Bob_the_builder skrev:
Eftersom det finns en massa tvärsäkra uppfattningar om vad som är rätt sätt att spika läkt kanske det är intressant att veta vad facit (AMA Hus 14) säger?

HSD.1412 Takpanneläkt på inbrädning
"Ströläkt ska spikas med varmförzinkad trådspik 40×1,7 mm alternativt skruvas med varmförzinkad träskruv med längd cirka 37 mm och med centrumavstånd högst 250 mm.

Bärläkt ska spikas i varje korsningspunkt med varmförzinkad trådspik 75×2,8 mm alternativt skruvas med varmförzinkad träskruv med längd cirka 70 mm."

Min kommentar:
Centrumavståndet 250 mm för spiken i ströläkten har sannolikt med den klena spikdimensionen att göra.

HSD.141 Läkt för överläggsplattor e d på yttertak
"Spikändar som trängt igenom underlagssponten över vindsutrymme ska slås omkull tvärs över fibrerna eller klippas av, dels på ytor på lägre höjd än 2,0 m över golv, dels kring takluckor."

Min kommentar:
Eftersom lägsta tillåtna dimension på råspont är 17 mm och tjockleken på bär/strö är 25+25 kommer alltså spetsen på bärläktsspiken kunna sticka ut 8 mm (75-25-25-17). Om man väljer mer stabila tjocklekar på råsponten (21/22 mm) så blir utstickande del av spetsen så kort att den inte kan bockas utan således måste klippas.
Det skall även fogas under varje ströläkt.
Helt sjukt!!!!
 
Bob_the_builder
Var har du läst det..?
 
Vem f-n spikar nuförtiden? Mina två hyrpensionärer (f.d. yrkessnickare) torxskruvade hela garagetaket, takstolar, råspont, panel, läkt, nock- och kantpannor. Gick på nolltid och blev jättebra. Men det gick åt 4000 skruv, och de var inte gratis!
 
masterplan skrev:
Vårt tak på vårt hus behövde bytas. Vi la ned massor av timmar med att träffa olika takfirmor, tog in offerter, kollade referenser, soliditet etc. Vi valde inte den billigaste, inte den dyraste heller utan någonstans mitt emellan. Den som hade bäst likviditet och gav bäst intryck. Verkade helt enkelt kunnigast.

Arbetet skulle börja i början av september. Det skrev vi avtal på. Med allt plåtarbete över takkupor skulle arbetet ta max 3 veckor. Det började redan fel. Takfirman dök inte upp på utsatt tid. Efter några dagar så kröp det fram att skyfallet som kom i början av september hade gjort att de fick massor av akutjobb. Absolut, det hade vi full förståelse för. Men säg det i så fall. En vecka efter starttid dök de helt sonika upp. Vi kom tillsammans överens om att allt avfall skulle forslas bort i Big Bags. Det kom en container.

Arbetarna kunde ingen svenska och förstod ingen heller. Det fanns heller ingen arbetsledare på plats över huvudtaget. Det slutade med att jag och min sambo fick spendera många dagar hemma för att övervaka deras arbete. För det kastades ned takpannor på gräsmattan som gick i hundratals bitar, De täckte för ventilationshål och skorstenshål vilket gjorde att ventilationen i huset inte fungerade. De använde för långa spikar när de skulle spika fast läkten vilket gör att våra kattvindar ser ut som en spikmatta ( 3 cm långa spikstumpar sticker rakt ut). De målade vindskivor som inte fick torka ordentligt innan det sattes upp och dessutom målades inte endbitarna. Vi skulle byta ett takfönster. Det gjordes den dagen himlen var mörkgrå och regnet öste ned. Det stod tre killar med varsin presenning över sig och försökte byta ett fönster i spöregn medan regnet hällde in på ovanvåningen genom öppningen. Vi fick nog när det visade sig att arbetarna var oförsäkrade även vi hade blivit lovade att så inte var fallet. Då stoppade vi takomläggningen.

Gång på gång under resan har vi försökt komma i kontakt med firman, både via mail och telefon. Vi kallade till krismöte. Då fick vi nya arbetare som fick börja om från början på vårt hus efter att takfirmans besiktningsman hade inspekterat vad som hade gjorts. Allt som de första arbetarna hade gjort var fel.

Nu går vi snart in i månad fyra av vår takomläggning. Det är inte klart än. Det kommer någon arbetare då och då och jobbar 1-2 timmar. Det som behöver målas, tex takkupor går inte nu i det här vädret.

