Påminner om plattsättaren, som gav mig en "kaklad puckelpist" i mitt duschrum, och därtill med två olika färgnyanser på fogarna. Dessutom uteblir utlovat kvalitetsintyg. Varje gång jag ringer och påminner, är de väldigt positiva och försäkrar att de skall skicka ett, men inget kommer och för att nå dem måste jag varje gång ringa från ett nytt telefonnummer, annars svarar de inte. Nu har jag inte fler nummer att ringa från. Ärendet är ett par år gammalt och jag har gett upp.
 
Era klåpare ni vet ju inte ens hur takläckt spikas så sluta med era "råd" till andra amatörer. Läkten spikas ordentligt där det finns takstolar, den mellan näster man med två spik en uppe och en nere kanske en på mitten. Inga spikar genom taket punkt....
 
  • Gilla
Hubbe2 och 4 till
  • Laddar…
Skriv motfaktura på era egna utlägg och väntetider.
 
fuktanders skrev:
Era klåpare ni vet ju inte ens hur takläckt spikas så sluta med era "råd" till andra amatörer. Läkten spikas ordentligt där det finns takstolar, den mellan näster man med två spik en uppe och en nere kanske en på mitten. Inga spikar genom taket punkt....
Jag får inte detta att funka vad är det du näster uppe o nere ströläkt eller bärläkt hur spikar du bärlekten mellan takstolarna
 
fuktanders skrev:
Era klåpare ni vet ju inte ens hur takläckt spikas så sluta med era "råd" till andra amatörer. Läkten spikas ordentligt där det finns takstolar, den mellan näster man med två spik en uppe och en nere kanske en på mitten. Inga spikar genom taket punkt....

Nja, strö fästar man uppe och nere, möjligtvis på mitten om det är långt fall eller krokig läkt.
Bärläkt spikar man i varje korsning, oavsett om det är takstol eller inte. Annars går det inte.
 
  • Gilla
Elkludde
  • Laddar…
fuktanders skrev:
Nej nej nej kommer inte och säg att du inte tog dom billigaste☺. Börjar tröttna på medlemmarnas hantverkar hat, alla dom seriösa hantverkarna i vårt land skulle skämmas för ett sådant arbete, samma gnäll som det var i 4 ans program med, när skall ni lära er, kvalitet och kunnande får man inte om man vill betala" polack löner". Skäms
Om du läser ordentligt så ser du att han INTE tagit det billigaste, och vad är det som säger att du får ett perfekt jobb bara för att du väljer den dyraste?
 
Vatthagen skrev:
Om du läser ordentligt så ser du att han INTE tagit det billigaste, och vad är det som säger att du får ett perfekt jobb bara för att du väljer den dyraste?
Dyrast är inte bäst men tar man in svensk firma med sund prissättning och god renome är chansen stor att jobbet blir bra. Tyvärr är "sund" prissättning för dyrt för de flesta, verkar det som.
Utlänsk arbetskraft är billigare i 90% av fallen......även om kunden får betala normalt pris. Hur den faktiska lönen hanteras när ingen ser på är skrämmande och det är dessa utsatt arbetare som många kunder blir missnöjda på. Därför finns det kanske en del att tänka på när man anlitar en polack!
 
  • Gilla
santos
  • Laddar…
jag hade bestridit & betalat 0 kr, sen tagit in en annan firma. och om det blev nå pengar kvar efter att den nya firman gjort om och klart taket. så skulle jag kanske betala fusk-firman för det dom ev. gjort rätt.
 
Så "får" du inte göra, du måste (tyvärr) ge "fusk-firman" chansen att rätta till felen och fullfölja jobbet, annars är det du som bryter avtalet (och de blir berättigade till skadestånd från dig för att du bryter avtalet).
 
Bob_the_builder
Eftersom det finns en massa tvärsäkra uppfattningar om vad som är rätt sätt att spika läkt kanske det är intressant att veta vad facit (AMA Hus 14) säger?

HSD.1412 Takpanneläkt på inbrädning
"Ströläkt ska spikas med varmförzinkad trådspik 40×1,7 mm alternativt skruvas med varmförzinkad träskruv med längd cirka 37 mm och med centrumavstånd högst 250 mm.

Bärläkt ska spikas i varje korsningspunkt med varmförzinkad trådspik 75×2,8 mm alternativt skruvas med varmförzinkad träskruv med längd cirka 70 mm."

Min kommentar:
Centrumavståndet 250 mm för spiken i ströläkten har sannolikt med den klena spikdimensionen att göra.

HSD.141 Läkt för överläggsplattor e d på yttertak
"Spikändar som trängt igenom underlagssponten över vindsutrymme ska slås omkull tvärs över fibrerna eller klippas av, dels på ytor på lägre höjd än 2,0 m över golv, dels kring takluckor."

