jbr skrev:
... och vad kostar en installationen på en hel sjukhusbyggnad där precis allt är Zwave-styrt?
Tämligen ointressant resonemang.

Sorry, men det mesta av det du skriver rörande KNX stämmer faktiskt inte. Det gäller såväl prisnivåer som komplexiteten i att sätta ihop ett väl fungerande system.
Hjälp istället trådskaparen med sådant som du har kunskap om och som just du tycker är bra.

Som sagt, man ska välja den väg man själv föredrar men det är alltid en god idé att bygga resonemangen på kunskap och fakta.
Ointressant? För att vi alla är med o betalar eller?
Det jag har kunskap om är att det behövs i princip dubbel rör/slangdragning, och det dessutom i form av ett stjärnnät.
Det är inte så svårt att räkna ut att det i ett land med dessa skatter på arbete blir väldigt dyrt.
Om du har möjlgiheter att köpa KNX-prylar till grossistpris eller bättre så hjälper det naturligtvis, och kanske tom en konsument kan hitta det någonstans, men du kommer ju aldrig ifrån hårdvaran för trådningen, kanalisation och lågvoltstrådar + en massa extra F-kabel. + arbetet då om TS inte gör eldragningen själv, som du kanske gjort.
Så vilken fakta är det jag saknar?
Tycker absolut TS bör få hjälp med det viktigaste, och det lär ju vara om han sa satsa på trådburet eller ej!
Allt annat går ju att ändra o uppdatera efter hand.
 
tommib
karlmb skrev:
Ointressant? För att vi alla är med o betalar eller?
Det jag har kunskap om är att det behövs i princip dubbel rör/slangdragning, och det dessutom i form av ett stjärnnät.
Det är inte så svårt att räkna ut att det i ett land med dessa skatter på arbete blir väldigt dyrt.
Om du har möjlgiheter att köpa KNX-prylar till grossistpris eller bättre så hjälper det naturligtvis, och kanske tom en konsument kan hitta det någonstans, men du kommer ju aldrig ifrån hårdvaran för trådningen, kanalisation och lågvoltstrådar + en massa extra F-kabel. + arbetet då om TS inte gör eldragningen själv, som du kanske gjort.
Så vilken fakta är det jag saknar?
Tycker absolut TS bör få hjälp med det viktigaste, och det lär ju vara om han sa satsa på trådburet eller ej!
Allt annat går ju att ändra o uppdatera efter hand.
Nja.... I den miljön skulle jag absolut inte vilja ha en ellösning som inte är både rejält validerad och övervakad. Det kostar (tyvärr).... Z-wave är fortfarande på leksaksstadiet om vi jämför med KNX och traditionell industriautomation. Hemma kan man experimentera mer men jag skulle fortfarande satsa på trådat närhelst det är möjligt. Precis som du säger är det viktigaste om man ska satsa på trådburet eller ej och här är min fasta övertygelse att det är trådburet som gäller. Ja, det blir mer rördragning. I ett nybygge är det försumbart om man planerar elinstallationen lite smart. Det kräver sin elektriker och jag tror inte att vem som helst skulle kunna göra det. I TS situation skulle jag läst in mig så mycket som möjligt på hur man bygger upp ett elsystem och kommit med ett färdigt förslag till en elektriker som sedan kan anpassa det till vad som är tillåtet/rimligt.
 
Z-wave är fortfarande på leksaksstadiet om vi jämför med KNX och traditionell industriautomation
Zigbee används i industrin sedan flera år. Och även om det skulle finnas några mjukvarumässiga nackdelar med ett radiosystem riktat mot konsumentmarknaden så är det ju bara en tidsfråga innan det är åtgärdat. Lösningen lär ju aldrig bli att kasta ut allt och fundera på trådar istället.
Vill man inte pula själv så finns det firmor som kan installera ett radiosystem.
Men många elektriker, inkl den jag skrev om som jobbat med sjukhuset, känner fortfarande inte till de nya radiosystemen. Inte konstigt att det fortfarande rekommenderas trådat..
 
