Men herrejösses, så många människor som har mätarskåpet ute på en stolpe. Eller i ett kabelmätarskåp.
Jag själv har mitt skåp på verkstan.

Jag borde ju ha rätt att dra el till mitt EGET bostadshus eftersom jag har ett nätavtal med nätägaren.
Däremot får jag väl inte dra el till mina föräldrar, som flyttat ut till annexet.
 
bax skrev:
Men herrejösses, så många människor som har mätarskåpet ute på en stolpe. Eller i ett kabelmätarskåp.
Jag själv har mitt skåp på verkstan.

Jag borde ju ha rätt att dra el till mitt EGET bostadshus eftersom jag har ett nätavtal med nätägaren.
Däremot får jag väl inte dra el till mina föräldrar, som flyttat ut till annexet.
Ja, det är rimliga synpunkter. Men lagen som den är skriven tar inte höjd för det...

Så, eftersom det är uppenbarligen orimligt så tror jag att en domstol skulle hålla med dig. Dvs godkänna ett mätarskåp på garaget/i tomtgräns genom att exv. tolka §7 så att den även täcker det fallet.

Nu har som sagt inte nätägaren något intresse av att lagföra dig för att mätarskåpet sitter på garaget, utan sådana frågor brukar bara dyka upp när man hittat något man faktiskt vill lagföra dig för. Då brukar man "kasta skit" och se vad som fastnar. Tyvärr så brukar domarna som resulterar från det inte vara supertydliga på hur de mindre åtalspunkterna skall tolkas, eftersom domstolen ofta "missar" de juridiska spetsfundigheterna kring dessa. (Iaf i lägre rätt).
 
Det blir ju dumt på riktigt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.