Trådat är mycket bättre ur framtidssäkerhetssynpunkt. Om 10-15 år kan en standard helt dö ut och då kan det sluta med att du måste byta ut mycket om saker börjar gå sönder. I gamla hus finns det ingen reell möjlighet att köra trådat och därför blir det trådlöst. Men som med alla trådlösa system finns det till exempel radioskuggor. Vad gör du där?

Man kan om man vill göra en halvlösning, om det blir billigare och enklare för stunden mot ett riktigt knxsystem, dra stjärnnät och sätt z-wave brytarna centralt.

Ett annat tips, ska du ha fiber, tänk på att du behöver tre nätverkskablar från den inkommande splittern, en för data, en för tv och en för telefon. Det går att köra över en kabel men det blir enklare och stabilare att göra det separat.
 
  • Gilla
Björtan
  • Laddar…
När jag sammanfattar era idéer kommer jag fram till detta:

- En centralt belägen styrcentral i huset (vilken/vilka typer av styrcentral rekommenderas?)
- Dra kabelrör i ett stjärnnät till varje rum (hur många och vilken rörtyp ska dras till varje rum?

- TP kabel, LAN-kabel, 230V kabel, lågspänningskabel, KNX/PLC-kabel (vad är skillnaden?), hdmi, högtalarkabel är de kablar som nämns bland svarskommentarerna. Jag ser bara ett helt jidder av kablar framför mig =)

Men med alla dessa kablar dragna behöver jag då ingen z-wave? Hur pratar exempelvis strömbrytare med styrenheten i så fall? Behöver alla dessa kablar vara ihopkopplade vid den centrala styrenheten?

Jag bifogar den senaste planritningen på vårt kommande hus. Har ni tid och lust så hade jag verkligen uppskattat ifall ni har möjlighet att rita in era förslag på den, så att jag får en mer konkret bild av installationen.


Björtans planlösning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
patst577 skrev:
Trådat är mycket bättre ur framtidssäkerhetssynpunkt. Om 10-15 år kan en standard helt dö ut och då kan det sluta med att du måste byta ut mycket om saker börjar gå sönder. I gamla hus finns det ingen reell möjlighet att köra trådat och därför blir det trådlöst. Men som med alla trådlösa system finns det till exempel radioskuggor. Vad gör du där?

Man kan om man vill göra en halvlösning, om det blir billigare och enklare för stunden mot ett riktigt knxsystem, dra stjärnnät och sätt z-wave brytarna centralt.

Ett annat tips, ska du ha fiber, tänk på att du behöver tre nätverkskablar från den inkommande splittern, en för data, en för tv och en för telefon. Det går att köra över en kabel men det blir enklare och stabilare att göra det separat.
Men snälla, KNX, är han gjord av pengar?
Varför skulle trådade lösningar vara mer säkrade från att dö ut än radiobaserade?
Får man radio att fungera, )och ja, radioskugga är inget problem med t.ex Zwave eller Zigbee eftersom varje enhet replikerar till alla andra), vilket är fallet, så finns ingen anledning att byta till trådat.
Inte ens trådlös telefon kan man ha...?
 
Jag har dålig kolla på både KNX och PLC, men på @karlmb låter det bra dyrt? Tänker du att jag ska sätta z-wave-puckar bakom alla strömbrytare och kontakter istället?
 
Efter att ha läst igenom både den här tråden och flera andra om hemautomation m.m. under senaste veckan, eftersom vi också ska börja planera för det snart, till nya huset, kan jag konstatera följande kring enkla basfunktioner som fjärrstyra motorvärmare och ljus inne+ute, timers m.m. som vi initialt är mest intresserade av:
- Z-wave kostar ca 3-5 ggr mer än motsvarande 433MHz komponent, som tex en strömbrytare/switch till eluttag.
- KNX verkar kosta uppemot 3-5 ggr mer än Z-wave för en motsvarande produkt/komponent - och då måste man dessutom låta elektrikern dra dit kabel/rör dessutom.