Redigerat:
karlmb skrev:
Fast LAN, högtalarkabel, koax,alla de där går ju fint att dra utan rör egentligen. Det är ju inte så troligt att de behöver bytas ut.
Själv har jag dragit ett lågspänningsrör 20mm med dosor i varje rum den passerar, men LAN mm löst i väggarna.
Röret är tänkt till klenare ledare som etc, men går ju i nödfall att använda till LAN. Slang är ju rätt kass för det däremot. Tjocka kablar fastnar lätt i slang, även om den är korrekt fastsatt.
Hade man lagt LAN (tp-kabel) för 5-7 år sedan så hade man velat byta ut den idag, eftersom du vill köra gigabit i ditt nät. Flyttar du dig ytterligare 10 år bakåt i tiden hade du troligen dragit koaxialkabel och känt dig väldigt modern - tills det var dags för TP.

Det man kan vara säker på är att om 5-10 år vill du få in en kabel som vi inte ens tänkt på ännu, och då är rör väldigt, väldigt bra!
 
Att påstå att KNX inte är ett dyrt system är ju skitsnack. Däremot är det absolut inte ouppnåeligt.

Enligt de offerter som jag tog in låg merkostnaden på minst det dubbel för den fysiska installationen av anläggningen, då helt utan att bygga in någon intelligens. Att gå från 100.000 till 2-300.000 är en ganska mäktig prisökning.

Men det är mycket enklare att se kostnadsskillnaden. Nämligen hur man programmerar systemet. Hur mycket kostar en licens för att kunna programmera KNX?
 
Jag skulle säga att KNX är dubbelt så dyrt som Z-wave i hårdvaran.
Men att installera en KNX anläggning går fortare än installera z-wave anläggning i en nyinstallation så skillnaden blir inte så stor.
AndersPS du kan inte mena att den anläggningen för 100.000 har samma funktioner som KNXen för 2-300.000?
 
AndersPS skrev:
Hade man lagt LAN (tp-kabel) för 5-7 år sedan så hade man velat byta ut den idag, eftersom du vill köra gigabit i ditt nät. Flyttar du dig ytterligare 10 år bakåt i tiden hade du troligen dragit koaxialkabel och känt dig väldigt modern - tills det var dags för TP.

Det man kan vara säker på är att om 5-10 år vill du få in en kabel som vi inte ens tänkt på ännu, och då är rör väldigt, väldigt bra!
Jo, jag har mina rör utifall att...:)
 
power650 skrev:
Jag skulle säga att KNX är dubbelt så dyrt som Z-wave i hårdvaran.
Men att installera en KNX anläggning går fortare än installera z-wave anläggning i en nyinstallation så skillnaden blir inte så stor.
AndersPS du kan inte mena att den anläggningen för 100.000 har samma funktioner som KNXen för 2-300.000?
Vad är det som går fortare med KNX?
Att dra massa kanalisation o kabel i hela huset som man slipper helt med zwave?
 
En vanlig "standard villa" är ett rör med fördragen fk till varje rum ett 1-2st för knx är inte många rör.
Montera alla puckar och dra tändtrådar mm tar längre tid med z-wave i en nybyggnation.
 
Jag förstår nu, efter alla kloka svar i tråden, att ett trådat system är det optimala i dagsläget (bortsett från prisbilden).
Alltså verkar det hela vara en fråga om hur mycket pengar jag vill/kan lägga på detta.
I följd med att det är ett modulhus vi köpt, så ingår "standard" elinstallation av elektriker till hela huset i vårt huspris (när väggarna väl är på plats). Men har ni någon aning om vad det skulle kosta om jag bad elektrikern att dra med KNX-kabel till alla rum och uttag som han ändå ska installera? Är det kabeln som är dyr eller själva dragningen?
Jag lär ju ändå behöva dra kablar för hemlarmet, nätverkskabel m.m.

Om nu kostnaden för KNX-systemet blir för dyrt (för mig), är det då z-wave+ eller Zigbee som gäller? Och i detta fall behöver jag inte dra en enda extra kabel för HA-systemet?
 
power650 skrev:
Jag skulle säga att KNX är dubbelt så dyrt som Z-wave i hårdvaran.
Men att installera en KNX anläggning går fortare än installera z-wave anläggning i en nyinstallation så skillnaden blir inte så stor.
AndersPS du kan inte mena att den anläggningen för 100.000 har samma funktioner som KNXen för 2-300.000?
Nej, det gör jag inte. Detta är alltså från riktiga offerter + prisuppskattningar, så man kan säga att det är hur felaktigt som helst, det var de priser jag som gick.

Anläggningen för 100.000 var en total elrenovering där all befintlig el byttes ut till ny. Det inkluderade även jordfelsbrytare, byte av elcentral etc.

