däremot ringde kl. 10 på förmiddagen och meddelade att vi hade fått lånelöfte. Vi hade då skickat in låneansökan väldigt sent på natten via deras hemsida. Den bankmannen vi har fått där är hur bra som hellst. Jag tror mycket handlar om vilken bankman man har faktiskt. Man märker ju om de står på ens sida eller ej. Kankse är idé att boka en tid och gå igenom sådana här saker, vi ska ju ändå byta bank eftersom vi idag har Nordea, så alla lönekonton mm måste ju fixas hos Handelsbanken. Nu skrev jag en lång bok om våra banker känns det som. Inte så intressant att läsa för er kanske...

Bra att de har fällt träden iaf. Då vet jag att det går på en halv dag! Nu vill vi se kort på måndag kväll hur det ser ut efter en dags schaktning!  ;D ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.