Thomas_Blekinge skrev:
Visst fullmoon. Men den logiken ska man även ha spis, tvättmaskin, värmepump mm på utsidan för så blir servicen så mycket enklare för servicefirman.
Som husägare är man ibland ganska trött på folk som ska göra något på ens bostad, det kan vara hantverkare eller underentreprenörer från nät/VA/Tele. Man får aldrig någon fast tid då dom behaga komma, de förväntar sig att man tar ledigt från sitt ordinarie jobb för att sitta hemma och vänta. Vem betalar min inkomstbortfall när jag sitter hemma och hantverkaren inte kommer?
Hur ofta behöver elmätaren på min fastighet bytas ut framöver? Kanske vart tionde år? Ska man då dras med ett fult skåp på en fasad som man har betalt massor för bara för att fullmoon's kompisar inte kan hålla avtalat tid?
Nej, det vägrar jag.
Detta diskuterade de på Rix Morronzoo häromveckan, att det 2015 borde finnas ett smartare system än att be folk sitta hemma halva dagen för att en leverans eller hantverkare ska dyka upp.

Markoolio hade en gång svarat, när hantverkaren som bett honom stanna hemma mellan 8-13, frågat efter portkoden, att den är nånting mellan 0000 och 9999
 
  • Gilla
CandyManX
  • Laddar…
Mikael_L
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Det enda tråkiga med detta alternativ är att huset blir utan el om man följer lagen.
[länk]
§ 6
Nu fattar jag ingenting...
 
Ett bra exempel på hur snett och vansinnigt det kan gå emellanåt. Lika illa med skåp tex på fristående garage inget specifikt för markskåpen. Tur man har fastighet typ jord/skogsbruk så man får bygga lite som det passar bäst. :)
 
  • Gilla
Bygger i betong
  • Laddar…
Mikael_L
I länkad lagtext finns de undantag för elledningar som ej är koncessionspliktiga, alla ledningar som inte omfattas av uppräknade undantag i denna lag får endast uppföras och hållas i drift av den som har nätkoncession för området.

Så du får enligt lagen inte skicka ström från markmätarskåp till bostadshuset ..
eller från fasadmätarskåp på garaget till bostadshuset, för den delen heller ...
 
Bob_the_builder
Jo, om du har staket... .§7. (y)

Men allvarligt talat, är det här något som öht diskuteras av nätägarna?
 
Redigerat:
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Nätägare = monopol, de gör precis hur de vill.
I vårt fall, Vattenfall. Vi byggde hus för några år sen och har källare där servisledningarna går in. Vattenfall var där med sina installatörer och satte ett tillfälligt mätarskåp i källaren. Inte ett ord om att detta inte var tillåtet. Källaren är det rätta stället för där har vi alla servisledningar och all teknik.

Men sen, när det var dags för en permanent lösning, då passade elmätare i källare inte Monopol Vattenfall. Nej, då skulle mätaren prompt sitta på fasaden. Jaha, på ett redan färdigbyggt hus, ska vi alltså såga upp ett hål i fasaden?! Dra om en massa elledningar?! Bara för att behaga några byråkrater?

Så fick vi välja: Antingen hål i fasaden, eller markskåp i tomtgränsen.
Blev till att köpa en ful plåtlåda för 10.000 kr och ta dit grävskopan. Kostade oss 15.000 kronor, bara för att Monopol Vattenfall var på det humöret. De saknar fullständigt förståelse för att det finns kunder.
Deras egna installatörer som var ute och kopplade ledningar hade aldrig hört om denna regel. Och vår elektriker inte heller. Så jag förstår verkligen TS fråga om detta.
Och Vattenfall fick i mig en extremt missnöjd kund, som skapar maximal badwill åt dem.
Tur att man kan välja leverantör av strömmen i alla fall.
Min uppfattning är att V-fall är en dinosaurie som borde varit utdöd vid det här laget, men tyvärr håller sig levande på vår bekostnad.
 