Anläggningen som var förberedd för KNX med en uppskattad kostnad på 2-300.000 kronor var total elrenovering, inkl jordfelsbrytare, byte av elcentral etc. Det som tillkom var en eller två undercentraler, dragning av rör och kabel fram till varje eluttag (eftersom du behöver separat dragning till varje uttag) samt brandsäkring av central+undercentral.

INGEN KNX utrustning ingick i detta pris, utan det var enbart förberedelse.

Utöver accar så kommer du att behöva betala någon för att programmera KNX, eftersom licensen som behövs för att göra det "egentligen" inte säljs till privatpersoner. Köper du den ändå kostar den cirka 15.000:- och då är det enbart för en licens.

Sen är det stor skillnad på nyinstallation och renovering. Jag har av andra anledningar öppnat upp både väggar och golv, så i princip all installation är förlagd i ny slang, det är enbart en liten del av installationen i källaren som går i de äldre rören som redan fanns ingjutna. Men helt klart går det mer tid när man renoverar än vid nybyggnation.

Min Z-wave lösning består framförallt av ett 15-tal on/off puckar som styr vars två eluttag, kamera vid dörren, två dimmerpuckar till takbelysningen, ett antal vanliga externa uttagspuckar, styrning av tre rullgardiner, några lampor, några rörelsesensorer, ett gäng trådlösa strömbrytare etc. Har massor av grejor som ännu inte är uppsatt och som ligger i en låda. Totalt har detta kostat uppskattningsvis 25-35.000:- än så länge i hårdvara. Den extra tiden för elektrikern att installera detta är inte många minuter per puck.

(Undantaget var styrningen av takbelysningen, där det rådde lite frågetecken kring mina Z-wavepuckar och trafon till takbelysningen - det tog några timmar extra, det ska erkännas.)
 
power650 skrev:
En vanlig "standard villa" är ett rör med fördragen fk till varje rum ett 1-2st för knx är inte många rör.
Montera alla puckar och dra tändtrådar mm tar längre tid med z-wave i en nybyggnation.
Ska du styra mer än en lampa i varje rum blir det väl betydligt mer än 2-3 rör till varje rum? Iaf mkt mer fk trådar än ca 1,5 (om man låter 2 rum dela på en grupp med 3 trådar).
Utan knx blir det ju bara kanske ett halvt rör till varje rum enligt samma resonemang.
Till detta kommer lågvoltsrören för knxbuss.
Är det någon soon tror allt detta blir "lite mer" än för en stdinstallation i ett nytt hus?
Tändtrådar? Var behövs det i trådlöst system men inte i fallet knx?
 
Vi har inte haft anledning att byta system sedan det bryggdes utom på en punkt och det är centralenheten där det kommer ny teknik snart eller kanske senare.

När vi byggde ett nytt kök föreslog elektrikern KNX eftersom vi ville ha olika kombinationer av ljus från 24 LED downlights fördelade på 6 sektioner. Efter att ha kollat upp KNX tyckte jag att det var alldeles för dyrt och att programmeringen var för statisk. Ibland vill jag kunna ändra enkelt och snabbt utan att ta hjälp. Vi tittade även på Jung:s trådlösa och några andra tyska system. (Vi jobbar både i Sverige och Tyskland) Efter att ha läst på insåg jag att åsikterna om olika system vara lite som om iPhone eller Galaxy eller IOS och Windows, dvs nästa religiöst utan speciellt mycket förnuft.

