R
ok, för de ser ju inte direkt ut att vara raketforskning på filmerna, de handlar nog mer om handlag och rätt verktyg. Varför skulle annars så många tillverkare tillhandahålla en produkt som ingen lyckas använda menar jag?
 
Redigerat:
Bredspackling ser inte heller särskilt svårt ut när nån som kan det gör det...
 
Alltså det är inget fel på spacklet i sig, förutom att det är större andel luft d.v.s. dyrare än vanligt handspackel. Problemet är att det enligt mig inte är lätt att rolla ut det med tillräckligt bra precision och jämnhet. Därmed kan man spara sig lite pengar och lägga på som vanligt. Jag kör Beckers medium spackel hemma och har gjort av med 140 liter på vår renovering.
 
Nu har det äntligen hänt lite mer här hemma!
Elektrikern va här och fixade det allra sista i torsdags så nu har jag och pappa jobbat både i fredags och idag söndag.

Vi är i princip klara fattas typ bara några täckbitar/sidor som förhoppningsvis kommer fixas under december.

Men nu kommer det lite bilder!

Efter att elektrikern varit här och fixat uttag till ugn och micron kunde vi äntligen installera dessa. Men eftersom vi ställt ut högskåpet 10cm från väggen nådde vi inte för att sätta in kontakten till ugnen så där fick vi sätta in en förlängningsladd. Vi fick tillslut både micro och ugn på plats :)

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter det började vi med överskåpet till kyl/frys. Vi har valt ett vanligt överskåp som är 80brett som luckan öppnas uppåt för att maximera förvaringen. Eftersom vi vill ha en taklist uppe fick vi ställa skåpet på några plankor för att få det i samma höjd som högskåpet för att slippa fula skarvar. Mellan överskåpet och högskåpet är det ett hålrum och där planerar vi att bygga ett vinställ för typ 4 flaskor. Vi kar inte riktigt klurat ut hur vi ska göra så det får bli ett senare problem ;)

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen va det dags för taklisten och vi passade då på att fixa ett litet tak till "U:et" mellan kyl/frys och högskåpet. Jag tog ett högblankt vitt fotopapper och häftade fast som tak, sen satte vi dit taklisten. Vi valde att bara skruva fast det underifrån då det är fastkilat mellan skåpen och taket.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen började vi kolla lite på hur vi skulle lösa alla hål vid diskmaskinen och jag kom på att vi hade en bit golvlist över. Så jag bestämde att vi skulle skruva fast en träbit i bänkskivan som vi kunde tejpa fast listen med dubbelhäftande tejp i. Blev väldigt nöjd med resultatet faktiskt!

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter det tog vi tag i taklisten på kökssidan. Vi satte fast den på samma sätt som den andra taklisten. Som ni kanske ser på bilden så är taket inte så rakt så vi ska fundera på hur vi ska gömma glipan på snyggast vis!

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen blev det dags för spiskåpan. Vi tejpade upp vart alla hål skulle borras och satte igång. Eftersom vi valt en klinkerplatta så va det riktigt tufft att borra men tillslut så fick vi till det! Vi har valt en spiskåpa från Franke som är anpassad för centralventilation. Vi valde en 90cm bred kåpa för att få så bra uppsugningsförmåga som möjligt eftersom vi inte får ha någon motor i den.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi är iaf helnöjda med vårt kök och hoppas vi får klart det sista inom kort :)
 
  • Gilla
lobbin
  • Laddar…
R
blir kanon
 
T
Hade det inte varit bättre att bara skruva ner benen på diskmaskinen så hade den nått upp till bänkskivan?
 
R
ja, du kan höja en diskmaskin ca 10cm bara med fötterna som sitter på den, sen fäster du täckskivan du fick med diskmaskinen nertill så ser du inte in under maskinen
 
tank77 skrev:
Hade det inte varit bättre att bara skruva ner benen på diskmaskinen så hade den nått upp till bänkskivan?
Den gick inte att höja hela vägen upp så då tyckte jag det va bättre att ha den i linje nertill istället för mitt i både uppe och nere... Men visst hade jag hellre sett att den kom upp. Men det är ju bara att ändra vid ett senare tillfälle om vi orkar ;)
 
Roland112 skrev:
ja, du kan höja en diskmaskin ca 10cm bara med fötterna som sitter på den, sen fäster du täckskivan du fick med diskmaskinen nertill så ser du inte in under maskinen
Täckskivan skulle inte hå hela vägen ner till golvet så det hade sätt konstigt ut.. Så får se om vi orkar göra om det vid ett senare tillfälle eller nöjer oss med detta. Det är ändå mannen som sköter disken så jag slipper böja mig iaf hehe :)
 
Jag tog och målade ett lager till på min fulspackling och nu syns det nästan inte. Vet du inte om det så ser du det inte. Så jag tror nog vi kommer nöja oss med väggarna som de är. Väggen som gamla ägarna målade över med tapetskarvar som syns osv kommer vi täcka med massa små tavlor så tror inte det kommer synas iaf.

Här kommer en bild där det är spacklat och målat några lager, det syns inget nu så vi är nöjda :)

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R
Byggtrixx skrev:
Täckskivan skulle inte hå hela vägen ner till golvet så det hade sätt konstigt ut.. Så får se om vi orkar göra om det vid ett senare tillfälle eller nöjer oss med detta. Det är ändå mannen som sköter disken så jag slipper böja mig iaf hehe :)
låter märkligt, som standard ska man kunna maxa höjden på en diskmaskin så den når upp till bänkskivan. Vi har tex IKEA kök men en Samsung diskmaskin som jag skruvade hela vägen upp, sen satte jag för nertill med den tillhörande täckskivan nertill.
 
Roland112 skrev:
låter märkligt, som standard ska man kunna maxa höjden på en diskmaskin så den når upp till bänkskivan. Vi har tex IKEA kök men en Samsung diskmaskin som jag skruvade hela vägen upp, sen satte jag för nertill med den tillhörande täckskivan nertill.
Jo fast vi har valt att ha bänkskivan högre upp än standard för att få bättre arbetshöjd så därför når inte diskmaskinen hela vägen upp :)
 
Varför inte palla upp diskmaskin så den hamnar på samma höjd som luckorna?
 
R
Byggtrixx skrev:
Jo fast vi har valt att ha bänkskivan högre upp än standard för att få bättre arbetshöjd så därför når inte diskmaskinen hela vägen upp :)
okej, men får du inte en jätteglipa under själva bänkskåpen då?
 
AndersMalmgren skrev:
Varför inte palla upp diskmaskin så den hamnar på samma höjd som luckorna?
Jag hade det som förslag men min pappa tyckte det skulle bli för jobbigt att få på plats sen.. Just nu är vi trotts allt nöjda så får se om vi gör nån ändring vid ett senare tillfälle
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.