Vi har sagt till takfirman att ROT-avdraget minskas vid årsskiftet och det är inte vårt problem.
Hur mycket bör vi kräva i avdrag på fakturan? Vart kan vi vända oss?

Jag byte tak i somras och använde Svensk tak firma. de slängde ner gamla takpannor på gräsmattan och självklart går takpannor i bitar, det viktiga är att när dem hade slängt ner allt att dem städade efter sig och plockade allt i container, eller ville du att dem ska packa varje takpanna i bubbelplast och ta ner???

hemma hos mig var det också att spik kom in i kattvind mellan takstolar men när jag påpekade detta var det inget problem för en gubbe att krypa in med knipex och klippa av spik?

jag tror att ni är en skräckexempel på kunder oavsett vilket företag ni hade anlitat, och tack vare såna idioter blir det dyrare för alla andra att anlita hantverkare i framtiden,
det jag tycker att firman gjorde fel är kanske att dem inte dök upp i överenskommet tid, men tyvärr är det inte många firmor som gör det heller.

att det kommer att ta halv år för er att lägga om taket får ni skylla er själva. ni har nog aldrig hållit i en hammare men vill lära hantverkarna hur dem ska bytta tak?? hade ni låtit dem göra klart jobbet utan att betala hela summan och sedan påpekar ni allt ni är missnöjda så fixar dem det på nolltid med städning ommålning med mera.
 
spamb skrev:
Jag byte tak i somras och använde Svensk tak firma. de slängde ner gamla takpannor på gräsmattan och självklart går takpannor i bitar, det viktiga är att när dem hade slängt ner allt att dem städade efter sig och plockade allt i container, eller ville du att dem ska packa varje takpanna i bubbelplast och ta ner???

hemma hos mig var det också att spik kom in i kattvind mellan takstolar men när jag påpekade detta var det inget problem för en gubbe att krypa in med knipex och klippa av spik?

jag tror att ni är en skräckexempel på kunder oavsett vilket företag ni hade anlitat, och tack vare såna idioter blir det dyrare för alla andra att anlita hantverkare i framtiden,
det jag tycker att firman gjorde fel är kanske att dem inte dök upp i överenskommet tid, men tyvärr är det inte många firmor som gör det heller.

att det kommer att ta halv år för er att lägga om taket får ni skylla er själva. ni har nog aldrig hållit i en hammare men vill lära hantverkarna hur dem ska bytta tak?? hade ni låtit dem göra klart jobbet utan att betala hela summan och sedan påpekar ni allt ni är missnöjda så fixar dem det på nolltid med städning ommålning med mera.
Jag tycker du är orättvis. Besiktningsmannen sa ju att de gjort fel.
Gällande pannorna så kan ju faktiskt firman hyra container att kasta dem i, och det kan ingå i offerten. Både för kunden och deras egen skull.
 
spamb skrev:
jag tror att ni är en skräckexempel på kunder oavsett vilket företag ni hade anlitat, och tack vare såna idioter blir det dyrare för alla andra att anlita hantverkare i framtiden,
Du är ett skräckexempel på såna som försöker försvara företag som inte följer ingångna avtal.

Du bara pekar på det där med att de slängde ner takpannor och ignorerar alla de andra felen de gjorde.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Nerre skrev:
Du är ett skräckexempel på såna som försöker försvara företag som inte följer ingångna avtal.

Du bara pekar på det där med att de slängde ner takpannor och ignorerar alla de andra felen de gjorde.
nej det är jag inte.
har själv jobbat inom byggbranchen som anställd och det absolut värsta är när kunder som inte har en sussning hur arbete ska gå till börjar ställa krav om just hur det ska utföras saker och ting.
jag säger ju att det är fel av firman att inte följa tider men tyvärr att skylla på dem saker man inte kan utföra pga väder är fel. att stressa dem och sedan när dem försöker göra rätt för sig och jobba även när det regnar och sedan anklaga dem är också fel. vad jag ser anklagar ni dem för att slänga när takpannor- alla gör det äntligen i container eller gräsmattan om man inte kan komma nära nog med container. att spik kommer igenom på kattvind är inget att oroa sig för ni ska oroa är om ni inte ser några spik- be dem kappa av det som sticker ut. att vindskivor inte har hunnit torka är en tolkningsfråga och där tycker jag att byggarna får min röst just för att dem har mer kunskap om det. och att det drog ut på tiden är tyvärr nåt ni själva är delvis ansvariga men fortfarande ser jag inte några stora fel dem har gjort, många försöker skylla på gubbar just för att det är polacker och inte kunde prata svenska och hade ni inte skrivit det när ni startade tråden så skulle det vara helt andra råd till dig.