Vi ville ha ett system som fanns att köpa överallt och som inte krävde kunskaper i elektronik. Det slutade med att vi byggde systemet med Nexa 433 från Clas Ohlson mfl. Elektrikern var lite tveksam men även han insåg att det fungerade och köpte även hem vissa delar åt oss. Vi började i köket och senare i vardagsrum, bibliotek hall, trapphus och trädgård. Grunden är en Nexa Gateway som inte är något underverk direkt men fungerar hyggligt om man har lite tålamod och ingen i omgivningen hör på. Därifrån styrs 6 infällda mottagare i köket och 10-12 (beror på säsong) andra mottagare i och utanför huset. Andra mottagare styrs av rörelsedetektorer och ibland av bägge systemen. Så är det i hallen och entrétrappan utomhus. Om en vecka även i en trappa mellan våningarna. I köket sitter 6 mottagare (puckar) som alla kan styra sina respektive sektion till absoluta värden.
Exempelvis kommandot "Ljusmiddag" lägger 5 % på några sektioner, stänger av andra och 10% på någon. ”Frukost” har totalt mer ljus och en annan fördelning. ”Frukost” tänds varje vardagsmorgon 06.36 och släcks 08.00 om vi glömmer att släcka själva. På helgerna är det lite senare. Nu när vi har alla julbelysning utomhus inkopplat tänds den på morgonen 06.30 och släcks 30 minuter efter gryningen för att starta 30 minuter före skymning och släcks 23.15 varje kväll. Vi har även program som tänder och släcker belysning med inslag av slump. Allting kan styras och förändras från våra telefoner och även några fjärrkontroller lösa men även väggmonterade där en telefon tar för lång tid att använda. Ibland är en dedicerad knappt enklare. De väggmonterade är infällda i likadana ramar som andra strömbrytare.
Skillnaden mellan 433 och Z-way är att Z-way är dubbelriktat och är rejält mycket dyrare. Nexa:s saker är standard även i Tyskland där det finns flera system med samma produkter under andra namn. Z-way får även signalen att hoppa med mottagarna vilket inte Nexa:s gör. Vi har ett gårdshus med ett stort plåttak som dödar alla signaler i och bortom det. Nu har vi en Nexa mottagare/sändare som tar emot signalen vid sidan av gårdshuset och sänder in den bakom eftersom vi styr all belysning i trädgården, växthus och uteplats med samma system antingen automatiskt eller manuellt. Nu väntar vi på att Nexa Gateway ersätts med en Nexa Bridge som har både 433 och Z-way och en bättre programvara. Vi har haft systemet i två år utan egentliga problem. Jag ändrar rätt ofta i telefonen och man måste vara noggrann att rensa på servern och ersätta helt med det som är på telefonen. Att bara ladda upp ändringarna fungerar inte alltid. Några gånger har jag behövt starta om Nexa Gateway enheten.

Vi behöver inte dubbelriktad kommunikation generellt för belysningen, hittar inte anledning alls för dubbelkommunikation. Systemet har hängt sig några gånger, som skulle upptäckts av dubbelriktad kommunikation, men det har berott på att vi inte fullföljt programmeringen helt eller korrekt. När det gäller nästan all belysning kan vi alltså fortsätta att använda billig 433 utrustning. I dag har vi ett annat system som håller koll på temperaturer och fuktighet på 5 ställen i hus och trädgård och det vill vi integrera i samma system som elstyrningen. Då kan vi enkelt göra frostvakter i gårdshus och växthus. I trädgården och gårdshuset kan vi även ha nytta av Z-way sätt att sändare vidarebefordrar signalerna. Dessutom är det nya systemet, när nu det kommer, oberoende av någon server utanför huset om jag förstått det korrekt. Men vi vill inte gå över helt till Z-way eller något annat då det blir för dyrt. Behöver jag en extra mottagare eller sändare kan jag enkelt köpa dem på Clas Ohlson eller Jem&Fix. Vi skall bara använda Z-way där det är nödvändigt. Samma teknik, blanda Z-way och 433, som Nexa Bridge kommer med finns redan hos Tellstick tror jag mig ha upptäckt. Men vi väntar på Nexa:s lösning innan vi byter centralstyrningen. Inget behöver bytas ut utom Nexa Gateway mot Nexa Bridge. Sedan fortsätter vi att bygga vidare.
 
  • Gilla
Björtan och 1 till
  • Laddar…
Någon som satt sig in i Somfys TaHoma?
 
karlmb skrev:
Ska du styra mer än en lampa i varje rum blir det väl betydligt mer än 2-3 rör till varje rum? Iaf mkt mer fk trådar än ca 1,5 (om man låter 2 rum dela på en grupp med 3 trådar).
Utan knx blir det ju bara kanske ett halvt rör till varje rum enligt samma resonemang.
Till detta kommer lågvoltsrören för knxbuss.
Är det någon soon tror allt detta blir "lite mer" än för en stdinstallation i ett nytt hus?
Tändtrådar? Var behövs det i trådlöst system men inte i fallet knx?
Men herregud, har du gjort några hus själv? Gjort ett antal hus med både knx och standard hus med lösa puckar zwave, zigbee mm och det tar kortare tid med installationen för knx. Dra fram en 7 ledare till varje rum så finns det 4 styrningar per rum ex 2 lampor och 2 vägguttag tar inte mycket tid. Skall du själv ändra i installationen och programera så håller jag med om att knx är inget användarvänligt. Men mer än 90% av kunderna som väljer knx vill bara ha ett system som funkar utan att behöva göra något själva..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.