Min kommentar:
Eftersom lägsta tillåtna dimension på råspont är 17 mm och tjockleken på bär/strö är 25+25 kommer alltså spetsen på bärläktsspiken kunna sticka ut 8 mm (75-25-25-17). Om man väljer mer stabila tjocklekar på råsponten (21/22 mm) så blir utstickande del av spetsen så kort att den inte kan bockas utan således måste klippas.
 
  • Gilla
[SH] och 1 till
  • Laddar…
Bob_the_builder skrev:
Eftersom det finns en massa tvärsäkra uppfattningar om vad som är rätt sätt att spika läkt kanske det är intressant att veta vad facit (AMA Hus 14) säger?

HSD.1412 Takpanneläkt på inbrädning
"Ströläkt ska spikas med varmförzinkad trådspik 40×1,7 mm alternativt skruvas med varmförzinkad träskruv med längd cirka 37 mm och med centrumavstånd högst 250 mm.

Bärläkt ska spikas i varje korsningspunkt med varmförzinkad trådspik 75×2,8 mm alternativt skruvas med varmförzinkad träskruv med längd cirka 70 mm."

Min kommentar:
Centrumavståndet 250 mm för spiken i ströläkten har sannolikt med den klena spikdimensionen att göra.

HSD.141 Läkt för överläggsplattor e d på yttertak
"Spikändar som trängt igenom underlagssponten över vindsutrymme ska slås omkull tvärs över fibrerna eller klippas av, dels på ytor på lägre höjd än 2,0 m över golv, dels kring takluckor."

Min kommentar:
Eftersom lägsta tillåtna dimension på råspont är 17 mm och tjockleken på bär/strö är 25+25 kommer alltså spetsen på bärläktsspiken kunna sticka ut 8 mm (75-25-25-17). Om man väljer mer stabila tjocklekar på råsponten (21/22 mm) så blir utstickande del av spetsen så kort att den inte kan bockas utan således måste klippas.
Rent idiotiskt å köra 250 cc på ströna, då bären oftast spikas rätt tätt å spiken går igenom ströna. så teoretiskt blir de typ 150 mm mellan spiken i ströna. Drog 3 st 4" 2000cc i ströna vid takstolarna å 3" mellan å krökte på insidan å 3" på bären. Däremot va dom gamla ströna spikade med 40mm dom gick å riva bort med lillfingret. Bigger is better :)
 
Bob_the_builder
Visst, man får tycka vad man vill och det finns massor av lösningar som fungerar, men på ett forum som brukar vara snabbt att tala om vad som är fackmannamässigt och inte, är det intressant att veta vad AMA Hus faktiskt säger.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Visst e de så. Ja fråga en snickare å han sa 3tum så körde på de. Men 4or driver bättre ner i virket. Sen ska ja ha plåttak så vindfånget e större så känns ordentligare. Brukar alltid ta med skräckscenario så man vet de håller :)
 
Bob_the_builder skrev:
Visst, man får tycka vad man vill och det finns massor av lösningar som fungerar, men på ett forum som brukar vara snabbt att tala om vad som är fackmannamässigt och inte, är det intressant att veta vad AMA Hus faktiskt säger.
40x i,7 används för att spika list inomhus AMA hur kan nån tro att dom vet??
 
Bob_the_builder skrev:
Eftersom det finns en massa tvärsäkra uppfattningar om vad som är rätt sätt att spika läkt kanske det är intressant att veta vad facit (AMA Hus 14) säger?

HSD.1412 Takpanneläkt på inbrädning
"Ströläkt ska spikas med varmförzinkad trådspik 40×1,7 mm alternativt skruvas med varmförzinkad träskruv med längd cirka 37 mm och med centrumavstånd högst 250 mm.

Bärläkt ska spikas i varje korsningspunkt med varmförzinkad trådspik 75×2,8 mm alternativt skruvas med varmförzinkad träskruv med längd cirka 70 mm."

Min kommentar:
Centrumavståndet 250 mm för spiken i ströläkten har sannolikt med den klena spikdimensionen att göra.

HSD.141 Läkt för överläggsplattor e d på yttertak
"Spikändar som trängt igenom underlagssponten över vindsutrymme ska slås omkull tvärs över fibrerna eller klippas av, dels på ytor på lägre höjd än 2,0 m över golv, dels kring takluckor."

Min kommentar:
Eftersom lägsta tillåtna dimension på råspont är 17 mm och tjockleken på bär/strö är 25+25 kommer alltså spetsen på bärläktsspiken kunna sticka ut 8 mm (75-25-25-17). Om man väljer mer stabila tjocklekar på råsponten (21/22 mm) så blir utstickande del av spetsen så kort att den inte kan bockas utan således måste klippas.
40x1,7 är ju dyckert. Funkar inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.