Mikael_L
Ja det är bara att vägra. Ingen kan tvinga dig.

Och det finns fina gasolspisar och fotogenlampor. :D
 
Kanske vi låter bli att fortsätta. Vi har olika uppfattningar, det är väl OK? Jag har fått veta svar på min startfråga. Tack för hjälpen!
 
Mikael_L
Jag hoppas du förstod att jag knappast var dödsallvarlig. :)


Men i tråden har de flesta lite mer insatta gett dig beskedet att det troligen är mycket låg sannolikhet att du kan påverka nätägaren i detta.
Men det är ju inget hinder för dig att ändå försöka.

Vi verkar inte heller kunna hjälpa dig med någon lag/föreskrift/standard/text som ger dig någon trumf på hand vid förhandlingen.
Vi har ju inte heller funnit några lagar/föreskrifter som tvingar nätägaren att kräva elmätarskåp på utsidan, så nätägaren har säkert inte heller någon sådan trumf på hand.

Men elmätaren är nätägarens egendom, och det vanliga i detta landet är man faktiskt får bestämma om sin egen egendom.
Och du kan ju inte säga "Hörru, det där är min elmätare så ni har inget att säga till om över var jag placerar den!"


Och sen förutom detta har det kommit tips på alternativ till placering på husets fasad samt lite åsikter om det verkligen är fult eller inte, och jämfört med alternativen.


Så jag tycker du har fått bra utdelning på din fråga.
Ett betydligt mindre aktivt forum hade kanske inte genererat något svar alls, eller bara något enstaka svar, kanske bara från en enda person - hur mycket hade det hjälpt dig?
 
Mikael_L skrev:
Jag hoppas du förstod att jag knappast var dödsallvarlig. :)
...
Nä, men jag talar från djupet av min själ nu.

Och jag undrar vad detta är: Något slags konstforum för högt förfinade ultraestetiska skönandar?

Alltså, hur kan man tycka att ett litet elskåp är så anskrämligt så att det förstör hela huset?
Det blir väl knappast snyggare för att det sitter på insidan i stället? Hjälp :rolleyes:

(Nåja, helt allvarlig är jag väl inte ;) Vad man brukar kalla I-landsproblem, utom när det gäller den egna villan)
 
Mikael_L skrev:
Och på något märkligt vis tänkte jag omedelbart på Léon - The Professional
[bild]
:cool:
(L)EON.....:surprised:
 
  • Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
Thomas_Blekinge skrev:
Visst fullmoon. Men den logiken ska man även ha spis, tvättmaskin, värmepump mm på utsidan för så blir servicen så mycket enklare för servicefirman.
Det är skillnad på service som fastighetsägaren har beställt (spis, tvättmaskin etc) och service som nätägaren behöver göra men fastighetsägaren inte beställt.
 
O
Som jag skrev tidigare...
Även om inte nätägaren, kan skylla på någon specifik punkt i lagen, utan bara i sina villkor, vilket väger väldigt tungt....
Så är det en väldig uppförsbacke att få rätt att placera mätaren var du vill... Det kan bli många och långa diskussioner med nätägaren. Kanske inte är så kul att bo i sin villa utan el tills man har lyckats övertyga elbolaget....

Men en sak som jag reagerade på så var det klagomålet på att behöva sitta hemma på hantverkare som inte dyker upp som de ska... Är inte det ett argument att ha elmätaren på utsidan? Då slipper du problemet att behöva vänta på elbolaget som kommer någon gång mellan 7-18?
 
klagomålet på att behöva sitta hemma på hantverkare som inte dyker upp som de ska...

Nej, utan det är bara frustrationen över att många hantverkare inte förstår att de har ett serviceyrke.
 
Är hantverkare ett serviceyrke?

Och innebär inte "yrke" att man gör det man får betalt för?
 
Ett annat "problem" är väl att folk inte förstår att dom har skrivit på ett avtal med nätägaren i och med att dom vill ha leverans av ström. I det avtalet finns bla reglerat hur service ledningar och mätare ska vara placerade/utförda.
Och normalt är väl hanterksyrken inte att ses som serviceyrken utan det betyder helt enkelt att man arbetar med händerna.
.
 
O
Jag skulle sträcka på mig å säga att alla yrken där man har kontakt med människor är ett serviceyrke. Men det gäller alltså även sjuksköterskor, dagispersonal...

Men det är inte det diskussionen handlar om.

Tyckte elmont satte spiken på huvudet. man har ett avtal med elleverantören. Då har man valt att acceptera de villkor som finns.
 
Vi har ett passivhus o valde medvetet att ha den på utsidan av fasaden för att minimera genomföringar i klimatsmart samt minska på energiförluster. Vi stör oss aldrig på att den är utanför hus fasaden då det är väl genomtänkt placerad på baksidan av vårt hus Mot norr där skogen ligger.

Nerre skrev:
Ett exempel:

[länk]




Det är tydligen SS 437 01 40, punkt 6.1.3 som säger att mätaren ska vara lätt åtkomlig.
 
Ett kabelmätarskåp att ställa i tomtgränsen är ett annat alt, går att få lackade i valfri färg.
 
Drömma skrev:
Vi har ett passivhus o valde medvetet att ha den på utsidan av fasaden för att minimera genomföringar i klimatsmart samt minska på energiförluster. Vi stör oss aldrig på att den är utanför hus fasaden då det är väl genomtänkt placerad på baksidan av vårt hus Mot norr där skogen ligger.
Varför blir det färre genomföringar?
 
Jag antar att Drömma syftar på utanpåliggande kontra infällt skåp, inte utsida kontra inuti huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.