Hej,
vi ska påbörja nybygget av vårt enplanshus på 160kvm + garage våren/sommaren 2016.
Jag vill självklart att vårt nya drömhus ska vara styrt, i stora drag, av hemautomation.

Problemet för mig är att jag är helt ny med tekniken i fråga, men är nyfiken/intresserad av möjligheterna som finns. När jag läser i forum angående hemautomation så nämns mängder med olika tekniker/produkter/programmeringar för att egentligen åstadkomma samma resultat?

Då jag tyvärr är Apple-handikappad vill jag bara att saker och ting ska fungera utan allt för mycket krångel och programmering.

Jag har därför en del funderingar:
Vår startbudget ca:10 000-20 000kr, då tanken är att vi bygger på vårat system allt efter som...

Vad ska vi(elektrikern) passa på att installera/dra/bygga under själva husbyggnationen för att underlätta installation och ge oss alla förutsättningar till ett framtida bra hemautomationssystem?

Vilka produkter/märken ska vi satsa på när det gäller både styrenhet och sändare/mottagare, och varför just dem? (Inköpen kommer att ske till våren 2016)

Vad är ett bra startpaket?

Ytterligare tips och trix uppskattas då vi just nu är i projekteringsfasen av bygget och antagligen inte alls vet vilka möjligheter vi har med denna typ av system.

Tacksam för all hjälp
 
"Då jag tyvärr är Apple-handikappad vill jag bara att saker och ting ska fungera utan allt för mycket krångel och programmering."

Då är du nog några år för tidigt ute, det händer ju mycket inom området men det behöver mogna lite innan det är så enkelt.

Några saker dock, centralt placerat utrymme för styrenheter/nätverk, dit drar man alla kablar/tomrör.. Snåla inte på storleken på rören, har ett 50 mm rör upp på vinden från mitt "utrymme" börjar bli fullt...

Med begränsad budget, skulle jag börja med att styra allting utomhus, lampor, uttag, samt ett uttag vid varje fönster (för mysbelysning mm), "hall" belysning skulle jag även automatisera kanske med rörelsesensorer istället för vanliga brytare, det bör finnas pengar att spara här på inkopplingen, övrig "vanlig" belysningen skulle jag nog koppla som vanligt med en brytare på väggen, Givetvis brandvarnare som pratar med din styrenhet.

Batteridrivna prylar tror jag egentligen inte på i större omfattning, problemet är ju att veta var man ska dra kablarna eller rören, plastkanaler istället för tak och golvlister kanske :)
 
  • Gilla
Björtan
  • Laddar…
Jag var otydlig, jag förstår naturligtvis att jag behöver programmera exempelvis hur/när lampor ska tändas och släckas, men det är mer det här med kodning i något dos-program jag inte är så haj på. Så länge appen för hemautomationen är hyfsat pedagogisk så är det inga konstigheter. Vilken programmerings-app för automationen är bäst utvecklad och smidigast att arbeta med idag?

Okej, då ska jag projektera för en central plats för vår styrenhet, med rör modell "grövre" upp till vind =)
Men är det dem här puckarna jag ska installera bakom strömbrytarna och kontaktuttagen då, eller finns andra smartare/billigare alternativ nu när jag kan välja fritt?
Är det något speciellt jag behöver tänka på då jag vill att både brandlarm och inbrottslarm ska prata med styrenheten?

När det gäller styrenhet, ska jag invänta att TellStick ZNet Pro dyker upp på marknaden, eller finns det andra likvärdiga alternativ?
 
Det är på gång en världsstandard på smarta hem, produkterna är på väg att certifieras, kolla www.threadgroup.org
Man kan även bygga en hel del med Raspberry pi, kolla www.behovsbo.se
 
Ska jag, under husets byggnation, endast installera de dyrare z-wave produkterna bak strömbrytarna m.m, eller kan jag blanda med Nexas 433mhz? Jag tänker främst på att få till ett funktions- och framtidssäkert system, men vill självklart spara varje krona som går... Idéer mottas så gärna ;)
 
Glöm 433, det är zwave som gäller framöver.
Om du väljer zwave eller annan radiolösning finns ju inget behov av en central med alla rör till...
Förhoppningsvis går priserna på zwaveprylar ner inom en inte allt för avlägsen framtid. I annat fall får man väl plocka fram lödkolven...
 
Zwave kommer knappast att bli den dominerade lösningen, det är den som kineserna börjar bygga in i diverse vardagsprylar som blir det, tror striden kan komma stå mellan zigbee och thread, bäst vore om de slogs ihop så snart som möjligt, annars finns ju risken att det blir 433mhz som blir störst, det finns ju redan ett stort utbud och de kostar runt 100 spänn, jämfört med Zwave som kostar 500-600 styck..

Man behöver inte "välja" heller, alla premium kontrollers kommer klara flera protokoll, se bara på en mobil, ingen skulle köpa en mobil med bara 4G idag, det viktiga är ju att man kan styra allt i samma system och med samma app..

Vad gäller placering så ska du ju även ha en Wifi-router och troligen en del TP kabel, kanske några kameror med POE, kanske även någon antenn kabel, kanske ett riktigt trådbundet larm (som man givetvis kopplar ihop med sitt hem automationssystem). Skulle jag bygga nytt idag skulle jag dra ned ett par 20mm rör i varje rum (helst inte slang mycket svårare att dra kablar i), med kanske tre dosor, en vid fönstret, en uppe i en hörna och en eller flera på väggar där man kan tänka sig att en en TV eller dator hamnar. Så få böjar som möjligt om man nu drar dem hela vägen till sin central.