Vi vill egentligen minimera trådlösa produkter och enheter i huset, men det blir nog ändå trådlöst internet/LAN, trådlöst ljud typ Sonos/Helios eller nåt, trådlös styrning av eluttag och belysning, trådlös/4G telefoni och säkert mer än så också... :)
 
KNX o PLC är inget för vanliga konsumenter. Kräver som sagt rör överallt och en massa kabel fram i tillbaka.
Nu när radiokontroll börjar komma till vettiga priser, hur kan man då välja att satsa på trådat?
När det gäller LAN, Audio och larm är det ett annat läge, där finns det tekniska begränsningar i radiokommunikation, och att dra detta i ett nybygge är en liten extrakostnad däremot.
433lösningarna suger eftersom de inte innefattar kvittering, dvs om lampan tänds eller om signalen inte gick fram och den förblir släckt, blir aldrig detekterat av controllern, och kan heller inte kontrolleras via app eller liknande.
Det kan man vara helt säker på.
Det vi alla väntar på att att ett eller flera radiobaserade system ska komma ner i pris till 433-nivå, det känns inte som det är så långt borta, iaf inte i öppna Zigbee vad jag förstått.
Sök på Zigbee på Alibaba så ska du finna...
Så rådet idag är väl, avvakta bättre radiolösningar, dra inte en massa rör o kabel för detta och kanske snåla in på de värsta kronbrytare/trapplösningar som kräver massa extra kabel, allt det där går enkelt att lösa i efterhand med radio.
Samt, avvakta även med LED-drivers med dimmer etc om möjligt, snart borde sådana med inbyggda radiochip komma fram. Idag är det meckigt att få till fjärrstyrning av LED-dimmers.
Men förbered för CC-LED på bästa sätt, inte 230V LED! Det kommer man att ha igen snart om inte redan idag.
 
karlmb skrev:
KNX o PLC är inget för vanliga konsumenter.
...
Så rådet idag är väl, avvakta bättre radiolösningar, dra inte en massa rör o kabel för detta och kanske snåla in på de värsta kronbrytare/trapplösningar som kräver massa extra kabel, allt det där går enkelt att lösa i efterhand med radio.
Samt, avvakta även med LED-drivers med dimmer etc om möjligt, snart borde sådana med inbyggda radiochip komma fram. Idag är det meckigt att få till fjärrstyrning av LED-dimmers.
Men förbered för CC-LED på bästa sätt, inte 230V LED! Det kommer man att ha igen snart om inte redan idag.
Man kan och ska givetvis ha egna åsikter och också gärna framföra dem.
Men att hävda att KNX inte är för vanliga konsumenter är direkt felaktigt och vittnar om stora kunskapsluckor.

Det generella rådet att avvakta fungerar ju alltid, oavsett om vi pratar elsystem, tv-apparater, datorer eller elcyklar.


Att göra en konventionell eldragning för att någon gång i framtiden montera små puckar i dosor här och där tycker jag är ett komplett misslyckande i ett nybygge.
 
OK, konsumenter med normala ekonomiska tillgångar skulle jag kanske skrivit...
Små puckar här och där... om något är det väl ett misslyckande att 2015 behöva dra allt i stjärnnät i hela huset bara för att man inte vill ta till sig etablerad (och tom billigare) radioteknik?
 
Det är som alltid religion att diskutera olika standarder. KNX är grymt, men kostar därefter. Uppskattningen från firman som gör eljobben hos mig var att installationen var minst dubbelt, men mer sannolikt 2 gånger så dyrt. Elrenoveringen var då uppskattad att gå på 100.000 så att betala 200 eller 300.000 och ändå inte få någon intelligens, känns inte aktuellt.

Har idag lagt cirka 25-30.000 på Z-wave och själva installationen har kostat minimalt mer än en vanlig installation. Framförallt är det lite fler rör och större dosor (bigbox) som kostat lite extra.
 
karlmb skrev:
OK, konsumenter med normala ekonomiska tillgångar skulle jag kanske skrivit...
Små puckar här och där... om något är det väl ett misslyckande att 2015 behöva dra allt i stjärnnät i hela huset bara för att man inte vill ta till sig etablerad (och tom billigare) radioteknik?
...och vad anser du att ett KNX-system kostar?

