Någon mer som bygger med Smålandsvillan? Tänkte att det kunde vara kul med en egen tråd. Vi ska bygga i ett område som detaljplanerades redan 1962 så det är inte gott om tomter här. Därför är vi ganska så ensamma om att bygga härt i vår lilla håla.
Vi har precis börjat... köpte tomten för ett par veckor sedan och går nu och väntar på nybyggnadskartan som lär dyka upp om ett par veckor. Vi har en massa prover på färger, tapeter, takpannor mm här hemma. Igår var vi på tomten ännu en gång och tittade och nu var säljaren från Smålandsvillan och en man som kan det här med chaktning och grund. Vi ville ju kolla upp det lite mer eftersom tomten sluttar lite.

Hur långt har ni andra kommit? vilket hus ska ni ha? Hur ser tomten ut? Hur ska ni ha det invändigt? Skriv gärna några rader här i tråden! :)
 
Kom igen nu hör ni! Ser ju att några till bygger villa Västervik... :) Skriv här och berätta!

Vi har fått vår nybyggnadskarta och ska skicka in ansökan om bygglov snart. Bara den här semestern kunde ta slut nån gång ;) :) så man kan träffa säljaren och rita in huset på kartan. Och meddela alla tillval tapeter och färg mm. Vi har fortfarande proverna här hemma.
 
Hej, nu är jag här Marelb!
Vilken grund har ni tänkt er? Uteluftsventilerad eller med fläkt? Jag har litet angst över Smålandsvillans friskrivning av ev beväxtning i uterluftsventilerade utrymmen.
Hur ska ni göra med köket? Jag vill helst ha en köksö (vi ska ha helt öppet) och håller som bäst på att övertala maken att vi ska handla kök på ikea istället - få se om det fungerar ... om man ska anpassa köket till sina önskemål är Myresjökök litet dyrt, tycker jag.
mvh fialottabus

som väntar på den sedan länge beställda nybyggnadskarta och på att banken ska förnya sitt lånelöfte.
 
Yiihoo! :)Nu har vi fått nybyggnadskartan och dessutom ett lånelöfte. Nästa steg blir väl att sälja huset som vi bor i nu, antar jag. Men vad ska vi sätta för inflyttningsdatum??
fiddeli/fialottabus
 
Va kul att ni hittade hit!!! ;D Det är alltid kul att prata med odm som ska bygga med samma hustillverkare. Och vi ska ju tom bygga samma hus! Kul!

fialottabus: Jag har faktiskt inte den blekaste vilken grund vi ska ha... :-? :-[ Min man kanske har koll men just det där vet jag inte. Ska kolla med honom...
Vi har valt vita standardluckor, svart bänkskiva (Brazzil), lite avlånga handtag, vitt kakel. Vi ska ha ett sovrum till där så vi ska inte ha öppet. Men vi ska definitivt öppna upp i framtiden när vi har gjort i ordning övervåningen. Då SKA jag ha en köksö! Så är det ju bara... Kör på det ni med tycker jag. Annars blir det nog lite väl tomt tror jag. Men om ni väljer Myresjö eller Ikea beror väl på er ekonomi då antar jag. Vi har ju två barn så vi känner att vi vill ha tre sovrum på nedervåningen. Då behöver man inte känna panik över att inreda övervåningen på en gång. Även fast vi nog börjar lite smått så fort som möjligt.

fiddeli: Om jag vore er skulle jag vänta med försäljningen till ni vet inflyttningsdatum. Eller bor ni någonstans där det är svårt att sälja? Vi tänker i alla fall vänta tills vi har fått bygglov för då vet vi ju exakt vad Smålandsvillan har för leveranstid för då vet man ju inflyttningsdatum.

Vi ska på visning i morgon! Det ska bli skitkul. Vi är nämligen så knäppa att vi inte har varit inne i det hus vi ska bygga... än... Men nu såg vi att Svensk fastighetsförmedling har visning på Villa Västervik utanför Nynäshamn! Vi ska skicka in bylgglovet i morgon tror jag men sedan måste vi ändå komplettera med ny karta då garaget är inritat också. Hur ska ni andra göra med garage? Vi har velat så mycket! Nu ska vi köpa Smålandsvillans garage med förråd men vi vill hellst inte ta mer lån så vi ska se vad vi går i vinst med i vår försäljning av vårt radhus först så får vi se... vi kanske gör grunden samtidigt men väntar med att beställa garaget.