Det är ju även lätt att koppla in en UPS på sina system om allt är centralt..

Själv har jag ett gammalt hus men med ihåliga "båle" väggar, så jag kunde göra detta i efterhand, med en lång borr och rot dosor, när jag nu tilläggsisolerat så satte jag en bit avloppsrör över varje eldosa/rör som stack upp proppade med vanlig isolering i botten och toppen så det ska bli så lite kondensering som möjligt, om rören sticker upp helt bör man ju täta i båda ändar annars kommer det ju att droppa kondensera och rinna ner i dosorna..

Såhär ser det ut ovanför min "central" inte så snyggt, men det funkar, här går både fiber, TP kabel och antennkablar ner..

IMG_0297.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
lonanders
  • Laddar…
Varför tror du mer på Zigbee eller Thread?
 
Det enda man kan vara säker på, vad det gäller framtiden, är att det ständigt kommer att komma nya tekniker och protokoll. ZWave råkar vara stort (i Sverige) just nu, men naturligtvis vet ingen vad som kommer att gälla om några år. Det kommer alltid finnas en mångfald av olika tekniker som är bäst för olika specifika tillämpningar. Just nu så slåss de stora drakarna om att få världsherrevälde på hemautomation. Det finns alltid de som vill hävda att just de har den bästa tekniska lösningen som passar till allt. Men det är bara att inse att olika tekniker behövs för olika tillämpningar. Jag ser inte mångfalden som ett problem utan snarare som en stor fördel. Det är ju då man fortfarande har en valmöjlighet.
Håll med om att om IBM hade lyckats att få ensamrätt på PC:n 1982 eller att Microsoft hade lyckats med sitt korståg att bli allenarådande på operativsystem på 1990-talet, så hade vi haft en bra mycket tråkigare (teknisk) värld idag. Teknikhistorien är ju full av dessa exempel.

Så rådet är... satsa på ett så flexibelt och öppet system som möjligt som enkelt kan kompletteras med nya protokoll och nya funktioner. Sen kommer det ändå en dag när du vill byta ut allt.. men du kanske kan leva med systemet åtminstone några år längre.
 
Öppet system självklart, men drakarna vill nog inte ha det ...
Är zigbee öppnare än zwave..?
 
Zigbee är väl baserat på öppna standarder, medans Zwave kräver ett speciellt chip om jag fattat saken rätt.

Sen kan man nog dela upp det i två delar ur konsumentens synvinkel, dels själva hårdvaran och de protokoll som används lokalt, där är priset helt avgörande, konsumenten bryr sig egentligen inte om tekniken bakom så länge det är "säkert", man vill ju inte det ska gå att köpa en pryl för hundra spänn på allibaba som låser upp din ytterdörr..

Dels hur det hela integreras med andra prylar och själva interfacet i form av appar mm, här kan nog Google och Apple ge de andra en hård match.

Själv vill jag inte ha en molnbaserad lösning, där stora delar av funktionen ligger i molnet, det ska vara lokalt helst skulle ju bryggan till internet sitta i routern, men kan ju lika gärna sitta i Apple tvn eller i nån annan pryl som en controller, nuvarande försök av de som gör controllers att knyta kunderna till sig via speciella portaler tror jag är dömt att misslyckas..
 
Moln går ju bort direkt!
OK, om zwave börjar höja priserna för chippet så är ju en helt öppen lösning mer framtisdssäkert!
Hmmm, ingen som har koll på detta?
 
Hörde senast idag minst tre av de största aktörerna i världen prata om Thread och att de sitter med i det konsortiet - känns som om det kan bli en kommande världsstandard. Kanske inte den enda standarden, på gott och ont, men definitivt en av dem.

Tyvärr vet jag ännu ingenting om hur Thread står sig jämfört med andra tekniker, eller hur den skiljer ut sig. Ska läsa på.
 
Det är ju sällan den bästa produkten som vinner sådana här strider, utan de som har de största musklerna, verkar vara en del knorr mot Thread eftersom Google står bakom, men man sa ju samma sak om Android när det kom och idag ifrågasätter väl ingen Android..
 
Det viktiga är väl att bestämma sig om man ska ha ett stjärnnät eller inte för 230V ut till förbrukarna.

Jag skulle dra i en stjärnstruktur och sedan dra en separat dragning för busskabel till brytare, paneler, sensorer osv.


Då har man möjlighet att välja bland många system.
Som alltid med teknik finns det många system som utger sig för att vara the standard och det enda man vet är att det alltid kommer något nytt.
Det man kanske inte alltid tänker på är att det ofta finns goda möjligheter att kombinera olika standarder idag då det finns gateways som låter systemen prata med varandra. Det underlättas dock betydligt om man har en stjärnstruktur för starkströmmen.

Jag har ett KNX-system som bas och det reglerar all starkström.
"Intelligensen" i KNX kompletteras däremot av DALI, 1-wire, browsers via IP, enOcean samt med en gateway till mitt larmsystem.

Mitt råd är att lägga fokus på hur 230V ska dras samt vilken belysning som ska vara lågspänning. T.ex. satsa på lågspänningsmatning för alla downlights.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.