Jag har ett KNX-system och jag är inte, som någon skrev i ett inlägg, gjord av pengar.
KNX är stort även i privatbostäder i många andra länder, se bara på Tyskland.

Man ska välja det system man tycker passar ens behov men att hävda att det inte lämpar sig för konsumenter med normala ekonomiska tillgångar är inte korrekt och bör alltså inte användas som ett argument.

Det är inte fråga om att inte ta till sig radioteknik... det är fundamentalt olika synsätt på hur ett elsystem kan byggas upp.
Vidare är det inte nödvändigtvis en fråga om att hitta den billigaste installationen, så resonerar man ju sällan i andra sammanhang när det gäller ens hus.


För övrigt hoppas jag att ni jämför äpplena med varandra och inte blandar in päronen... alltså man kan inte jämföra priset på eget pulande med Zwave med en elfirmas pris på en KNX-installation.
Jämför isåfall med eget pulande även på en KNX-installation.
 
Redigerat:
Några snabba tips från mig som är mitt uppe i att installera ny el i huset. Har en del begränsningar eftersom jag renoverar ett hus, men tipsen är väl ganska generella.

- Dra mycket slang, även tomslang. Du kommer att vilja dra nätverk, högtalare etc i framtiden.

- Sätt stora dosor, jag sätter enbart bigbox. Då har du plats till puckar om du vill sätta dit.

- Sätt eluttag med styrning av varje elbrunn. Jag sätter enkeluttag i ramar, tycker det blir snyggt och går att kombinera med olika "enheter" som eluttag, nätverksuttag, usb-laddning, strömbrytare etc.

- Köper du Z-wave kör enbart Z-wave +. Väljer du att bortse från det rådet har jag en massa icke plus prylar att sälja ;)
 
Fast LAN, högtalarkabel, koax,alla de där går ju fint att dra utan rör egentligen. Det är ju inte så troligt att de behöver bytas ut.
Själv har jag dragit ett lågspänningsrör 20mm med dosor i varje rum den passerar, men LAN mm löst i väggarna.
Röret är tänkt till klenare ledare som etc, men går ju i nödfall att använda till LAN. Slang är ju rätt kass för det däremot. Tjocka kablar fastnar lätt i slang, även om den är korrekt fastsatt.
 
jbr skrev:
...och vad anser du att ett KNX-system kostar?

Jag har ett KNX-system och jag är inte, som någon skrev i ett inlägg, gjord av pengar.
KNX är stort även i privatbostäder i många andra länder, se bara på Tyskland.

Man ska välja det system man tycker passar ens behov men att hävda att det inte lämpar sig för konsumenter med normala ekonomiska tillgångar är inte korrekt och bör alltså inte användas som ett argument.

Det är inte fråga om att inte ta till sig radioteknik... det är fundamentalt olika synsätt på hur ett elsystem kan byggas upp.
Vidare är det inte nödvändigtvis en fråga om att hitta den billigaste installationen, så resonerar man ju sällan i andra sammanhang när det gäller ens hus.


För övrigt hoppas jag att ni jämför äpplena med varandra och inte blandar in päronen... alltså man kan inte jämföra priset på eget pulande med Zwave med en elfirmas pris på en KNX-installation.
Jämför isåfall med eget pulande även på en KNX-installation.
Kostnaden tyckte jag AndersPS belyste rätt bra i föregående inlägg.
Visst, egenpulat Zwave tar både tid och ger gråa hår ibland har jag förstått, men det går ju åt rätt håll iaf, det grundläggande fysiska nätverket blir ju enklare ofta än ett traditionellt elsystem, tvärtom vad man får med trådad automation.
Dessutom enelt att uppgradera med nya behov eller bättre teknik/prestanda.
Vad menar du med synsätt om hur ett elsystem kan byggas?
Klart man kan komplicera saker och ting, men det är ju isåfall inte i konsumentens intresse.
Fram tills ungefär nu har många investerat tusentals kronor helt i onödan för "smarta" hem.
Känner en elektriker som var med och installerade en sjukhusbyggnad där precis allt var KNX-styrt.
Han vågade inte ens gissa hur mkt mer det hade gått på extra.
Han var heller inte imponerad över själva styrdelen. Mkt få behärskar att sätta ihop ett väl fungerande system pga hög inlärningströskel och variarande grad av kompabilitet.
KNX och liknande kommer att dö sotdöden, det är min uppfattning.
 