Har ni orkat läsa allt ::) Hoppas vi kan prata mer och följas åt här! Vart i Sverige bygger ni? Vi bygger utanför Tumba (Stockholm).

//Maria
 
Fattade inte riktigt att fialottabus och fiddeli är samma person... eller par... :)

Glömde säga att vi har en blogg: http://familjenelbrand.blogspot.com/ kolla gärna där. Det finns bilder på västervik. Om du inte har sett dem redan förståss...
 
hej!
jag håller med, kul att vara i samma sits!! :)
Det är nog inte svårt att få huset sålt.
Det är mera så att vi gärna vill veta - vi räknar med en viss vinst. Vi har också två barn, två grabbar som är fem och sju år gamla, vår plan är att låta dem dela på det stora sovrummet och sedan supersnabbt få ovanvåningen inredd. Vi vill slippa att göra så mycket själva och har budgeterat för att få hjälp.
Allra helst vill jag ha en vägg av högskåp m inbyggd diskmaskin, micro etc, där diskbänk å sånt är idag, sedan skulle jag vilja ha en köksö med både vatten och spis i. Fläktröret är tydligen inget problem om man bara flyttar det innan man påbörjar ovanvåningen, däremot vatten och avlopp ... då får, om jag förstår det hela rätt, en vvsare krypa ín under huset och sedan måste det dessutom isoleras extra ... låter litet avancerat tycker jag, det ska ju gärna bli både bra och fuktspärrat.
Kanske blir det Smålansvillans standardlösning men med inbyggnadsugn, micro och köksö, men jag vill inte ha någon >:(inbyggnadsugn, bara micro, men att köpa till skåp till en köksö och till inbyggnadsugnarna kostar så mycket att plötsligt verkar vår egna lösning m ikea bli väldigt prisvärd, särskilt om man gärna vill ha luckor med träutseende.

Men om ni väntar med att öppna upp mellan sovrum och kök får ni inte en glipa i parketten då?

Vi har precis fått veta att det vi, på den taskigt kopierade detaljplanen vi fick, trodde var 4,5m, det var egentligen var 6m "byggskyddat" område. Det ruckade våra planer en hel del ... så just nu hänger hela carporten löst.

mvh fialottabus och fiddeli i egen hög person
 
Hej! Jo det lär väl bli en glipa så vi kanske måste byta golv i så fall... Men vi kanske pratar om minst 5 år så... Tycker att det verkar lite svårmöblerat om man har helt öppet. Jag har funderat på en annan lösning. Att öppna upp väggen mellan kök och sovrum. Och att ha väggen mellan sovrum och vardagsrum kvar men att göra ett stort "fönster" i den. Då kan man ändå ha en soffa ståendes i vardagsrummet, mot den väggen. Ja, jag vet inte men det känns skönt ändå med tre sovrum. Men er plan låter ju rätt bra också. Vi ska ha rostfritt i köket, med inbyggnadsugn och micro och spishäll. I övrigt har vi inte så mycket tillval, ja fönster i gavelspetsarna, veranda vid ytterdörren och takkupa. Visningshuset som vi ska titta på i morgon har ingen takkupa tyvärr. Det hade varit kul att se hur det ser ut på ovanvåningen. Vi valde också den dyrare luftvärmepumpen Nibe 360. Om man ska ha stort badkar där uppe så småning om så kan det vara bra tänkte vi. Den verkar ju vara lite "smartare" är 310 och det var ingen stor skillnad i pris.
Vi räknar också att gå med vinst när vi säljer vårt radhus och har tänkt att använda de pengarna till kontantinsats plus att inreda övervåningen. Hela vårt garage hänger på att grannen godkänner att det ligger 3 m från hans tomtgräns. Så det känns lite nervöst... Men vi har pratat med dem vid flera tillfällen och försökt att informera dem vad som händer. Han föreslog först att vi skulle göra dubbelgarage eftersom han inte har något, och placera det mitt på gränsen. Men det förslaget skulle inte bli bra för hans del för det sluttar för mycket och hans grund skulle bli för hög och dyr..De är jätte trevliga i alla fall och tycker att det ska bli kul att få grannar. Vi har visat nybyggnadskartan och de inritade huset för dem och han sa att han tyckte att det såg bra ut. Men vi väntar på att få en karta som garaget är inritat på också så att han kan skriva på den (förhoppningsvis). Vi har prickad mark på andra sidan och därför blir det lite tajt med garaget. Annars är tomten på 1094 kvm.
//Maria
 