GK100 skrev:
Ett bra exempel på hur snett och vansinnigt det kan gå emellanåt. Lika illa med skåp tex på fristående garage inget specifikt för markskåpen. Tur man har fastighet typ jord/skogsbruk så man får bygga lite som det passar bäst. :)
Ja, vissa har tur! ;) Och själv har jag ju mätaren i källaren så jag klarar mig också! ;) Jag har behövt vara hemma en gång på de tio år jag bott här, när den skulle bytas till fjärravläsning. Det klarar jag av.

Nej, det var ju en väldigt spännande lag. Som jag läser den så är det OK med mätaren på huset och ledning till garaget enligt §6. Men mätaren på garaget och ledning till huset är alltså inte OK, om man inte kan uppfylla undantagen i §7.

Så de har haft otur när de tänkte fram den där lagen, helt klart. Om jag får gissa så tror jag dock att en domstol skulle tolka §7 väldigt välvilligt om det nu var så att någon mot alla odds skulle hamna inför skranket för att mätaren satt på garaget. Det är ju uppenbart inte lagstiftarens mening att göra alla dessa installationer olagliga ur nätkoncessionssynpunkt.

Stalltipset är dock att det aldrig skulle se en domstol, utan avskrivas direkt av polisen eftersom det knappast lär leda till mer än 3 månaders fängelsestraff (vilket enligt direktiv är gränsen för när man i praktiken öht börjar utreda brott i Sverige idag).
 
Tillägg: Vi erbjöd oss t.o.m. att sätta en nyckelholk på källardörren så att deras folk skulle kunna ta sig in och serva vid behöv, men inte ens det dög.
 
Du ska nog inte skylla på nätägaren utan på den behörige installatören som har att se till att allt blir rätt.
Han borde i tidigt skede talat om för dig hur det fungerar för det finns klara direktiv på hur det ska vara, dessutom borde du som avtalspart kanske lagt ner lite energi på att ta reda på vilket avtal du ingick med nätägaren när du gjorde beställningen.
Ingår man ett avtal bör man kanske ta reda på vad som gäller och inte tro att motparten tar för givet att dom måste informera dig om vad avtalet innebär.
 
Ur EONs villkor kan jag bara utläsa:
Konsumenten ska se till att för denne tillgänglig mätanordning är lätt åtkomlig för
elnätsföretaget. Elnätsföretagets plomberingar eller andra spärrdon får inte brytas.

En placering av mätarskåp i ett olåst utrymme är alltså OK.

Klart att avtal ska hållas. Men det ändå fullständigt korkat att nätbolagen har sådana avtalsmoment som tydligen härrör från en svunnen tid.
 
Mikael_L skrev:
Det enda tråkiga med detta alternativ är att huset blir utan el om man följer lagen.
[länk]
§ 6
Konstigt, hur jag än läser kan jag inte se hur §6 hindrar ett kabelmätarskåp i tomtgräns(??)
 
Du får läsa propositionen och diverse dokunent från EI också för en bakgrund. Och i detta fallet är elbolagen trots allt ganska ovetande och medgörliga för lösningar som då formellt är fel.
 
Jag söker och söker men hittar inget hos EI.
 
Mikael_L
bax skrev:
Konstigt, hur jag än läser kan jag inte se hur §6 hindrar ett kabelmätarskåp i tomtgräns(??)
Det beror på att du läser fel ... :D :cool:

Nä, du har rätt egentligen, §6 hindrar inte markmätarskåp.
Egentligen hindrar ingen enda paragraf i den lagtexten något, utan alla paragrafer tillåter något.

Och det som inte är tillåtet genom denna lagtext faller under koncessionsplikten som nätagaren innehar.


Som exempel så ger §5 fastighetsägare rätt att ordna elnät i sitt eget hus. Utan denna § skulle ingen kunna ha ett elnät i sitt hus, bara koncenssionsägaren (elnätsägaren) skulle ha rätt att uppsätta och underhålla elen i husen inom sitt geografiska koncenssionsområde.

Och §6 ger rätt att dra el till garage, uthus osv på den egna tomten, men ger ingen rätt att dra el till bostadshus.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.