... och vad kostar en installationen på en hel sjukhusbyggnad där precis allt är Zwave-styrt?
Tämligen ointressant resonemang.

Sorry, men det mesta av det du skriver rörande KNX stämmer faktiskt inte. Det gäller såväl prisnivåer som komplexiteten i att sätta ihop ett väl fungerande system.
Hjälp istället trådskaparen med sådant som du har kunskap om och som just du tycker är bra.

Som sagt, man ska välja den väg man själv föredrar men det är alltid en god idé att bygga resonemangen på kunskap och fakta.
 
Björtan skrev:
När jag sammanfattar era idéer kommer jag fram till detta:

- En centralt belägen styrcentral i huset (vilken/vilka typer av styrcentral rekommenderas?)
- Dra kabelrör i ett stjärnnät till varje rum (hur många och vilken rörtyp ska dras till varje rum?

- TP kabel, LAN-kabel, 230V kabel, lågspänningskabel, KNX/PLC-kabel (vad är skillnaden?), hdmi, högtalarkabel är de kablar som nämns bland svarskommentarerna. Jag ser bara ett helt jidder av kablar framför mig =)

Men med alla dessa kablar dragna behöver jag då ingen z-wave? Hur pratar exempelvis strömbrytare med styrenheten i så fall? Behöver alla dessa kablar vara ihopkopplade vid den centrala styrenheten?
Trevligt hus, om du placerar de trådlösa enheterna tex Wifi mitt i köket kommer de lätt täcka hela huset, tom 433Mhz kommer fungera inomhus i hela huset..

Det är ju väldigt svårt att veta vad som är rätt för någon annan, men vad jag förstått är ditt mål inte få det ultimata HA hemmet, utan så mycket som möjligt för en begränsad budget..

433 produkter kostar ju en bråkdel, och för lampor duger det bra, om två år kanske svaret är ett annat, skulle tex NEXA gå "all in" i Zwave när de släpper sin NEXA bridge kan ju priserna förhoppningsvis falla en hel del då de borde kunna få upp volymerna ganska snabbt...

Jag hade gjort plats för en central ovanför kyl/frys, eller i hallen på andra sidan väggen , väl ventilerad elektronik gillar ju inte värme.

Vill du ha ett säkert och effektivt larm så är det ju trådbundet som gäller, om man bara vill ha ett smart hem som extraknäcker som larm så skulle jag satt upp ett gång sådana här ( har redan några sådana själv)

http://www.zwavesverige.se/sakerhet-sensorer/aeon-labs-multisensor-6-gen-5

I båda fallen skulle jag vilja ha ett rör/dosa framdragen lämpligen i en hörna uppe i taket med fri sikt mot fönster/dörrar, i andra fallet bara för att kunna driva sensorn med 5V. Dra en billig cat 5 kabel hit, låt den ligga i en big box eller downligt box om du sätter den i taket, sätt ett doslock över.

Jag skulle dessutom satt ett dubbelt TP uttag,i ett 20mm rör, eller bara slutat i en big box med ett par meter extra kabel, till ställen där du har en skärm(tv)..Om du gör det själv ta billig cat5 kabel..

http://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur-funkar-det/natverk/hemnatverk/lokalt-tradbundet-natverk

Tänkbara ställen där jag skulle tänka mig ha en skärm (tv)

planlösning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Björtan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.