mitt råd är oavsett om det var svenskar eller utlänningar som utförde jobbet så låt dem alltid slutföra det och försök dokumentära så mycket som möjligt under arbetets gång efter när allt är klart innan ni betalar hela summan så påpeka det ni är missnöjd med och ge dem en chans att åtgärda det, men för guds skull hoppa inte på hantverkarna och döm inte dem bara för att ni har andra åsikter. ta in besiktnings man när allt är klart.
alla hantverkare har sina egna sätt hur man gör samma jobb, det viktiga i slutändan är att jobbet blir bra.
 
spamb skrev:
och det absolut värsta är när kunder som inte har en sussning hur arbete ska gå till börjar ställa krav om just hur det ska utföras saker och ting.
Du missar uppenbarligen hela poängen med konsumentlagstiftningen: Kunden är amatör, därför ska företaget (som ska vara proffs) agera på ett professionellt sätt.

T.o.m. byggbranschens egna organisationer har ju riktlinjer som de flesta byggföretag inte ens verkar veta att de existerar, än mindre följa.
 
halva tråden där man ger råd till Ts handlar om påhopp på gubbarna just för att dem är pollacker, själv har jag sett svenska företag där dem har gjort fel som inte en amatör skulle ha gjort.

det jag försöker säga är att man dömer ut gubbar innan arbetet är klart just pga deras språk.och fortfarande ser jag inte några katastrofala fel på tak jobbet förutom att allt drog ut på tiden?
 
Vi har uppenbarligen fått olika bild av kommentarerna, det var t.ex. knappast gubbarnas fel att de inte var försäkrade eller att det inte fanns en svensktalande arbetsledare på plats. Det är företagsledningen som brustit i sina åtaganden.
 
  • Gilla
santos och 2 till
  • Laddar…
Dig skulle inte jag vilja anlita i alla fall, låter otroligt amatörmässig eller så är du ett "troll" spamb
 
Redigerat:
Jag förstår lite hur Spamb tänker. För det verkar ju inte vara många fel alls med själva taket (spik i kattvind). Och eftersom de inte är färdiga med jobbet ännu så är det ju svårt att säga ifall de kommer göra "alla fel" som titeln beskriver. Men att de inte följer det som är avtalat är såklart ett STORT fel.

Häromkring känns det lite som takläggarna är den nya opporturnisterna som kan göra ett jobb göra det slarvigt och ta mycket betalt. Lite som de stenläggare som går och knackar dörr
 
Jag upplever att det finns nån slags missförstånd idag mellan varför hantverkare tror att kunder anlitar dem och den verkliga anledningen till att kunder anlitar hantverkare.

Hantverkarna verkar tro att de anlitas på grund av att kunden tycker det är jobbigt att göra jobbet själv, men kunden anlitar hantverkaren för att få nån som är kompetent att göra det.

Då är det klart att kunden blir missnöjd när hantverkaren tar in personal som verkar ha sämre kompetens än kunden själv.

Tittar man på vad lagstiftningen säger så pekar det ju hela tiden på att jobb som utförs av en fackman ska vara fackmässigt utfört. Då fungerar det inte att ta in personal som inte känner till svenska regler och sen låta dem jobba helt på egen hand. Det måste åtminstone finnas en kompetent arbetsledare på plats.

Företagen försöker tjäna pengar genom att leverera en undermålig tjänst och hoppas på att kunden inte förstår hur man klagar på rätt sätt.
 
  • Gilla
Sanjoh och 4 till
  • Laddar…
Karldanaxel skrev:
Vem f-n spikar nuförtiden? Mina två hyrpensionärer (f.d. yrkessnickare) torxskruvade hela garagetaket, takstolar, råspont, panel, läkt, nock- och kantpannor. Gick på nolltid och blev jättebra. Men det gick åt 4000 skruv, och de var inte gratis!
Spikpistol
 
Mikael_L
Elkludde skrev:
när polackerna reser hem kvarstår problemet,med att lagföra i Sveden
Nu har jag missat något tror jag...

Vad skulle dom lagföras för?
Vilket brott har dom begått?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.