Hej!

Vi har renoverat vårt badrum, och i samband med detta bad jag VVS'aren dra lite vatten i tvättstugan så att vi kan flytta tvättmaskinen. Vi kom överens om att detta skulle ske löpande, utanför vår ordinarie offert. Jag fick också ett cirkapris.

Arbetet utfördes när de ändå var här, de körde och köpte material och utförde arbetet.

Jag vill höra med er vad ni anser är ett lämpligt pris för detta, ni kan se bild på rördragningen här nere. Vad tror ni arbetskostnaden är? Vad tror ni materialkostnaden är? Så får jag höra era åsikter innan jag avslöjar vad som står på fakturan.

Tack på förhand!

Edit: Och det är alltså den omålade kopparn som är den nya dragningen. Uppskattningsvis 5 meter per vattenrör.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bob_the_builder
Spännande! :cool:
Rinkaby-priser borde ligga på ca 1000 kr, så vi säger väl 2500 för materialet. Hämta det, 1 h, montera, 2 h. Arbetet kostade 1800?
 
6250 kr.
3000 kr material.
3250 kr arbete, före ROT.
 
1500 i material inklusive påslag och max två timmars arbete.
 
Arbete 4050 före ROT
material 4375
Servicebil 312

8 737 kronor

Lämpligt pris 1500 för material samt 1h jobb - det tror jag dock inte att det är pga din fråga. :)
 
Redigerat:
10m rör 3000
Kopplinga 4×300=1200
8 vita rörfästen 640
Totalt 4840 + lite diverse material = 5500
Hämta material 2x2h =4h
Monterig 3ä2x2h
Total 8h×750 = 6000
Totalt 11500 före rot.
 
  • Gilla
toolman77 och 1 till
  • Laddar…
Vågar mig inte på någon gissning men i och med att TS begärt en ungefärlig prisuppgift innan så kan ju inte det priset överskridas med mer än 15% om inget oväntat skett.
 
  • Gilla
Bob_the_builder
  • Laddar…
Bob_the_builder
Nog med förslag! Nu vill vi höra facit! :D
 
Har precis fått ett liknande jobb genomfört men det var dubbelt så långt, 2x10m rör, det krävdes två besök eftersom jag behövde ta hål mellan två rum och rörisen fixade lite annat i huset också. Det kostade 8h arbete och totalsumman blev 4200 (efter rot).
Så min gissning är 3000.
 
Jäkla kul att så många svarat!

Men det som jag tycker är så intressant är att samma jobb kan kosta så olika mycket. I ovan förslag har vi pris från 2500 SEK upp till hisnande 11500 SEK (jag hoppas innerligt att du inte fakturerar detta för ett liknande jobb, det är i så fall skamligt). Även intressant hur det räknas på timmar.

I mitt fall hade jag en rörmokare på plats, med sig hade han en studerande lärling.
Men hur kan firman (en större firma) ta lika mycket betalt för en studerande lärling, som en rörmokare med 30 års erfarenhet?

Oavsett, priset slutade på 5525 SEK ex rot. Över femtusen för att dra två kopparrör? 3600 SEK med rotavdrag.

Jag hade en annan VVS'are hemma för något år sedan. De drog 5-6 meter koppar och satte in en vattenutkastare. De var 3 man på plats (två stycken rörisar, en lärling) och det slutade på 2100 SEK efter rotavdrag.

Hur kan prissättningen skilja så mycket?
 
Redigerat:
Bob_the_builder
Sjukt dyrt. Hur ser fördelning material/tid ut?
 
Ofantligt usel faktura också, dåligt specificerat. Det står så här;

Benämning_____________Antal_______________Pris
Arbetskostnad_____________1_______________3120
Materialkostnad____________1_______________1300

Troligtvis 520 kr/tim och 6 timmars jobb.

Edit: Och momsen tillkommer på 1105 SEK.
 
Helt ok tycker jag, inget jag hade reagerat på. Att "de är där" är väl inget du kan haka upp dig på. Sedan gissar du hur timkostnad ser ut på lärlingen, dåligt specad faktura. Fast egentligen spelar den delen mindre roll.

Hur priserna kan skilja så mycket? Ingen aning, men det kan väl bero på vad som ligger i pipen i övrigt. Många är de "snälla" firmor som inte lärt sig ta betalt, som går omkull. Grattis till två fina rör:)
 
Redigerat:
Vad hade dom lämnat för ca.pris??
 
Nää.....inget pris att brusa upp för. Standard, skulle jag säga. Vad hade varit rimligt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.