Det tillvalet finns inte i vår lista!! Vad fick ni betala extra? Hur många liter är den lilla resp den stora på?
mvh fia
 
Den fanns i vår "slutlig beställning-Västervik". Men den finns inte i tillvalslistan utan den listan du får av säljaren där du själv fyller i tapeter mm. Om du vill läsa mer om de olika luftvärmepumparna så kolla Nibes hemsida: http://www.nibe.se/vvs/produkter/fvp/F360a.htm Nibe 360 verkar vara lite mer energibesparande också. Vi betalade 3940 kr. extra för den.

Vi var och tittade på Villa Västervik idag. Det var kul att se det live! Angående ev. glipor i golvet så kan man sätta en list där. Mellan vardagsrum och kök (vårt sovrum satt det redan en list i golvet. Antagligen därför att huset är i delar och det sätts väl ihop där... Det såg ut som vi hade tänkt oss i alla fall. Men det är ganska svårt att tänka sig hur allt är när man är i ett helt tomt hus... :) Men jag skulle inte velat haft den där tomten i alla fall för det var ett stort berg utanför altandörrarna så det går ju knappast att göra fin altan där.

//Maria
 
Oj, jag frågade faktiskt vår säljare om det fanns några fler tillval än dem i listan, och han sa nej! Fanns det några fler spännande saker att förslösa sina pengar på??
fia
 
Kommer inte på några saker just nu... Men har ni lämnat in den slutliga beställningen eller? För det var ju i den det stog. Inte i prislistan...
 
Hej igen, nej vår säljare gör inte den slutliga beställningen förren vi fått bygglov. Vi har fått nybyggnadskartan och ska nu i helgen slutgiltigt bestämma oss för om vi ska söka för garage på prickmark samt exakt på millimetern var vi ska ha huset (det försenar troligen bygglovet och vi vill komma loss ...). Sedan så ska vi skicka detta till smålandsvillan och få bygglovsritningarna.
Men om ni har gjort den slutliga beställningen har ni inte fått ett inflyttningsdatum då?

Jo, vi har allt det "roliga"? kvar med att försöka jämka samman mig och maken till ett någotsånär godtagbart resultat ....
I nästa vecka kommer en mäklare, han ska hjälpa oss att bestämma pris på huset (vi betalar för denna tjänst), sedan kommer vi att försöka sälja privat, troligen till några bekantas bekanta som redan varit och tittat.
fia
 
Hejsan! Säljarna gör tydligen olika... Vår säljare tog i alla fall vår slutliga beställning men han kanske väntar med att skicka det tills vårt bygglov är klart. Det låter som att vi är ett par veckor före er. Nej, vi har inte fått inflyttningsdatum. Smålandsvillans leveranstid vet vi ju inte förrän vi har fått bygglov. När bygglovet är klart så kan de säga leveranstid. Men vi måste komplettera bygglovet med vissa grejer. Garaget är inte inritat men vi skickade in det ändå. Säljaren tyckte det var bättre att komma igång och komplettera sen. Vi har också krånglat med vårt garage fram och tillbaka. Ska kontakta några olika mäklare för att höra vad de har för arvode mm. Vi vet ju några som är trevliga som vi har stött på på olika visningar. I morgon ska vi till banken och betala tomten! :) Vi har tillträde till den fom den 1 sept. Så man skulle ju kunna börja med att hugga ner lite träd... Men de gör de nog rätt snabbt när de väl sätter igång. Det är inga små granar direkt. Har ni några bilder på er tomt? Vi har ju på vår blogg. //Maria
 
Vad kort leveranstid de verkar ha nu då! :) Har fått leveransbesked; v.46-47! Vi hinner nog inte ens få bygglov eller grunden färdig tills dess :-? :-/
De säger ju att de räknar 20 veckor fom att bygglovet är beviljat...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.